בריון: הוצג פורד ריינג'ר ראפטור

הריינג'ר הספורטיבי מצויד במנוע טורבו בנזין חדש ויכולת משובחת בכביש ובשטח

תגיות: פורד

ניר בן טובים
שנה גודל פונט א א א א

חטיבת פורד 'פרפורמנס' באוסטרליה השלימה את עבודתה בחודשים האחרונים על גרסת 'ראפטור' חדשה של הריינג'ר שהוצג בנובמבר אשתקד, וכפי שדיווחנו יעשה את דרכו גם לישראל בפעם הראשונה (בעוונותיו שווק כאן כמאזדה BT-50). מי שקצת בקיא ביצרתיות של פורד פרפורמנס יודע שגרסת הראפטור מבטיחה לא רק מראה משחר לטרף אלא גם ביצועים תוקפניים. לדור הקודם של ריינג'ר ראפטור היה מנוע ביטורבו דיזל 2.0 ליטר בהספק של 213 כ"ס, אולם הפעם פורד נוקטת במשהו קצת יותר קיצוני.

הריינג'ר ראפטור יהיה זמין במנוע 3.0 V6. זוהי יחידת בנזין בעלת שני מגדשי טורבו שמשחררת הספק יחסית מתון של 288 כ"ס ו-50 קג"מ אל כל ארבעת הגלגלים (הנעה כפולה קבועה). את הפנינה הזו אנחנו כבר מכירים מהאקספלורר ST, וכן יש לה מקום כרגע גם בשורותיו של ברונקו ראפטור - אך עם 400 כ"ס. בצעד שיווקי מובהק, הריינג'ר ראפטור הוא הגרסה הראשונה של הריינג'ר החדש שתימסר על יבשת אירופה עם תחילת מכירות בסביבות סוף הקיץ. הגרסאות הרגילות של הריינג'ר החדש תגענה ליבשת המערבית וגם אלינו, רק בשנה הבאה.

עם מערכת ההנעה הזו, גרסת הספורט האולטימטיבית של הפיק אפ האמריקני יכולה כמובן להסתדר בתנאים מורכבים בכביש ובשטח, וכדי להמחיש למה מסוגלת המכונית, לפי פורד, הריינג'ר ראפטור מהיר בדקה שלמה מקודמו (להקפה) במסלול המבחן של פורד אוסטרליה. פורד מבטיחה גם כישורים דינמיים חריפים - ביצועים ברמה של הוט-האץ' בכבישים לא סלולים וביצועים מלוטשים על אספלט איכותי, כך שאין זה מפתיע שפורד שינתה את הראפטור באופן יסודי, מלמטה ועד למעלה כדי לספק את שני הקהלים.

מתחת לפני השטח. על העברת הכוח מופקדת תיבת עשרה הילוכים אוטומטית, מתופעלת מנופים מגלגל ההגה, בעלת שבעה מצבי נהיגה המשפיעה על כיול הבולמים, המצערת וההיגוי; רגיל, ספורט, חלקלק, זחילת סלעים, חול, בוץ/חריצים ומצב באחה. במצב הנהיגה האחרון כל הסייענים למיניהם משוחררים לגמרי, ומערכת ההינע רגישה יותר ללחיצות על המצערת, כך שהריינג'ר מגיב מהר יותר כאשר רומסים שוב ושוב את דוושת הגז בזכות בקרת אנטי-לאג  -הטורבו מסתובב למשך 3 שניות נוספות, ובכך מבטל את השיהוי ומאפשר להאיץ בשיא המומנטום. עוד ברשימה מערכת פליטה משופרת עם ווסת שמפיק צלילים אודיו-טכניים, עם בחירה בין ארבעה מצבים מובחנים. בקרת השטח כוללת גם נעילת דפרנציאל אחורית וקדמית (לדגם הקודם היה דפרנציאל מכאני בודד מאחור).

כמובן שלמפלצת הכביש-שטח של פורד, הנקראת על שם הזוחל הזועף מסרטי פארק היורה, יש שלדה מחוזקת לעמידה בכוחות פיתול עם בולמי זעזועים אדפטיבים (תוצרת פוקס) ומהלך מתלים ארוך, נועל צמיגי שטח של BF גודריץ' ומיגונים מסביב למזעור נזקים. כלפי חוץ, הריינג'ר ראפטור לא משאיר הרבה מקום לשאלות לגבי הכוונות שלו; בחבילה התקנית יש קשתות גלגלים מוגדלות, הדגשות שחורות,  מדבקות ראפטור, ובעל חזית בה רשום שם המותג 'פורד' באותיות גדולות עם תאורת LED מטריקס משוכללת. חלל הנוסעים מציע שורה של אמצעים טכנולוגיים עדכניים, כולל מסך ראשי פורד סינק-4 בגודל 12 אינץ', מערכת שמע של באנג אנד אולפסן, מושבי ספורט, גלגל הגה עם חימום ועוד.

"ידענו שלקוחות פורד יצפו לרמת ביצועים חדשה לגמרי מהריינג'ר ראפטור הקרוב. אבל אני לא בטוח אם הם ציפו לקפיצה העצומה שלפניכם - עשינו זאת. זה תענוג אמיתי לנהוג בטנדר הזה ואני חושב שהביצועים מדהימים", כך אמר דייב ברן, מהנדס תוכניות בכיר של הריינג'ר ראפטור. המחירים לראפטור, שמיוצר בתאילנד (הריינג'ר הרגיל מגיע מדרום אפריקה) יעמוד על כ-68 אלף יורו באירופה. דלק מוטורס, יבואנית רכבי פורד תשווק אותו יחד עם כל דגמי ריינג'ר במהלך שנת 2023.