על אף שאנחנו בעיצומה של מהפכה טכנולוגית שבמרכזה אנו עדים לגסיסתו של מנוע הבערה המסורתי, כלי הרכב החשמליים עדיין מייצגים נישה קטנה בשוק העולמי. זאת, למרות שהאספקה במחצית הראשונה של 2021 גדלה ב -160%, כשסין ואירופה מובילות את התעשייה, ובסך הכל נמכרו 2.6 מיליון כלי רכב חשמליים מינואר עד יוני, ואחריהן ארה"ב שהמדינות הנמצאות בשטחה העלו 250,000 מכוניות חשמליות לכבישים.
אם מסתכלים על נתוני המכירות ברור שחלק מהיצרנים מצטיינים בתחום, מתוגמלים מכך שהם התמקדו במועד הנכון במכוניות מונעות על ידי סוללה עם אפס זיהום אוויר, כפי שמראה מחקר שהתפרסם לאחרונה על ידי המכון העצמאי Canalys. המקרה של טסלה למשל, המחזיקה בהובלת הקטגוריה עם נתח של 15% בעולם (כ-31% נתח שוק ביבשת אירופה), הוא תוצאה ישירה לרישויי המכוניות בסין, שם מייצר המותג של אילון מאסק את מכוניותיו במשך שנתיים.
ממש מתחת לטסלה ממוקמת קבוצת פולקסווגן (13%) המתהדרת בשיא מכירות באירופה עם מגוון רכבי משפחת ה-ID, למרות שנפלה קורבן לעכובים בייצור עקב המחסור בשבבים ומוליכים. המשמעות היא שבתפוקה מלאה, ללא שיבושי אספקה היא בהחלט מסתמנת כפוטנציאל להתברג במקום הראשון. השלישית בטבלה עם נתח של 11% היא קבוצת SAIC-GM-Wuling בעוד שבמקום הרביעי והחמישי, עם נתח שוק של 6 אחוזים, אנו מוצאים את קבוצת סטלנטיס וקבוצת BMW. הראשונה מקבלת "בוסטר" בזכות השקת פיאט 500 החשמלית והרכבים החשמליים השונים של מותגי PSA, בעוד הבווארים מתחזקים על ידי המותג האקולוגי "i" כולל ה- iX3 ודגמי ה-IX החדשים.
עם זאת, התמונה עשויה להשתנות בקרוב בהתחשב ביצרנים הרבים שמוכנים "לתקוף" את השוק מהמזרח הרחוק. מותגים סינים כמו Aion, BYD, Li Xiang, NIO ו- Xpeng, שהרחיבו את היצע הדגמים בחודשים האחרונים על ידי בחינת הפעילות העסקית של טסלה בחצר האחורית שלהם צועדים בעקבותיה. כמו כן, כניסה לתחום זה על ידי חברות סלולריות כמו 'שיאומי' למשל, שמתכוונות להשקיע 10 מיליארד דולר תוך 10 שנים לייצור המכונית החשמלית הראשונה מסמנת גם היא חדירה לענף מאגפים שלא היו קשורים לתעשיית הרכב באופן ישיר עד כה.
גם בישראל חווה הרכב החשמלי פריחה עצומה, ואצלנו כמו בעולם מובילה טסלה את המכירות; מתחילת שיווקה בישראל ועד היום נמסרו מעל 4,600 יחידות של מודל 3 (באירופה אגב היא שניה במכירות רק לפולקסווגן גולף, עם קרוב ל-27 אלף מסירות בחודש אחד). מגמה זו צפויה להמשך עם כניסתם של שחקנים חדשים לשוק הרכב הישראלי בהם יונדאי ומשפחת איוניק החדשה, MG שכבר ביססו את מעמדם בארץ כמותג חשמלי עם רכבי ה-ZS ורכבי הפלאג-אין EHS, ובשבועות האחרונים רואים גם גידול במכירות של מותגים סינים חדשים כמו Aiways שמסרה 275 מכוניות וגם מותג SERES שעובר מדו ספרתי לתלת ספרתי עם 101 יחידות.