מנוע היברידי (כהלכתו) לסוזוקי ויטארה

ישיקו על הויטארה 2022 מערכת הנעה חסכונית, חזקה יותר ומלוטשת

תגיות: סוזוקי

ניר בן טובים
שנה גודל פונט א א א א

סוזוקי הציגה ביממה האחרונה מערכת הנעה חדשה לחלוטין, ידידותית לסביבה שתחשף בויטארה כבר בינואר 2022. מדובר בטכנולוגיה היברידית מסורתית שאנחנו מכירים מרוב הדגמים הנפוצים בישראל. הפרט המעניין בבשורה, הוא שבניגוד להסדרים של המותג עם חברת טויוטה,  בחרה סוזוקי לפתח את המנוע ההיברידי בצורה עצמאית, כמעט ללא מקורות טכנולוגיים משותפים עם יצרנית הרכב שהתחילה את המהפכה הזו על גבי הפריוס ב-1997.   

כידוע, סוזוקי כבר מספקת מערכות הנעה היברידיות מתונות (Mild hybrid) באיגניס, סוויפט, ויטארה וגם ב-S-Cross החדש, אולם לסוזוקי עדיין חסר בחזית הטכנולוגית מערכת הנעה היברידית מלאה. הדגם היחיד בהיצע של סוזוקי שבכל זאת עושה שימוש במערכת כזו הוא תאום טויוטה קורולה סטיישן, סוזוקי סוואס, אולם כאמור זוהי תאומת טויוטה ולכן הגיעה "מהבית" עם הצנרת שלה. 

ה-Full Hybrid החדשה של סוזוקי מורכבת ממנוע 102 כ"ס 1.5 ארבעה צילינדרים בנזין, בסיוע מנוע חשמלי בהספק של 33 כ"ס. הספק המערכת המשוקלל הוא 117 כ"ס. הכוח שמספק המנוע החשמלי מוצא את דרכו ישירות אל הגלגלים הקדמיים, ואת כל המיני אופרציה הזו מנהלת תיבת שישה הילוכים. לא מדובר באוטומט קונבנציונאלי, אלא בתיבת הילוכים רובוטית שסוזוקי מכנה Auto gear shift. לדברי סוזוקי, המנוע החשמלי מסייע להעברת הילוכים מלוטשת, והתיבה פועלת בצורה יחסית חלקה ומוכוונת לצריכת דלק מבוקרת. מארז הסוללות אגב ממוקם מתחת לתא המטען, בולע כנראה כמה ליטרים שימושיים של נפח אחסון.

טווח ה"אוטנומיה" החשמלי של הסוללה מוגבל למאות מטרים ולאזורים מפוקקים, כנהוג בכלי רכב היברידיים שאינם נטענים. ברירת המחדל של המערכת הוא להתחיל בנסיעה חשמלית, לנצל את הסוללה ובעומסים מתגברים להכניס לפעולה את מנוע הבנזין במהירות גבוהה יותר. הנהג אמנם יכול לבחור בין שני מצבי נהיגה - Eco או סטנדרטי שמשפיעים במידה מסוימת על ניהול האנרגיה של המערכת ההיברידית, אך זוהי תרומה מלאכותית עם השפעה מינימלית על צריכת הדלק בנסיעות משולבות.  

סוללה מאחור ומנוע חשמלי קומפקטי מתחת למכסה המנוע
סוללה מאחור ומנוע חשמלי קומפקטי מתחת למכסה המנוע

המערכת ההיברידית החדשה של סוזוקי תערוך את הופעת הבכורה שלה בתחילת השנה הבאה על סיפונו של סוזוקי ויטארה, כאשר לאחר מכן תגיע גם ל-s-Cross החדש, במחצית השנייה של 2022. ניתן יהיה לשדך אותה אל הנעה קדמית או אל הנעה לכל הגלגלים דרך בקרת AllGrip של סוזוקי. המחירים לא ידועים אולם סוזוקי בהחלט ינסו לשמר את המיצוב האטרקטיבי והנגיש של המותג ביחס למתחרים. זוהי גם עשויה להיות הדרך היחידה של סוזוקי להחזיר את הג'ימני המבוקש לאירופה וגם אלינו אחרי שהוסב לרכב חצי-מסחרי כדי לעמוד בתקנות זיהום האוויר. 

ברמה המקומית, מכשירי תנועה, יבואני סוזוקי ישמחו לקבל לשורותיהם רכב היברידי אמיתי, בעיקר אחרי מחלוקת קטנה שהתגלעה בשנה החולפת אחרי שהוגשה נגדם תביעה ייצוגית בשל הטעיה צרכנית. שני לקוחות טענו בתיק התביעה כי מכשירי תנועה פרסמו את דגמי המותג החדשים כ"היברידים", על אף שמדובר בטכנולוגיה היברידית-מתונה בלבד (מיילד-הייבריד) עם תרומה שולית לחסכון בדלק ולביצועים, וזאת להבדיל ממנוע Full hybrid אמיתי שמוביל לירידה מהותית בצריכה ומתגבר את מנוע הבנזין תחת עומסים. טרם התקבלה פסיקה בנושא.  

מה זה מנוע Mild hybrid? צפו במבחן לסוזוקי איגניס "היברידי":