כמה עולה להחזיק בישראל רכב 4X4 אמיתי?
רכבי 4X4 מחייבים תשומת לב מיוחדת לעלויות אחזקה בהשוואה לרכב שאינו טובל את צמיגיו הרחק מעבר לכביש הסלול. הנה 5 דוגמאות מהשוק הישראלי שיעשו לכם סדר בין השקלים והטרשים, בסיועם של האנשים ב'חשב רכב'
עולם הרכב מעכשיו גם בוואטספ שלכם!
כשאנחנו דנים ברכבי 4X4 רציניים שנלחמים להגן על מוצאם, חובה לעשות הפרדה בין "קרוסאוברים" מקושטים שנקראים בשכונה "ג'יפונים" לרכבי שטח מיומנים - חיות סלעים שמגיעות לעבודה נעולות עם מערכות כוח ואחיזה מתקדמות ומכלולים שמסוגלים לצלוח אתגרי עבירות שלא יקפלו להם את הגלגלים לתוך הבולמים.
בעידן האלקטרוני נתחם של רכבי ה-4X4 במגמת נסיגה, אבל בניגוד לכותרות המפוצצות על גסיסתם בייסורים, אף אחד לא עוסק בהספדים על בסיס יומיומי. חלקם המועט באמת הוקרבו לטובת שיפור הנזילות הכלכלית של בעלי הבית, אבל מי שמטפח דורות על גבי דורות של אבני יסוד כמו לנד רובר (שאוטוטו מחזירה את הדיפנדר), טויוטה, jeep ועוד, מקפיד לחולל בהם ניתוחים טכנולוגיים שמפריכים את כל הספקולציות והרעש מסביב.
עולה עולה לנו
בדומה לרכבי ספורט, הטיפול ברכב 4X4 תמיד יגבה מחיר יקר יותר מרכב קונבנציונלי. אנחנו לא מדברים על רישוי ואגרות שונות, אלא בעיקר על השימוש בהם שהינו לרוב תובעני מעצם מהותו של הרכב וחלקי החילוף בשוטף, או במקרים שכיחים בהם מכלול מסוים ניזוק ודורש החלפה/תיקון. כלל האצבע הוא שהעלויות תהיינה גבוהות יותר ביחס לרכב טיפוסי, אפילו אם מדובר בחלקים פשוטים לכאורה.
גם ההתנהלות בתוך שוק רכבי ה-4X4 המשומשים אינה לחסרי ניסיון. כאן נדרשת הבנה מעמיקה של השטח - מרביתם של הדגמים הפופולריים (לנד קרוזר, פאג'רו, דיסקברי) מצליחים לשמר מחיר גבוה מהמחירון המוצהר (לוי יצחק), ואין זה נדיר לפגוש בכלי רכב למודי קרבות ונושאי צלקות בני 20 שנה שעלותם כשל רכב מיני חדש ומנוילן מהיבואן.
משחקי היצע מול ביקוש "ליד הרכב" אינם שחור ולבן עבור מחפשי אוצרות, ויש לדעת להבחין בין מציאות לגרוטאות שעלולות להטיל על הנהגים עלויות שיקום דמיוניות. ועכשיו לעניין עצמו.
ג'יפ רנגלר 3,604 סמ"ק, ארוך: 85,066 שקלים בשנה
7,089 שקלים לחודש. זה הסכום שייגזל, באופן רעיוני מחשבון הבנק של בעליו או אם תרצו משהו כמו 85,066 שקלים בשנה בעלויות אחזקה. ולהיכן הולך הכסף? 3,521 שקלים על ירידת ערך בחודש, 4,344 שקלים על רישיון רכב. לכך יש להוסיף עוד רכיבי ביטוח, תשלום בגין דלק ושונות והרי לכם הוצאה בסך של 3.4 שקלים לכל קילומטר. על פי נתוני החברה, כעבור ארבע שנים, יאבד הרכב 50% מערכו, כלומר 149,500 שקלים.
מיצובישי פאג'רו DAKAR 2,755 סמ"ק: 87,552 שקלים בשנה
כפי שסיפרנו לכם בכתבת ההיסטוריה, העתיד של הפאג'רו לוט בערפל. במיצובישי בוחנים כמה זוויות כולל אופציה היברידית עבור ה-4X4 הפופולרי הזה, אולם סביר שהוא כבר לא יחזור להיות ב-ד-י-ו-ק כפי שהיה. ובכל זאת, הוא עדיין פה וגם הוא מושפע מכוחות השוק המקומיים שלנו.
עלויות האחזקה החודשיות של הפג'ארו מסתכמות ב-7,296 שקלים, כאשר רכיב ירידת הערך תופס נתח נכבד מהן; 3,713 שקלים. היתרה, כמו ביתר כלי הרכב שנבדקו משולמת עבור רישיון שנתי, ביטוחים תיקונים וכו'. על פי נתוני חברת חשב רכב, עלות ההוצאה לקילומטר עומדת על 3.5 שקלים . בתום 4 שנים, מאבד הרכב 47% מערכו ובשקלים: 140,953.
לנד רובר דיסקברי ספורט 2,000 במ"ק : 103,712 שקלים
תשאלו כל עכבר שטח מלומד והוא תמיד ימצא את עצמו מתמוגג מחד על סיפורי גבורה בלנד רוברים למיניהם, ובאותה נשימה גם מתלונן על אופי התקלות שהוא חווה על בשרו במשך השנים. בין אם זה דיפנדר, דיסקו או ריינג', הממלכה הבריטית בהחלט דורשת הקפדה יתרה על שירות, אבל אין ספק שחווית הנהיגה שווה כל טרחה קטנה שבהחזרתו למצב תקין.
