מעל חצי מיליון רכבי ID, המשפחה החשמלית של פולקסווגן, על רצפת ה-MEB נמסרו ללקוחות מאז החל שיווקם לפני כמה שנים, כאשר הסנונית הראשונה, ה-ID.3 הייתה חלוצת הבשורה מטעם הקונצרן. אלא שמשבר הקורונה, כפי שהתרחש בלא מעט מגזרים עסקיים, האט את המומנטום שלה, והיא הופצה לכבישים שנה שלמה אחרי שהוצגה - ומשבר המוליכים והשבבים בטח לא סייע לה להתגבר על התחלה מקרטעת. בסך הכול, שלוש שנים אחרי כן, נמכרו ממנה רק 216 אלף יחידות - הרבה יותר נמוך מהתחזיות המקוריות (והאופטימיות) של VW להפוך אותה ל"גולף" של העידן החשמלי.
במשך השנים פולקסווגן העמיקו את השורות, הציגו עוד דגמי ID ורק השגרירה המקורית של המהפכה החשמלית נותרה מאחור. כעת מגיע איפוא ה"תיקון" וה-ID3 זוכה לדגם מחודש בעל פוטנציאל צמיחה משמעותי מהדור הראשון, לאור הגידול במסירות רכב חשמלי בכל העולם. בפולקסווגן מודעים לכך שהצלחתה של ה-ID3, שהוצגה ב-2019 הייתה מותנית בהרבה משתנים והרגלים, אולם לא מעט תשומת לב הופתנה במסגרת מתיחת הפנים למשובים מהלקוחות, ובעיקר - לביקורת. אז מה טומנים החידושים האלה? פרט להופעה חיצונית הרבה יותר מלוטשת ויוקרתית, ה-ID3, עם אורך של 4.26 מ' ובסיס גלגלים של 2.77 מ', מתהדרת בחלל נוסעים איכותי מבעבר. פולקסווגן, כך נמסר הקצתה כמות גדולה של משאבים לשיפור המרקמים וחווית המשתמש. זו הייתה אחת מנקודות התורפה של הדגם היוצא, ולכן הפעם מדובר בקפיצת מדרגה.
"מרכז העצבים" של תא הנוסעים הוא מסך מגע בגודל 12 אינץ', משויך ללוח מחוונים דיגיטלי 5.3 אינץ'. ויחד עם תצוגה עלית לה מציאות רבודה יוצרים אווירה מאוד הייטקית ומתוחכמת. בין השיפורים למערכת המולטימדיה, בולט מבנה תפריט חדש שעוצב בהתאם לבקשת הלקוחות. זה תואם כעת לממשקי Android Auto, Apple CarPlay ו-MirrorLink, וכן היא מאפשרת גישה למספר רב של שירותים דיגיטליים מקוונים כגון אלה הנקראים We Connect Plus, בו יש גם מתכנן מסלולים עדכני.
בכל הנוגע לרשימת מערכות הסיוע לנהיגה, היא די רחבה ומגוונת. ל-ID.3 החדשה, כפי שהייתם מצפים, יש מבחר גדול של טכנולוגיות כדי להפוך את הנהיגה לנוחה יותר (ובטוחה יותר). בין יתר המערכות, מצוידת בבקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על שמירת נתיב, סייען החלפת נתיב ומערכת סיוע בחניה עם פונקציית זיכרון.
המערכת של ה-ID.3 החדשה מבוססת על סוללת ליתיום-יון, זמינה בשני גדלים: 58 ו-77 קילוואט, מחוברת אל מנוע של 150 קילוואט (204 כוחות סוס) ומומנט מרבי של 32 קג"מ. המנוע החשמלי מותקן מעל הסרן האחורי, כלומר עסקינן ברכב בעל הנעה אחורית - וזה בהחלט נחמד. האוטונומיה של ה-ID.3 החדשה מסתכמת ב-546 קילומטרים לפי מחזור ה-WLTP. נתון שמצטמצם ל-426 ק"מ במקרה של הדגם עם הסוללה הקטנה יותר. זמן ההאצה ל-100 קמ"ש נאמד בין 7.3 ש' ל-7.9 ש', לפי הגרסאות והמהירות המרבית היא 160 קמ"ש.
מעטפת המצבר, המותקנת על רצפת הרכב, עשויה מפרופילי אלומיניום ומוגנת על ידי מסגרת חזקה. פולקסווגן מתחייבת כי לאחר שמונה שנות פעילות או 160,000 קילומטרים של נסיעה, המצבר עדיין יהיה בעל לפחות 70% מהקיבולת נטו המקורית. בורר מצבי נהיגה מאפשר לבחור בין מצבי Eco, Comfort ו-Sport. בהתאם למצב הנבחר, תינתן עדיפות ליעילות או להיפך, לביצועים. אפשר גם לנהל את אחזור האנרגיה במצב של נהיגה בדוושה אחת. לגבי זמני הטעינה, הם ישתנו בהתאם לשקע החשמל בו נעשה שימוש; במסופים מהירים ניתן לטעון סוללה של ה-דגם ה-PRO S החזק מ-5 עד 80% תוך 30 דקות בלבד בהספק טעינה של עד 170 קילוואט. ה-ID.3 Pro זקוקה ל-35 דקות עם הספק טעינה של עד 120 קילוואט בהתאמה.
ההשקה של ID.3 החדשה תתקיים השנה. המחירים אינם ידועים כרגע, אולם ה-ID.3 שאנו יכולים לסמן כרגע באירופה אצל המשווקים זמינה החל מ-45,000 יורו בערך ולכן סביר שהיא תתייקר במעט, אבל לא בשיעור חד מדי עם גרסאות בכירות שיכולות להעפיל עד 56 אלף יורו עם כל התוספות. פולקסווגן אישרה כי תגדיל את כושר הייצור שלה עקב ביקוש מוגבר. ה-ID.3 החדשה תיוצר, בנוסף ל-זוקאו ודרזדן, גם באנטינג (סין). המפעל הראשי של פולקסווגן בוולפסבורג יתחיל בייצור של הדגם הזה ב-2023.
בישראל, הושקה פעילות משפחת ID של פולקסווגן רק באוקטובר האחרון, עת היא הציגה בארץ את ה-ID.4, במחיר התחלתי של 215 אלף שקלים. צ'מפיון מוטורס עתידה לשווק גם את ה-ID3 המעודכנת, אולם רק במהלך שנת 2024, ככל הנראה במחצית השניה.