פורמולה 1: שערוריה בקנדה

השופטים העניקו להמילטון נצחון נוסף בענישה בעייתית לפטל

תגיות: פורמולה 1

משה פינצ'בסקי
א א א א (שנה גודל)
סבסטיאן פטל (צילום: Getty)
סבסטיאן פטל (צילום: Getty)
תחילת כתבה

לפחות יש שערוריה ולא הייתה לנו עוד תהלוכה של מרצדס אל הנצחון. מאבק צמוד בין פטל להמילטון לאורך כל המירוץ, שהוכרע בסופו של דבר על ידי השופטים ולא על המסלול. שריקה בעייתית לפנדל, אבל לפחות היה משחק מותח. מאפייני המסלול: פניות איטיות ודגש על האצה, מהירות סופית ובלימה, יחד עם מזג אוויר חם, עזרו לפרארי להיות תחרותיים עם מרצדס ובעונה כזו, זה מה שנשאר.

 

האליפות הולכת ומוכרעת לטובת המילטון באופן בלתי נמנע. בוטאס עשוי לנצח עוד מירוצים השנה ואולי אפילו מספר דומה למספר הנצחונות של לואיס, אבל האליפות מוכרעת בסופי השבוע הלא טובים. כזה היה במונטריאול לבוטאס ולמרות שהצליח לסיים רביעי ולזכות בהקפה המהירה ביותר, הוא לא הצליח לעשות יותר ממזעור נזקים. גם להמילטון לא היה סופ״ש חלק, אבל תראו איך הוא נגמר.

 

שערוריית העונש

נחזור לשערורייה ונוכל לעבור ליתר הדברים המעניינים. העונש הושת על פטל בעקבות חזרה מסוכנת אל המסלול שסכנה את המילטון. חשוב להבין שזה לא בגלל שפטל הרוויח יתרון, אלא בגלל החזרה שלו למסלול. מה עמדתי? ובכן, ה FIA הודיעו רשמית כי השיפוט יתערב פחות במהלך המירוצים ויתן לנהגים להכריע את המאבקים על המסלול. אם כך, מוזר שדווקא הפעם בניגוד לפעמים רבות אחרות, השופטים החליטו להתערב. נכון שברגע כתיבת מילים אלו, אני לא מסוגל להעלות בזכרוני בדיוק מקרים זהים של חזרה כזו למסלול שלא נענשה, אבל היו כאלה. הפוך אני לא זוכר בכלל. אני בטוח שאנשים ירוצו עכשיו לחפש אינסידנטים, אבל אני די בטוח שימצאו הרבה אי ענישה ובספק מקרים של ענישה. בכל מקרה, גישת העדפת אי ההתערבות הייתה אמורה להיות מופעלת בדיוק במקרה כזה.

 

באירוע עצמו, לדעתי, פטל איבד שליטה תחת בלימה לשיקיין, החלק האחורי של המכונית איים לברוח שמאלה ופטל נאלץ לחתוך את השיקיין דרך הדשא בקו ישר. עולה שאלה אחת עיקרית והיא מה מצופה מפטל לעשות מבחינה בטיחותית. אם השופטים חושבים שהוא היה מסוגל לבלום על הדשא או בעת החזרה למסלול ולהימנע מהחזרה לקו המירוץ כפי שקרה, אזי העונש מוצדק. לדעתי פטל לא היה מסוגל לשנות משהו ממה שעשה מבלי לאבד שליטה ולהתרסק. אם זה אכן המצב, אזי פטל עשה את הדבר הבטיחותי הנכון, המשיך בקו ישר והחזרה שלו לקו המירוץ הייתה בלתי נמנעת. לא משנה העובדה שפטל חסם את המילטון. משנה השאלה האם פטל יכול היה למנוע את החזרה שלו לקו המירוץ מבלי לאבד שליטה. השופטים קבעו שכן ולי זו נראית החלטה בעייתית מאד בלי קשר להשפעה שלה על תוצאת המירוץ. יגידו שאני כמובן אוהד פרארי, אבל היי, לפחות השיפוט הוא לא לטובתם. זאת ההחלטה ולפי מיטב הבנתי היא לא ניתנת לערעור לפי החוקים כפי שהם כיום.

 

לגבי ההתנהגות של פטל לפני הפודיום, אני לא צריך להוסיף על דברי באירועים קודמים כמו בבאקו 2017, הוא לא ממש שולט בעצמו רגשית וזאת חולשה. מצד שני, טוב לראות נהג מביע רגשות. זה לא היה על המסלול ומסוכן. בעבר נהגים היו עשויים להביע את מורת רוחם באופן יותר ברור, לפחות ורבלית, אם לא פיזית.

 

מה ניתן ללמוד עוד מהמירוץ במונטריאול? האם פרארי פתרו את הבעיות שלהם ועכשיו הם שוב תחרותיים עם מרצדס? לא. שתי הבעיות העיקריות של פרארי: מהירות בפניות וניצול הצמיגים, הוסוו במידה רבה על ידי המאפיינים המיוחדים של המסלול במונטריאול. היתרון של מרצדס בפניות הופחת בגלל שאין פניות מהירות וארוכות ואילו היתרון של פרארי במהירות הסופית (ואולי בהאצה) הודגש בגלל מספר הישורות הרב. את בעיית הצמיגים של פרארי פתר מזג האוויר החם בדומה למה שקרה בבחריין. אין ספק שככל שהטמפרטורות עולות, פרארי סובלים פחות מבעיות בהוצאת הביצועים מהצמיגים. נקודה מעניינת לדעתי, הייתה ההתנהגות של הפרארי כאשר הגיעה לעקוף סמנים אחוריים. פטל איבד הרבה יותר זמן מאחורי מכוניות אחרות ביחס להמילטון. המרצדס אולי נעלה גלגלים מספר פעמים, אבל איך שהוא לואיס הצליח להתגבר על זה.

