ירידה חדה במכירות פלאג-אין באירופה

תחנת הביניים בין מנועי בנזין להנעה חשמלית מלאה מאבדת פופולריות בשווקי המרכזיים ביבשת המערבית. הנימוק אינו מסתורי

ניר בן טובים
שנה גודל פונט א א א א

מנתונים של איגוד תעשיית הרכב האירופי, ה- ACEA עולה כי במחצית הראשונה של 2022 נמכרו באירופה 12% פחות מכוניות PHEV מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה ניכרת במיוחד בשווקים הגדולים ביותר ביבשת המערבית שבהם יש מגוון רחב של כלי רכב מכלל המותגים, כלומר צרפת וגרמניה. בקרב רוכשי רכב צרפתים למשל נרשמה נסיגה בשיעור של 12.5% ​​ברכישת דגמי פלאג אין הייבריד, בגרמניה הירידה היא אפילו 15.1%.

גם בסקנדינביה נראה שה-PHEV נושם את נשימותיו האחרונות; שוודיה רושמת ירידה של 24.6 אחוזים, דנמרק 31.8 אחוזים ובמעוז האקולוגי, חממת הרכב החשמלי נורבגיה, מכירות ה-PHEV אפילו ירדו ב-70 אחוז. מאחורי השינויים בהרגלי הקניה אין הרבה מסתורין: רוכשי רכב באותן מדינות מעדיפים לעבור למכונית חשמלית מלאה. באותו אזור אירופי מרכזי, מכירות רכב חשמלי זינקו ב-31.6 אחוזים; גרמניה (פלוס 12.5 אחוז) וצרפת (פלוס 28.7 אחוז) שוב תורמות לכך באופן משמעותי.

המדינות בהן ה-PHEV חווה גוויעה הדרגתית, אך מוחשית בשטח, הן בערך המדינות שבהן הנהיגה במכונית החשמלית הפכה להיות כמעט הנורמה, באופן כללי. במדינות אחרות, שבהן דגמי ה-PHEV בעליה מסוימת כמן למשל בבלגיה (אם כי גם שם מדובר בגדילה לא דרמטית), קושרים באיגוד את הצמיחה במכירות פלאג-אין להעדר תשתית חשמלית מורחבת שיכולה לתת מענה לרכב חשמלי 100% בצורה הולמת, כלומר לנטרל את חרדת הטווח.  

סיבה נוספת, אם כי במקרה זה מדובר בהחלטה שהתקבלה רק לאחרונה - גרמניה ביטלה את הסובסידיה (הטבות, מימון בחסות המדינה) לכלי רכב מונעים בחשמל - מה שללא ספק מסביר חלקית את הירידה. בה בעת, חשוב להעיר כי נתוני מכירות בשנת 2022 כרוכים ישירות בחוסרים, ורכבי פלאג-אין לא היו זמינים בצורה סדירה בכל האזורים העיקריים באירופה. למרות זאת, באיגוד תעשיית הרכב האירופי משוכנעים כי זו תחילתה של מגמה, ואולי סימנו בכך את גסיסתו של רכב הפלאג-אין.  

בישראל צובר הרכב החשמלי וכן רכב הפלאג-אין פופולריות והמכירות גדלות מדי רבעון; לפי נתונים של איגוד היבואנים כמות רכבי הפלאג-אין בארץ תפחה לכמעט 6% בין ינואר-יולי 2022 ונראה שבניגוד לאירופה הישראלים נוהרים לשטקר ועוזבים את המנועים המסורתיים.