1360 קילומטרים בלי "תדלוק"

שיא גינס רשמי למכונית המימן המשפחתית של טויוטה, מיראי דור 2

ניר בן טובים

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

טכנולוגיות ידידותיות לסביבה עושות מאמץ להראות לבנזין ודיזל את הדלת החוצה. בניסויים שונים ברחבי העולם כלי רכב חשמליים מנסים לחלץ את מרחק הנסיעה המרבי על טעינה אחת  - ולהכריז על מנוע הבערה פרה היסטורי. טויוטה מיראי, מכונית המימן של היצרן היפני, נכנסת בימים אלה לדפי ספר השיאים של גינס הודות למבחן אוטונומיה שבו למעשה גברה על השיא הקודם של עצמה, שעמד על 1000 קילומטרים. כל זאת בהדרכתו של אחד הנהגים המנוסים ביותר בעולם בבדיקות למרחקים ארוכים, וויין גרדס, שהצליח להוציא ממנה עוד 360 קילומטרים, או בסך הכול - 1360 קילומטרים.

הכבישים של דרום קליפורניה נבחרו לממש את הנסיון לשבור את השיא. הבדיקה בוצעה בין התאריכים 23-24 באוגוסט השנה. הטיול נמשך יומיים והוזנק החל ביום שני ה-23 באוגוסט ויצא מהמתקן הטכני של טויוטה בגארדה, קליפורניה, ה"חממה" שבה הם מפתחים את טכנולוגיית תאי המימן. אל וויין גרדס הנ"ל הצטרף גם נהג משנה מנוסה, בוב ווינגר שהסביר שהנהיגה נערכה בתנאים קצת שונים מהמציאות, תוך שימוש מצומצם במשאבי המכונית ונהיגה שמרנית מאוד. במיראי לא בוצעו שום שינויים או כיול מיוחד והיא התייצבה למבדקים AS IS, עם 178 כ"ס ו-31 קג"מ.  

היעד הראשון של הנסיעה כיוון את חרטום המכונית דרומה, לכיוון סן איסידרו, מאוחר יותר לכיוון השני - צפונה לעבר עיר החוף סנטה ברברה, תוך חציית כביש סנטה מוניקה וחוף מאליבו לאורך האוקיינוס ​​השקט. היום הראשון הסתיים עם 473 מייל על מד המרחק שהושלמו, או 761 קילומטרים ושתי החלפות נהג. למחרת, נעשו סיבובים נוספים באזור בתוספת המגבלות בשעות השיא של התנועה בכביש המהיר המחבר בין לוס אנג'לס לסן דייגו. את היום השני, סיימה עם 372 מייל, כ -598 קילומטרים. בסיכום, הושגה תוצאה של 1,360 קילומטרים, וציון דרך הסטורי בטווח שהשיג רכב מימן.

"בשנת 2016, טויוטה מיראי הייתה הרכב החשמלי הראשון לייצור תאי דלק הזמינים לקמעונאות בצפון אמריקה, וכעת הדור הבא של מיראי קובע שיאי מרחק", אמר בוב קרטר, סגן נשיא טויוטה, צפון אמריקה. "אנו גאים להיות מובילים בטכנולוגיה, שהיא רק אחת משורה הולכת וגדלה של רכבי אפס זיהום אוויר בפרופיל שלנו".

נסיון השיא היה במעקב צמוד על ידי שגרירי גינס, תוך הקפדה על כללי התיעוד והנהלים. לאורך כל המבחן המיראי צרכה 152 קילומטרים לליטר, שהם כ -1.55 ליטר ל-100 קילומטרים. צריכת המימן הכוללת הייתה 5.65 ק"ג עם היעדר מוחלט של פליטת CO2. לשם השוואה, מכונית עם מנוע בעירה פנימית הייתה פולטת כ -300 ק"ג של חומרים מזהמים על אותו מרחק נסיעה.

טויוטה ויונדאי הן שתי חברות הרכב (הגדולות) היחידות בעולם שנעזרות בטכנולוגיה מימנית בכלי רכב פרטיים ומסחריים. כיום נמכרים בעולם בסביבות 15-16 אלף רכבי מימן לעומת מיליוני כלי רכב חשמליים ויותר מ-100 מיליון מכוניות קונבציונליות עם דיזל ובנזין. אחד החסמים הגדולים טמון בעלות הייצור הגבוהה של רכבי המימן ומיעוט עמדות הטעינה. בשלב זה, גם טויוטה וגם יונדאי ממשיכות לבצע ניסויים מעמיקים לטכנולוגיה מימנית בציי רכב ומאמינות שהבשורה לעולם נקי תגיע משם.   

המכונית שנוסעת על מים: מבחן בטויוטה מיראי דור 1