 

פרארי גם הוכיחו שוב שאם אפשר לטעות טקטית, הם יעשו זאת. ההחלטה להשאיר את לקלר על צמיגי המידיום הגמורים מול פטל והמילטון שהיו מהירים ממנו בכשנייה וחצי להקפה, עלתה לו במקום השני, שכן יכול היה להיות קרוב בהרבה להמילטון ולא להפסיד בערך 9 שניות בהישארות מיותרת על הצמיגים הגמורים. גם בלי העונש של פטל, לא ברור למה פרארי לא הכניסה את שארל הקפה אחת אחרי פטל ובכך הפעילה לחץ אנדרקאט על המילטון ומרצדס. המילטון עשה שתי הקפות אחרי ההחלפה של פטל ולקלר היה יכול לנצל זאת להתקפה.

 

צמיגי הסופט (תרכובת ההייפרסופט של שנה שעברה) היו רכים מדי למירוץ. הדברים נאמרו כבר בסוף יום שישי ובכל זאת בגלל הקושי לעקוף, הקבוצות ניסו הכל לעבור את Q2. מי שזינק על צמיגי ההארד הרוויח. לפי דעתי לנסות לעבור את Q2 עם הסופט היה טעות. לדעתי היה עדיף לנסות להצליח לעבור עם המידיום או לזנק עם ההארד (מי שלא עובר יכול לבחור את הצמיגים לזינוק).

ורסטפן
ורסטפן

ורסטאפן נתן מירוץ יעיל ומדוד ברד בול, כאשר הוא מרוויח מכל מי שזינק על הסופט. ללא ספק הבחור מראה התבגרות כשצריך. לא התאבד על בוטאס במאבק הישיר על המסלול, אלא חיכה להתממשות היתרון של הצמיגים שלו אפילו ביחס למידיום. מבחינת הנהיגה היו רק שני נהגים שהוציאו ״אקסטרה״ במהלך הסופ״ש והם המילטון ופטל. כמה חבל שהמאבק בינם הוכרע בידי השופטים. מבחינתי פטל ראוי לנהג המירוץ ולא כפרס ניחומים, אלא בגלל שהצליח לראשונה לסיים מירוץ לפני מכונית מרצדס עדיפה (במירוץ).

 

צפיתי לסופ״ש מוצלח יותר לאלפא ולרייסינג פוינט. ממש לא קרה. רייסינג פוינט עוד הצליחו להוציא משהו דווקא עם סטרול, הרבה בזכות השימוש בתרכובת הקשה בזינוק, אבל צפיתי להרבה יותר מהם. ייתכן שהחום עזר לקבוצות האחרות והפחית מהיתרון שלהם בניצול הצמיגים. אלפא רומיאו בכלל מתדרדרים מדחי לדחי.

 

הקבוצה המפתיעה לטובה הייתה ללא ספק רנו. לשם שינוי הם הצליחו להשיג את המקומות 6-7 (עם הוראות קבוצתיות להולקנברג לא לתקוף את ריקארדו) ואף להשיג את גאסלי ברד בול. החלפת תפקידים עם מקלארן, שלמרות שנראו חזקים לפרקים, לא הצליחו לשמר את הביצועים לאורך המירוץ. המרוויחים היו טורו רוסו וקוויאט שממשיך להפגין ביצועים מרשימים בלי טעויות, כולל עקיפה יפה. מסתמן מחליף לגאסלי?

 

כבר עכשיו ניתן לקבוע שהאס יהיו הכוכבים גם של העונה החדשה של הסדרה בנטפליקס. קצת חבורה של ליצנים, אבל הבעיה היא טכנית. עוד לפני המירוץ אמרתי שהאס יתדרדרו לאחור. הם לא מסוגלים לכוונן את המכונית שלהם להשתמש נכון בסוגי הצמיגים השונים וזאת למרות החום שהיה במונטריאול. המכונית שלהם מסוגלת לזה – אולי – רק היכן שיש פניות מהירות וארוכות. מסלולים כמו סילברסטון אמורים להתאים להם. בכל אופן, ההתבכיינות הלא אופיינית של מאגנוסן והתגובה של שטיינר ברדיו, יהיו היי לייט בנטפליקס.

 

נשארנו עם ויליאמס ואני חייב להגיד שהסיפור עם קוביצה לא מתקדם לשום מקום מלבד סיום מוקדם. איך יכול להיות שיש נהג כמו אוקון שיושב בצד עם כסף של מרצדס וההתעקשות הבריטית לעצמאות מונעת התקדמות. לא כל הפרטים ידועים, אבל זה פוגע גם בנהג וגם בקבוצה.

 

נתראה בלה קאסטלה!

הוסף תגובה