מחקר: מחצית מהגרמנים ישקלו לקנות רכב חשמלי תוצרת סין

חלק גדול מהמשתתפים בסקר מצביעים על מחיר אטרקטיבי וחווית המשתמש הטכנולוגית כגורמים משכנעים במיוחד

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
ג'ילי גאומטרי C
ג'ילי גאומטרי C
שנה גודל פונט א א א א

מחקר גדול של חברת האסטרטגיה והייעוץ השיווקי Simon-Kucher & Partners בדק בקרב האוכלוסייה הגרמנית עד כמה הצרכנים פתוחים לחידושים בכל הכרוך ברכישת מכונית חדשה. לפי ממצאים אלה, הלקוחות הגרמניים מסורתיים יותר בהשוואה לנהגים במקומות אחרים, אך עדיין פתוחים לרעיונות לא שגרתיים ולמוצרים זרים. לפי תוצאות המחקר, כלי רכב חשמליים סיניים מושכים הרבה עניין בשוק המקומי, על אף שהמדינה מייצרת כלי רכב חשמליים מתוצרת מקומית.

70 אחוז מהנסקרים שמתעניינים באלקטרוניקה שמעו על מותגים סיניים, או מעודכנים היטב לגבי מידת השפעתם על תעשיית הרכב העולמית. למעלה מ-50 אחוז פתוחים לקניית רכב סיני חשמלי ולכך מספר נימוקים, הנחלקים בין כלכלה לבין קידמה; "מעל הכל, יחס מחיר/ביצועים וטכנולוגיה חדישה, מדברים בעד קנית רכב חשמלי מסין. מצד שני, תמיכה רופפת מהמערכת הפוליטית בסין ורשת שירות ירודה אולי מרחיקות אותם מסין ומקרבות אותם לתוצרת הלאומית", אומר מרטין גרינג מסימון-קוצ'ר.

כשני שלישים מהלקוחות מוכנים לחלוק נתוני רכב או נתוני נהיגה אישיים, אך במקרים מסוימים רק תמורת תשלום. במקרה של שחרור נתונים כנגד תשלום, הלקוחות יהיו מוכנים לעשות כך תמורת בין 70 ל-211 יורו לחודש, בהתאם לסוג הנתונים שהם נדרשים לספק. 29 אחוז לא יפרסמו שום מידע גם אם תמורת תגמול כספי. 16 אחוז היו חולקים נתוני נהיגה אישיים עם היצרן, ללא הגבלה ותשלום.

אולם התצוגה של איוויס בישראל
אולם התצוגה של איוויס בישראל

הכול זורם
המשיבים מוכנים לחלוק נתונים טכניים כגון טמפרטורת סוללה, בלמים או אחיזת כביש, אבל לא מעבר לכך, ורובם מתנגדים לחלוק תמונות או סרטוני ווידאו. תנאי זה, מבחינתם חל גם על שיתוף המיקום הנוכחי או מסלולי הנסיעה האישיים שלהם דרך בקרת הניווט. בכל הנוגע לפרסום ברכב, הנשאלים הגרמנים פתוחים לרעיון. כמעט מחציתם ממילא מקבלים פרסום מותאם/מטורגט והנחות דרך מערכת המידע והבידור.

יותר ממחצית מהנסקרים התוודעו למערכת מינויים/חכירה למכוניות ו-49 אחוז מתעניינים בכך. אולם כאשר מעריכים את העלויות בפועל לרכב עצמו, מתברר שהנסקרים לא לגמרי קוראים את המפה בשלמותה. "בטווח הקצר, אנו רואים מגמה הולכת וגוברת שלקוחות רוצים קודם כל לנסות רכב חשמלי דרך מנוי. עם זאת, משלמי מזומן קלאסיים נרתעים לרוב מגובה התשלומים החודשיים. לעתים קרובות חסרה להם תחושה לגבי העלויות השוטפות", אומר מתיאס רימר מסימון-קוצ'ר.

 ומה בישראל?

מספר כלי הרכב הסיניים החשמליים שנעים על כבישי ישראל הולך ומתעצם, אם כי קשה לכמת את מספרם המדויק. אין מחלוקת שמאז פריצת הסכרים על ידי MG בישראל (קבוצת לובינסקי), אשר שיווקה את רכב הכביש-שטח החשמלי הראשון במחוזותינו ובמחיר אטרקטיבי (התחיל ב-140 אלף שקל), הישראלים לאט ובבטחה הסירו את החששות מפני רכישה של מכונית תוצרת סין, גם אם מדובר במותגים שמעולם לא שמעו עליהם. בשנה הקודמת עלו לכבישי המדינה מעל 11 אלף כלי רכב חשמליים - אחוז ניכר היו מדגם טסלה מודל 3, אולם אלפים אחרים מקורם מהמזרח הרחוק. השנה, לפחות על פי קצב ההזמנות, מספרם של כלי הרכב הסינים החשמליים יגדל בשיעור חד מאוד, בין היתר בזכות כניסה של מותגים נוספים. ייתכן שעוד השנה גם נראה בישראלי יצרכן רכבי יוקרה סיני ראשון, הונגצ'י.