בתחשיב עבור לנד רובר חדש, כאן כבר מדובר על הוצאה גבוהה יותר שמתסכמת ב- 8,642 שקלים מידי חודש. בתום 4 שנים, מאבד הרכב 45% מערכו, ובשקלים – 175,050 שיקוזזו מהתמורה שתתקבל עבורו. כל נסיעה של קילומטר תאייד מחשבונו של בעליו 4.1 שקלים וסה"כ בשנה, כולל יתר רכיבי עלות האחזקה - 103,712 שקלים.
טויוטה לאנד קרוזר לקצ'ורי 2755 סמ"ק: 82,340 שקלים בשנה
82,340 שקלים ישלם מידי שנה בעליו של לאנד קרוזר לצורך אחזקת הרכב. ירידת הערך נגזרת משווי המכונית כחדשה, שכן כעבור 4 שנים מאבד הרכב 52% מערכו – 155,480 שקלים. גובה ההוצאה לקילומטר - 3.2 שקלים, ובחישוב חודשי: 6,862 שקלים. בהקשרו של הלנד קרוזר, כפי שציינו בפתיח, הוא נחשב לאחד מכלי ה-4X4 המבוקשים ביותר בשוק, ולכן מצליח להתנער ממחירי מחירון בישראל. לא נדיר לפגוש קרוזרים עתיקים שצברו מאות אלפי קילומטרים שנמכרים הרבה מעבר למחירם ה"רשמי".
מרצדס63 G 3,982 סמ"ק : 355,186 שקלים בשנה
עלות האחזקה של ה-G קלאס הבריון מסתכמת ב-29,599 שקלים מידי חודש, אולם הנתון המוטרף הוא כי בתום ארבע שנים, מאבד הרכב 35% אחוז מערכו. לקוח שייכנס היום לסוכנות וישלם 1,647,0000 שקלים עבור מודל 2018, יפרד בעוד ארבע שנים מ-576,450 שקלים. ובכמה מסתכמת ההוצאה לקילומטר? 14.2 שקלים. וכך לדוגמא, נסיעה הלוך ושוב לירושלים מתל אביב תעלה 2,130 שקלים. איך זה ייתכן? עלות ההוצאה לקילומטר מחושבת על פי כלל רכיבי ההוצאה השנתית, בחלוקה למספר הקילומטרים שצובר הרכב מידי שנה. במקרה הזה, בהינתן כי ירידת הערך עומדת על 292,676 שקלים והרכב נוסע 25,000 קילומטר בשנה, נראה כי עלות החזר ההון לקילומטר עומדת על 11.7 שקלים.
ביטוח זה גם עסק לא זול בכלל
בכל חברת ביטוח יושב אקטואר שמשתמש בטכניקות מתמטיות וסטטיסטיות לפתרון בעיות כלכליות בהן משולבים מצבים של אי-ודאות, וזאת על מנת לקבוע את גובה הפרמיה שמשקפת את הסיכון שכרוך בביטוח של כל דגם ודגם, כך אומרים לנו זוהר ואבי צדיק מחברת 'צבר', המבטחת רבים מרכבי היוקרה בישראל. תוצאות עבודתו של האקטואר מועברות למחלקת החיתום שאחראית על מתן האישור לכיסוי ביטוחי, שאינה אצה לבטח ג'יפים, לבטח לא את היקרים שבהם. רמת הסיכון שגלומה ברכבי 4X4 גבוהה מברכב רגיל - הפרמיה הגבוהה נגזרת גם משווי הרכב שמגיע באותם רכבים למאות אלפי שקלים.
אולם בשונה מביטוח מקיף לג'יפ "קונבנציונאלי" בו כל חברת ביטוח קובעת את גובה הפרמיה בהתאם למצבת התביעות שלה, כאשר מדובר על ג'יפים יוקרתיים במיוחד, חברות הביטוח חותמות על הסכם עם מבטחי משנה, על פיו המבטח הישיר - חברת הביטוח הישראלית המטפלת ישירות בציבור המבוטחים, מעבירה חלק מאחריותה למבטחים אחרים תמורת חלק מהפרמיה. מדובר על שיטה לפיזור סיכונים בין מבטחים שונים במטרה למנוע נזק כבד למבטח הישיר. זוהר ואבי צדיק מסבירים כי שיעור הפרמיה אותו גובה מבטח המשנה עומד לרוב על 2% מידי שנה משווי הרכב, אולם הפרמיה הסופית אותה ישלם המבוטח תעמוד לרוב על שיעור של 3% וזאת כאשר מדובר על נהגים נקובים מעל גיל 40, ללא תביעות קודמות. "אצל נהגים עם עבר נקי ו-2 נהגים מעל 40 וחיתום מצויין, חברות הביטוח תהיינה מוכנות לרדת גם לפרמיה של 2.5% מערך הרכב - ויש לנו גם לקוחות באזור זה של המחירים".
כלל התחשיבים נערכו ע"י חברת חשב רכב, על בסיס הנחת העבודה כי היקף הנסועה השנתית של הרכב עומדת על 25,000 קילומטרים, כאשר 30% מהנסיעות – בדרכי עפר.
כמה עולה להחזיק מכונית ספורט בישראל?