החיישן שישמור על הצמיגים במכונית האוטונומית

ברידג'סטון הציגה חיישן אלקטרוני שאוסף מידע על מצב הצמיג בכל מהירות

תגיות: צמיגים

בועז קורפל
בועז קורפל
שנה גודל פונט א א א א
הפעלה של חיישנים לבדיקת מצב הצמיגים איננה טכנולוגיה חדשה. לא מדובר בחיישן לבדיקת לחץ האויר בצמיג כמו במערכת ניטור TPMS הנפוצה במכוניות רבות כיום באמצעות חיישן שמוטמע בשסתום הניפוח אלא בחיישן הרבה יותר חכם שיודע לקרא, לאסוף ולשדר נתונים רבים אודות מצב הצמיג והחידוש הגדול ביותר הוא שהחיישן יודע לעשות זאת גם במהירויות נמוכות מאוד של נסיעה ולא כפי שאפשר היה לעשות זאת עד היום בתנאי נסיעה מהירה עם חיישני תנועה שנקראים אוקסילרומטר. בחברת ברידג'סטון מתכוננים לעתיד ולמכוניות האוטונומיות שעל פי החזון תהיינה שיתופיות ללא נהג וללא בעלים אחד שמטפל בה ולכן המידע אודות מצב הצמיגים חייב להגיע למרכז בקרה ושם ידווחו על הצורך בהחלפת צמיגים והמכונית תישלח לטיפול עם דיווח על הבעיה בצמיגים שלה או בצמיג ספציפי.
איך זה יעבוד?
בכל צמיג יותקן חיישן כפתור בחלק הפנימי שלו (בתמונה) והוא יאסוף מידע אודות הלחצים הפיזיים שמופעלים על הצמיג החל מנסיעה איטית ועד לנסיעה מהירה ובמיוחד בתנאים שבהם פועלים על הצמיג כוחות צד בעת פניות, שם תימדד כל העת מידת העיוות של הצמיג באזור שהחיישן מותקן בו. שאר הנתונים שייאספו הם נתוני טמפרטורה ולחץ אוויר וכל הנתונים הללו יעובדו באמצעות אלגוריתם מיוחד שפותח על ידי מהנדסי החברה והנתונים יועברו למרכז מידע בשידור BT ויישמרו בענן וירטואלי. על פי המודל, המכוניות האוטונומיות השיתופיות תהיינה בתנועה מרובה במהלך כל היום וקצב השחיקה של הצמיגים יהיה גבוה ולכן סביר להניח כי תדירות ההחלפה תהיה גבוהה יותר. מאחר והמכונית תהיה שיתופית ולא שייכת לבעלים אחד, יש צורך לעקוב אחרי הנתונים ובהגיע העת, לשלוח אותה להחלפת צמיגים בהפעלה של מרכז בקרה אחרי שזה יקבל את ההנחיה שהצמיגים גמורים או ספגו נזק שמחייב את זה.