מחקר בארה"ב: מכונית חשמלית זולה יותר לתחזוקה

המבדק נעשה על פני שלוש שנות שימוש ובמיליוני כלי רכב

מערכת עולם הרכב
Getting your Trinity Audio player ready...
מרכז שירות של טסלה (צילום: Getty)
מרכז שירות של טסלה (צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

כצרכנים די יסודיים,, השאלה הגדולה שעולה על שפתינו בשנים האחרונות היא האם רכב חשמלי משתלם יותר לאחזקה בהשוואה אל רכב בעל מנוע בערה, דיזל או בנזין. התשובה מותנית בערבוב משתנים, חלקם כרוכים במרחקי נסיעה, דפוסי נהיגה ועלות רכישה התחלתית, את חלקם אף ניסינו לפצח במאמר שפורסם כאן 'בעולם הרכב' לפני חודשים אחדים. ואולם מחקר שבוצע בארה"ב השבוע, טוען שיש לו תשובה נחרצת יותר: מכונית חשמלית זולה יותר לאחזקה מאשר מכונית עם מנוע בערה, בסיכום שלוש שנים.

השורה התחתונה: לאחר 36 חודשים, עלויות התחזוקה של רכב חשמלי נמוכות בשליש מאלה של מכונית בנזין ממוצעת, כך הראה מחקר של We Predict שהובא לידי סוכנות הידיעות 'רויטרס'. לאחר שלוש שנים, נהגי רכב חשמלי היו מוציאים בממוצע 514 דולר על תחזוקה ותיקונים, לעומת 749 דולר עבור נהגי מכוניות בנזין. במבחן לאורך 12 חודשים המסקנה הייתה הפוכה: רכב חשמלי מאבד בממוצע כ-300 דולר בשנה, רכב בנזין בערך 200 דולר. "בשנת הבעלות הראשונה השירות לרכב חשמלי גבוה יחסית. שעות העבודה סביב הדיאגנוסטיקה (אבחון) ארוכות יותר ומורכבות ועבודה של טכנאי מוסמך לרכב חשמלי יקרה יותר פי 1.3", כך נמסר מהחברה.

חישובי העלות של We Predict מכניסים למשוואה רק היבטי תחזוקה, במסגרת מחקר שבו השתתפו מעל 13 מיליון כלי רכב משנת 2018: תיקונים לא מתוכננים, אחריות וקריאות תיקון, אבחונים שונים, עדכוני תוכנה ועוד. מה שלא נכנס לשקלול הן עלויות יומיומיות כמו דלק או טעינת סוללות, תאונות, רכיבים אופציונליים שהנהג הזמין, החלפת צמיגים עונתית וביטוח, שכן מדובר ברכבי ליסינג, שרק בשנה השלישית עוברים ליד פרטית. ולכן עבור מי שאינו מקבל רכב צמוד מהעבודה הנתונים האלה לוקים בחסר, בהתחשב בפערי התעריפים בין ליטר בנזין לתעריפי השימוש בחשמל (בארץ מדובר בהפרש עצום, עד פי 4 לחובת רכב בנזין).

מה מתקלקל ברכב חשמלי?

התקלות הנפוצות ביותר ברכב חשמלי נעוצות במטענים וכבלים והסוללה רק במקום השלישי. בהמשך מערכות חיבור או קונקטורים של הסוללה, צמתי חשמל במתח גבוה ובקרי שליטה של הסוללה. הליקוי החמור ביותר ברכב חשמלי הוא גם זה שמרסק לחלוטין את התזה של המחקר; במידה והסוללה מתפגרת, עלות התחזוקה מזנקת בסכום דמיוני, אפילו בהשוואה להחלפה של מנוע פלוס תיבת הילוכים ברכב סטנדרטי; סוללה של מכונית חשמלית מהזן הפשוט ביותר עולה כ-10,000 דולר, ואילו סוללה של טסלה מודל 3 עולה פי 2, כ-20-23 אלף דולר בממוצע. כשהרכב מחוץ למסגרת האחריות או שאינו מנוהל בציים, העלות הזו מתגלגלת ישירות לפתחו של הצרכן.

איך שלא מסתכלים על התוצאות, לא ניתן לקבל החלטה חד משמעית על בסיס מחקרים שעושים השוואה בין רכב חשמלי לרכבי בנזין או דיזל בשנת 2021. לפחות כרגע, כלי רכב חשמליים יקרים יותר לרכישה (רובם בכל אופן) ב-10-15%, הנגישות לעמדות טעינה בעייתיית, ואין מספיק נתונים לגבי האמינות של כלי הרכב החשמליים החדשים, או לגבי שווים כרכב משומש. דבר אחד אולי כן אפשר להקיש מהמחקר: ככל שכלי הרכב מתבגרים, כך גם הפערים ביניהם הולכים וגדלים לטובת הרכב החשמלי, שדורש פחות התערבות בפתרון תקלות ושירות. עם השנים הצפי הוא שמחיר הסוללה יפחת ויצרני הרכב ימצאו דרכים להוזיל את עלויות הייצור, להגדיל את הטווח ובה בעת יחול שיפור גדול בתשתיות הטעינה, עד שהרכב החשמלי ישתלט לגמרי על הכבישים.   

"לצרכנים יש ציפיות גבוהות מכלי רכב חשמליים במונחים של מחיר הבעלות", אמרה רנה סטפנס, סגנית נשיא תפעול צפון אמריקה של We Predict. "בעוד שהעלויות בתחילת תקופת הבעלות גבוהות יותר עבור דגמים חשמליים, הם בסופו של דבר הופכים חסכוניים יותר - הן עבור הבעלים והן עבור היצרן. לאורך זמן, פחות תחזוקה של רכבי חשמל מקזזת את העלויות הגבוהות יותר בשנה אחת עבור אבחון, תיקון וקמפיינים."

נתונים נוספים מהפרסום:

יונדאי וקיה דורגו במקום הראשון עם עלויות האחזקה הנמוכות ביותר ב-36 חודשים, עם 369 דולר ו-381 דולר בהתאמה. דודג' במקום השלישי עם 420 דולר. תחזוקה למכונית פרמיום - ג'נסיס כ-1,200 דולר.

אחרי שלושה חודשים, עלות אחזקה לרכב חשמלי - 123 דולר. רכב בערה - 53 דולר