חשמלית זולה לסיטרואן?

מכונית חשמלית ב-25 אלף יורו? הצרפתים בוחנים את הנוסחה הטובה ביותר, גם אם זה כרוך בפשרות

ניר בן טובים

תגיות: סיטרואן

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

סיטרואן רוצה להשיק מכונית חשמלית זולה אך אטרקטיבית. המנכ"ל תיירי קוסקאס שוחח לאחרונה עם כלי התקשורת בפריז על הרכב החשמלי שיתמודד לדעתו ברף המחירים הנמוך ביותר. הדגם יהיה קומפקטי, האצ'בק עם מחיר מחירון של פחות מ-25,000 יורו, טווח נסיעה של כ-300 קילומטרים ואבזור שאפשר לחיות איתו, כנראה. המכונית החשמלית, המכונה כרגע רק ë-C3, אורכה בדיוק ארבעה מטרים, "עם כמה ניואנסים של רכבי כביש שטח, כמו תנוחת ישיבה מעט גבוהה יותר", אומרים ביצרן.

סיטרואן תציג את ה-ë-C3 באוקטובר הקרוב, ואל תתפתו לחשוב שיהיה לה קשר למכונית בתמונה, ה-אמהרי קונספט החשמלית המבוססת על הרצפה של ה-C3. לדברי קוסקאס, הוא לא יכול לתת פרטים עדיין, אבל יהיו "פתרונות חדשניים מאוד" מבחינת תפעול ותצוגות וחווית משתמש הדוקה. היא תהיה מאובזרת ברמה הנדרשת ואף יותר מזה הוא מעיר: "זו פריצת דרך אמיתית כי אין כרגע רכב דומה במחיר כזה מאירופה". הדגם לעיל ייבנה בסלובקיה ומיועד בעיקר לשוק האירופי, אך יהיה ייצוא גם למזרח התיכון.

לפני כשנה הציג המותג הצרפתי את ה-Oli, רעיון מקורי למכונית חשמלית קטנה אולטרא ידידותית ומודרנית תוך התמקדות באיזון האקולוגי של ביצוע מול סביבה. לא ברור איך הקונספט הזה יתממש כפי שהוא, "אבל כמה רעיונות שנראו שם לראשונה זרמו גם ל-ë-C3 החדשה", אומר מנכ"ל סיטרואן.

המתחרים של סיטרואן לא קפאו על השמרים אבל בגרמניה למשל ישנם קשיים לוגיסטים לא ברורים כרגע; פולקסווגן דחתה את תחילת הייצור של המכונית החשמלית הזולה ביותר שלה, בעלות של 25,000 אירו, ככל הנראה משום שחוזי אספקה ​​של חומרי הגלם של הסוללות לא נסגרו. סיטרואן בטוחה מהצד שלה שתצליח לממש את השקת ה-ë-C3 שהוכרזה כמכונית סדרתית לשנת הדגם 2024. "הבטחנו את ייצור הסוללות ואת אספקת חומרי הגלם", הסביר קוסקאס.

המזרח הרחוק, מתחת לאף

צפוי שהיצרניות הסיניות שמגיעות לאירופה תשווקנה בקרוב מכוניות חשמליות זולות במיוחד, עוד יותר זולות מהדגמים שהם מוכרים כרגע. "ברור שזה איום גדול", אמר מנהל סיטרואן. "לפי החישובים שלנו, עלויות הייצור של מותגים סיניים נמוכות ב-30% לפחות מאלה של מותגים אירופאים, ומחלקות הפיתוח שם עובדות בשתי משמרות, 24 שעות ביממה". 

כן הוא מוסיף כי צריך בדחיפות לעבוד על מבנה העלויות ולהישאר במעמד שווה עם הטכנולוגיה. "היתרון שלנו כרגע הוא עדיין רשת הסוחרים הענפה והאספקה ​​המאובטחת של חלקי חילוף, אבל זה לא יימשך לנצח".

לפי דיווחים, ה-ë-C3 תוברג על מכונית חשמלית שזמינה בהודו מתחילת 2023. המכונית הקטנה אם כן אינה "מערבית" בכל רמ"ח איבריה אלא מעין גישור בין המרכזים המרוחקים בהודו לבין האנשים ביבשת המערבית. הגרסה האירופית אמורה להשתמש באותו בסיס ל-ë-C3, ואין מדובר על פלטפורמת STLA של חברת האם סטלניס. במקום זאת, נעשה שימוש בגרסה חדשה של "פלטפורמת המכוניות החכמות", שפותחה עבור שווקים מתפתחים כמו אפריקה והודו.

הגרסה ההודית של ë-C3 לא נראית מי יודע מה מרשימה אבל צריך לזכור שהיא מותאמת לאקלים המקומי. היא נשענת על מנוע חשמלי מוצמד אל הסרן הקדמי עם 42 קילוואט (57 כ"ס) ו-14 קג"מ. המהירות המרבית היא 107 קמ"ש והיא מאיצה מ-0 ל-60 קמ"ש תוך 6.8 שניות. מקור האנרגיה מגיע מסוללת ליתיום-יון של 29.2 קווטש. לפי התקן ההודי, המרחק המרבי הוא עד 320 קילומטרים, וובקרת המתח מאפשרת טעינה באמצעות מטען צנוע של 3.3 קילוואט. בהודו, ה-ë-C3 נמכרת תמורת 12,800 יורו.

סיטרואן תכייל מחדש את ה-C3 החשמלית לפי הסטנדרטים באירופה, אולם בשלב הזה היא לא חושפת אילו שדרוגים מתוכננים במכללים, בטווח הנסיעה, וכמובן שדגש מיוחד ינתן לבטיחות, נוכח פערי התקנים בין השוק ההודי לאירופי.