מרצדס מגיבה ללחץ הסיני

התחרות הגוברת מצד היצרנים הסינים והפלישה המסיבית לאירופה משנה אסטרטגיות בקרב מותגי היוקרה

תגיות: מרצדס

ניר בן טובים
מרצדס EQXX, מכונית ה-1000 קילומטרים החשמלית
מרצדס EQXX, מכונית ה-1000 קילומטרים החשמלית
שנה גודל פונט א א א א

מרצדס לא מודדת את ההישגים שלה מול היצרנים הסינים, לא רק כמותג יוקרה - אלא גם כיצרן רכב הסטורי, מבוסס ומוערך מזה למעלה מ-100 שנים. יחד עם זאת, רכבים חדשים שהוצגו לאחרונה בתערוכת הרכב הסינית בשנחאי הצליחו להעיר את מרצדס מתרדמת קלה, אולי מתמימות ולהגביר את קצב הפיתוח וגם להגמיש היבטים מסוימים באסטרטגיה המקורית.  

יצרני רכב סינים רבים עושים צעדים גדולים בכל הכרוך בטכנולוגיות הינע חשמליות וייצור סוללות, אולם גם בתחומים של ממשקים, איכות וכן נהיגה אוטונומית - חלה התקדמות משמעותית מצידם. הכניסה של הסינים לאירופה, בטווח הארוך מציבה בפני חברות כמו מרצדס בעיה לא פשוטה, אולם אין בכוונתם לשבת בחיבוק ידיים גם בתוך השוק הסיני ולאפשר להם לגזול נתחים על חשבונם. "אנחנו צריכים לעבוד מהר יותר ולהשקיע יותר בתוך סין", אומר בכיר מרצדס בנץ הארד וילהלם במסגרת פרזנטציה של פרישת נתוני מרצדס ברבעון א'.

למרצדס יש כמה מטרות מוגדרות בטווח המיידי: השקת רצפת MMA לכלי רכב חשמליים בדלת הכניסה למותג, והטמעת פלטפורמת MB.EA לכלי רכב חשמליים בסגמנט C (כלומר רכבי סדאן מחושמלים ורכבי כביש שטח בינוניים - מנועי הצמיחה המשמעותיים של הענף). במקביל, ישיקו את רצפת ה-AMG.EA לרכבי ספורט חשמליים, כאשר הסנונית הראשונה תצא לדרך במהלך 2024.

מרצדס משווקת כיום מגוון רחב של כלי רכב חשמליים במשפחת ה-EQ, אבל אף אחד מהם לא קוצר הצלחה בסין כמו רכבי הבערה הקלאסיים של המותג. ווילהם אומר, שעל אף זאת הם מובילים את שוק היוקרה בסין בהפרש לא מבוטל מהתחרים ותדרש התאמה. "אנחנו בוחנים כיצד לתרגם את ההצלחה שלנו ברכבי בערה לענף הרכב החשמלי בסין", הוא מציין.

בכל מה שקשור במדיניות מחירים, מרצדס לא נכנסת למקומות אי וודאים כמו טסלה שמוזילה ומייקרת את רכביה מדי שבוע כדי להאט את הדהירה הסינית. "אנחנו לא במלחמות האלה. וגם לא מתחרים בחלק התחתון של השוק. אנחנו הולכים בכיוון שונה לגמרי. אם אתה רוצה מכונית נחשקת, שהולכת יד ביד עם שירות ברמה גבוהה וייחודיות - צריך לשלם תמורת זה. זו הגישה, ונמשיך לצמוח בתוכה".