חברת הרכב הסינית GAC, המיוצגת בישראל על ידי 'אוריון מוביליטי' מקבוצת יוניון מוטורס, חשפה במסגרת תערוכת מיצגים טכנולוגיים בסין את ה-AION LX המונע באמצעות תא דלק מימני. כמו מקבילו החשמלי הוא מיוצר על רצפה ייעודית מותאמת להנעה אלטרנטיבית ומובדל ממנו בעיצוב על ידי סממנים "אקולוגיים" ייחודים, בהם גם סימון הרכב בחזית על ידי הכיתוב FUEL CELL שימשיך איתו במסגרת פיילוט שייארך כמה חודשים.
מערכת המימן של GAC הינה פיתוח עצמאי של החברה עם תפוקה מרבית של 200 כ"ס ו-35 קג"מ. ב-GAC לא אומרים מהי קיבולת הסוללה, אך צמד מכלי המימן שלו מאחסנים עד 5.2 קילוגרמים של מימן בטמפרטורה של מינוס 30 מעלות. משך ההזנה עומד על מקסימום 5 דקות וטווח הנסיעה המרבי על פי מדדי ה-WLTP הוא 500 קילומטרים עד התרוקנות.
מבחן דרכים בג'יפון החשמלי GE3 כאן בישראל
הרכב חולק עם ה-SUV החשמלי מבנה דמוי קופה ואורך של 4.79 מ', וכמעט לא גוזל שטח שימושי עקב התקנת המערכת המימנית (שכוללת גם ממירי מתח, מנוע חשמלי ועוד רכיבים). הוא מאובזר היטב עם ידיות נשלפות החוצה באמצעות חיישני קרבה, תא נוסעים מהודר ומערכות מדיה חדישות. מאחר והוא נמצא בשלב ניסוי, טרם נקבע מחירו או מועד שיווקו.
מי קונה מימן?
מערכת מימן נבחנת על ידי מספר יצרנים (יונדאי ו-טויוטה ביניהם), אבל רוב המעורבים בענף סוברים שנדרשים 10-20 שנה נוספות לפני פריסה מסיבית של הטכנולוגיה, שיטה המבוססת על ריאקציה של תנועת אלקטרונים בתא אלקטרוכימי ליצירת חשמל (ומים כתוצר לוואי) המספק כוח להנעת המכונית. מותגי הרכב בסין מקדישים משאבים גדולים לפיתוח הנעה ידידותית לסביבה, אבל הממשלה הסינית לא משוכנעת שזו הדרך הנכונה בשלב הזה.
אגף האנרגיה נחוש להפחית את זיהום האוויר בשיעור חד, ולכן ב-2009 יזם תכנית סבסוד למכוניות חשמליות כדי לחזק את החדרתם לשוק, אבל מצד שני הכריזו השנה על הפסקת הסבסוד והקדישו פרק מיוחד בו מנמקים את הקפאון של המכונית המימנית. לדברם, נעים על כבישי סין 1200 כלי רכב מימנים בלבד, ורשת ההזנה כוללת 20 תחנות. על פי מחקרים של משרד האנרגיה בסין הם מדורגים אחרי ארה"ב, יפן ודרום קוריאה, וזאת אחרי שהעריכו שעד שנת 2020 תהיינה 5,000 מכוניות מימן על הכבישים בסין, 50 אלף ב-2025 ולפחות מיליון רכבי מימן ב-2030.
סונג קיו לין, בכירה במשרד האוצר הסיני, אמרה לפני כמה חודשים בראיון לרשת חדשות מקומית בשנחאי, כי לאנשים יש תפיסה מוטעית לגבי המכונית המימנית. "יש הרבה חוסר בהירות. אנשים בתוך הענף ומחוצה לו חושבים שאנחנו (בסין) נחליף את המכונית החשמלית בעתיד במכונית מימן. זה לא נכון. לכל אחת יש את היתרונות והחסרונות שלה. הן תצטרכנה להשלים אחת את השנייה. צריך גם להבין שכל היישום של הטכנולוגיה המימנית הרבה יותר יקר כרגע. וככה זה ישאר בשנים הקרובות."