הלך האוטו: כמה עולה לתקן את המכונית של רדבול?

שבוע אחרי התאונה של וורשטאפן עם המילטון פרסמה חטיבת הפורמולה 1 את עלות הנזקים. "לא ברור אם ניתן להציל את המנוע"

ניר בן טובים

תגיות: פורמולה 1

Getting your Trinity Audio player ready...
ורשטאפן זועם. כאן במסגרת הגרנד פרי ב-באקו (צילום: Getty)
ורשטאפן זועם. כאן במסגרת הגרנד פרי ב-באקו (צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

ייצור של מכונית פורמולה 1 הוא מהמורכבים ביותר בספורט המוטורי. בשנת 2020, עלות של מכונית אחת הוא כמעט 13 מיליון יורו, אולם יצרני הרכב המשתתפים לא חושפים הסכומים האמתיים שכרוכים בפיתוח דגם F1 כדי להמנע מקנסות ה-FIA בהתאם לתקרת התקציב המוגדרת. אם ניקח למשל את שלדת הקרבון של המכונית ומגן ה-Halo ביחד, שווים כ-1.4 מיליון יורו. כנף אחורית כ-150 אלף דולר וכנף קדמית פלוס חרטום בסביבות 300 אלף דולר. תיבת הילוכים? 600-700 אלף דולר. מנוע אגב (1.6 בתצורת V6) חוצה בנקל את קו ה-10 מיליון יורו, אולם יש לזכור כי המנוע הוא חיבור של מספר מכללים שיוצרים את "יחידת הכוח", ולכן מצליחים ראשי הקבוצות להסוות את עלותו הסופית בכך שהם מציינים כמה הוקצב לפיתוח הבלוק בלבד.  

הרבה זמן לא היינו עדים לתאונה בעלת השלכות כלכליות וחברתיות כמו זו האחרונה באנגליה, תאונה שמדירה לא מעט שעות שינה מעיני המעורבים בה; כזכור, בהתנגשות בהקפה הראשונה של הגרנד פרי הבריטי בסילברסטון בין מקס ורשטאפן ללואיס המילטון, נהג קבוצת רדבול ההולנדי ננגח מהמסלול לפני שפגע בקיר הצמיגים וכתוצאה מעוצמתה נזקק לטיפול רפואי. כוח הכבידה על גופו בזמן ההתרסקות הוערך ב- 51G, שני רק לעוצמת התאונה של רומאן גרוז'אן בבחריין אשתקד שנמדדה ב-57G.  

נתון זה, בחלקו, מסביר את מצבה של מכונית ה- RB16B שנפגעה קשות ואת חוסנו הפיזי של וורשטאפן שהצליח להתאושש מהאירוע בפרק זמן יחסית קצר. כעת, שבוע לאחר הדרמה על המסלול, דיברה חברת הונדה על היקף הנזק וחשפה את הסכום אותו תצטרך לשלם רד בול כדי לתקן את מכוניתו של וורשטאפן. לטענת יצרן המנועים היפני, השלדה פגומה מכדי שתוכל לחזור לפעילות סדירה וחלקה האחורי של ה- RB16B נמחץ מההתנגשות. באשר למערכת ההינע, הונדה עדיין לא משוכנעת שניתן לעשות בה שימוש חוזר.

מדובר בנזק שיהיה יקר מאוד עבור הקבוצה האוסטרית, שכמו מתחרותיה, חייבת להתמודד עם תקרת תקציב של 145 מיליון דולר על פי תקנות הפדרציה של העונה הנוכחית. "הגורם החשוב הוא מרכיב תקרת העלות. תאונה זו תעלה לנו בסביבות 1.5 מיליון יורו. לתאונה כזו השלכות עצומות בעידן של תקרות תקציביות", הסביר כריסטיאן הורנר, מנהל קבוצת רדבול. 

רדבול לא מוותרים להמילטון

בעוד מרצדס מכחישה כל אחריות לתאונה, מנהל הקבוצה האוסטרית ממשיך לטעון שלואיס המילטון עומד במרכז הפרשה. לאור החבלות שספג וורטשאפן, כריסטיאן הורנר רואה בעונש של 10 שניות שהוטל על הנהג הבריטי חסר חשיבות. זו הסיבה איפוא, כפי שהתוודה הלמוט מרקו לפני כמה ימים, החליטה רדבול ליזום תביעת נזיקין באמצעות עורך דין כדי למצוא נקודת תורפה, כך שאלופת העולם תקבל סנקציה חמורה יותר. "זה לא סוד. אנו מאמינים שהמילטון קיבל עונש קליל בגין התאונה הזו. לאור חומרת האירוע והעונש הקל, אנו בודקים את כל הנתונים ויש לנו את הזכות לבקש בדיקה", הוסיף מנהל הקבוצה.