נחשף הקרוסאובר החשמלי של לוטוס, אלטרה

יצרן רכבי הספורט האנגלי מציג לראשונה SUV מתוצרתו עם יכולות דינמיות גבוהות, בתקווה לשמור על המסורת וגם להפוך חלומות לרווחים גדולים

ניר בן טובים

תגיות: לוטוס

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

בחלק ממדינות מזרח אירופה, הונגריה למשל, "אלטרה" (Eletre) פירושו "מתעורר לחיים". ואכן, הדגם החדש של לוטוס מסמן נקודת מפנה בתולדות המותג. מלבד היותו רכב הכביש השטח הראשון של היצרנית, ה-Eletre הוא גם דגם ה-5 דלתות הראשון שאינו ספורטיבי בעצמותיו, והראשון שלא יורכב בהיתל שבמזרח אנגליה (אם כי הוא מעוצב ב-ווריקשיר). בשל הכמויות העתידיות, הייצור יתחיל לקראת סוף השנה במפעל חדש לגמרי הממוקם בסין, וואהן, שם הבעלים של לוטוס, הענקית הסינית Geely (שבבעלותה גם וולוו  וכן חברת Lynk & Co) הקימה את התשתית הנדרשת. בכוונתה של חברת לוטוס ובעלת הבית הסינית לעבור מ-1,600 המכוניות שנמכרו בשנה שעברה ל-100,000 המתוכננות לשנת 2028.

ה-Eletre בנוי ברובו מסיבי פחמן ואלומיניום כדי לשמור על משקל נמוך, שאמנם מסתכם ב- 2 טון אבל זה לא כל כך חמור עבור קרוסאובר חשמלי באורך 5.1 מטר, בסיס גלגלים של 3.1 מ' וגובה של 1.63 מ'. עיצובו מקורי, אם כי הוא בהחלט נולד בהשראת כמה מהמתחרים הישירים שלו, בהם למבורגיני אורוס. המפרט הראשוני בכל אופן די מרשים; ל-Eletre יש מערך סוללות של יותר מ-100 קווטש על הסיפון, הוא בעל עוצמה של לפחות 600 כ"ס והנעה כפולה. ישנם שני מנועים חשמליים, אחד מלפנים ואחד מאחור, ועל פי לוטוס הוא מאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש באזור ה-2.5 שניות; המהירות המרבית היא 260 קמ"ש.

הבסיס של Eletre הוא פלטפורמת EV חדשה ששמה לוטוס EPA, אשר פותחה בשיתוף פעולה עם צוותים בסין, שוודיה וגרמניה. אפשר להניח שלחברת האם Geely הייתה מעורבות גדולה בעניין הזה, ושהיזמים הסתכלו מעבר לפינה גם בוולוו ופולסטאר כדי לגבש רעיונות. טכנולוגיית 800V מבטיחה זמני טעינה מהירים והסוללה ממוקמת כמה שיותר עמוק ברצפה כדי לשמור על מרכז הכובד נמוך. לוטוס שואפת כאן אל טווח WLTP של כ-600 ק"מ, עם עוצמת טעינה מקסימלית של 350 קילוואט שמתורגמת אל 400 ק"מ של טווח נסיעה ב-20 דקות. מטען AC 22 קילוואט כלול גם כן כסטנדרט.

יש הרבה סימני שאלה בקרב חובבי לוטוס לגבי הורדת העוצמה הזו לכביש המפותל, אחרת השם 'לוטוס' אינו ראוי להתנוסס על החרטום שלו. בין הפתרונות שיושמו כדי להתמודד עם הסוללות, ל-Eletre יש מתלי אוויר 'חכמים' אופציונליים לשמירה על יציבות כיוונית, היגוי בציר האחורי, בקר וויסות מומנט ומוט מייצב אקטיבי ומערכת בלימה מחוזקת (קרמית). אגב, אם אתם מעדיפים לנוח קצת מאחורי ההגה ולהרפות, צבא שלם של חיישני לידאר מספק לרכב הזה נהיגה אוטונומית בדרגה 2. הוא גם מוכן, אם המחוקק יאפשר רמות גבוהות יותר של נהיגה אוטונומית בעתיד.

ב-Eletre, לפי לוטוס, חווית השהות צריכה לדמות משהו שמזכיר מכונית על, כלומר הופעה מינימליסטית, מעודנת ונקיה. לדוגמא, מסך המידע והבידור המרכזי בגודל 15.1 אינץ' ניתן לקיפול לאחור כדי למזער הסחת דעת, להגה מראה ספורטיבי עם חלק עליון ותחתון פחוסים ומידע שזורם ממחשב הנהיגה הוא לא רק מלוח מחוונים דיגיטלי אלא גם מוקרן דרך תצוגה עלית. מה עוד? מושבי הספורט מהדקים את הגוף היטב למקום בזכות מבנה חצי באקט קלאסי. החלל הפנימי אמור גם לשדר יוקרה כמובן ולכן מרופד בפאר, כולל חומר שעשוי בחלקו מצמר, תרכובת קלה ב-50% מיריעות עור. במפרט גם מערכת שמע יוקרתית של KEF עם 23 רמקולים, תאורת LED מטריקס חכמה, מצלמות 360 מעלות ועוד.

יש לא מעט מרווח לרגליים מאחור אבל לא ברמה של רכבי פאר גדולים במיוחד. אנשים גבוהים ירגישו מעט צפיפות עם הברכיים מול המושבים הקדמיים. ניתן לשבת מאחור בשני מקומות בודדים עם טאבלט נשלף להפעלת פקודות שונות, אם כי ישנה גם גרס "פשוטה" יותר עם ספסל לשלושה אנשים. בכל הנוגע לתא המטען, ה-Eletre הוא הלוטוס המרווח ביותר אי פעם - ניתן לנצל 400 ליטר בתא המטען, ו-77 ליטר באזור הקדמי (מה שנקרא לעתים בז'רגון של המכוניות החשמליות, 'פראנק').

על אף שלוטוס ייצרה פעם רכב 4-מושבים, "שימושי" בדמות ה-עלית המיתולוגי (טייפ 75 ו-83), זוהי בהחלט בשורה משמעותית בעידן הנוכחי, שמבטיחה לקחת אותם לעתיד כלכלי יציב, אחרי שבכל שברוב שנותיהם האחרונות נאחזו בציפורניים כדי לשרוד משברים וטלטלות. המחיר? יותר מ-120,000 יורו. לא משהו שאמור להפחיד את הקליינטים של הקבוצה הייחודית הזו שחושקת ברכבי ספורט מחושמלים, אחרי שכבר למדנו שבשנה הקודמת פורשה טייקן החשמלית עקפה את ה-911 בהיקפי המכירות.