בשבוע שעבר, אחרי ניסיונות של הרגע האחרון לעצור את רוע הגזירה, עלה מס הקניה על מכוניות חשמליות מ-10% ל-20%, (ואל תשכחו להוסיף לזה 17% מע"מ וכמובן גם ערימה יפה עבור אגרות והיטלים). אם לא יירשם טוויסט בעלילה - כמו למשל התערבות של שר האוצר הטרי - זה יהיה המס על מכוניות חשמליות ב-2023.
קצת במפתיע, לאור האדישות שבדרך כלל מפגין הנהג הישראלי כלפי החליבה המתמשכת שלו, סביב העלאת המס הזאת דווקא התקיים דיון ציבורי נדיר שבו נשמעו תומכים ומתנגדים. כחלק ממנו הזה התפרסמה באחד העיתונים הכלכליים פרשנות שהדהדה את עמדת רשות המסים ביחס למס הקניה על החשמליות. על העלאת המס עצמה אפשר (אולי) להתווכח אבל את היצירתיות המחשבתית שהפגין האוצר בנימוקיו להעלאת המס צריך לתלות על איזה קיר במוזיאון וסתם להעריץ. לפני שנפרט תרשו לי רק לתהות למה הקריאטיביות הזאת לא מגיעה לתחומים נוספים כמו כסף שחור ומעלימי מס.
ולעניין עצמו: לפי הפרסום, ישראל היא לא פחות מאלופת העולם בהטבות שמקבלים רוכשי כלי רכב חשמליים - עד 92 אלף שקלים "הנחה". המדינה הבאה אחרינו, לפי האוצר, היא רומניה עם "הנחה" של 34 אלף שקלים בלבד. "במשרד האוצר", כתבה הפרשנית, "לא הצליחו למצוא מדינה נוספת שמתקרבת אפילו לסכום הנחה גדול כל כך".
הנחה בישראל? ועוד במכוניות? כן, ושימו לב איך זה קרה: משרד האוצר הטיל מסי עתק (83% מס קניה +17% מע"מ + מס יוקרה לרכבים מעל סכום מסויים + אגרות והיטלי רישוי) שניפחו את מחירי המכוניות למימדים מפלצתיים ואז נתן "הנחה" לחשמליות ורץ לספר לחבר'ה כמה הוא נדיב. לי זה בעיקר מזכיר את תרגיל "מבצעי סוף השנה" של כל מיני יבואנים ורשתות - קודם מכפילים את המחיר ואז מפרסמים שיש 50% הנחה.
אם במקרה השתכנעתם מההסבר היצירתי של האוצר אתם מן הסתם גם חושבים שמחירי החשמליות בישראל נמוכים מים המלח. האמת? לדמיין את ישראל כמו מדינה שיש בה משהו זול זו פנטזיה כל כך נעימה שאולי עדיף שתפסיקו לקרוא כאן ותישארו איתה. למי שבכל זאת ממשיך נסביר שכדי להראות עד כמה הטענה הזאת מופרכת בחרנו מכונית חשמלית אחת - איוניק 5 מודל 2023 - בכמה שווקים בעולם ואספנו את מחירי הבסיס ומחירי המקסימום של הדגם שנמכר בארץ או הכי קרוב אליו (בעולם ישנן תצורות מנוע-הנעה נוספות). בכל המדינות המחירים הגיעו מהאתרים הרשמיים של יונדאי. אגב, האיוניק נבחרה באופן מדגמי כיוון שהייתה אחת הבולטות שנחתו בישראל וגם זכתה להיות מכונית השנה, ההשוואה יכלה להיות על כל דגם חשמלי בולט אחר.
ועוד שתי הערות חשובות לפי התוצאות: ברבות ממדינות העולם ישנן הטבות כספיות שניתנות ישירות לרוכשי מכוניות חשמליות בדמות החזר כספי/החזר מס/החזרי אגרות. חישוב ההנחות הזה מסובך מאוד שכן הוא ניתן על בסיס פרסונלי (למשל נכים או תושבי אזורים מסויימים יקבלו החזרים גדולים יותר) ולכן ממחיר המכונית הורדנו רק את ההחזרים המינימליים הניתנים באותה מדינה.
ההערה השניה היא ביחס למחירה של האיוניק בישראל: כרגע אין מלאי זמין והמחיר הנקוב כאן הוא "על הנייר". הניסיון מלמד כי מחסור במלאי מביא גם לעליית מחיר משמעותית כשהמכוניות כבר מגיעות ורמז עבה לאן הדברים הולכים ניתן לקבל דווקא מהמכונית האחות של האיוניק 5 - הקיה EV6 שמחירה מתחיל ב-250 אלף שקלים ומטפס גם ל-300.
ואחרי כל הביאורים הללו: מישהו רוצה לנחש היכן, בין המדינות שנבדקו, האיוניק 5 הכי יקרה?