החיים עם חשמלית: אז כמה זה באמת עולה?

תחילת השיווק של היונדאי איוניק החשמלית מאפשר השוואה ראשונה בין עלויות הדגם ההיברידי לדגם החשמלי. החיים עם חשמלית, כתבה שלישית בסדרה

אייל אברהמי
א א א א (שנה גודל)
למעלה - יונדאי איוניק הייבריד. למטה - איוניק חשמלית
למעלה - יונדאי איוניק הייבריד. למטה - איוניק חשמלית
תחילת כתבה

תחילת שיווקה בישראל של היונדאי איוניק EV מאפשרת בפעם הראשונה בשוק הרכב הישראלי לעשות השוואה ישירה בין עלויות האחזקה של מכונית חשמלית לאחות התאומה ה'רגילה' שלה, במקרה הזה היברידית. החשיבות של הזהות הכמעט מוחלטת בין המכוניות נובעת מנטרול מוחלט שיש לפרטים שקשה להשוות במקרים אחרים - איבזור, ערך גרט, מרווחי טיפולים שונים והרשימה עוד ארוכה.

 

חשבנו שזה יהיה פשוט אבל אז הגיעו ההנחות והשאלות הנדרשות להשוואה, שאלות שבחלק מהמקרים אין תשובות ברורות ובאחרים אין תשובות בכלל, לפחות לא בנקודת הזמן הנוכחית. כך למשל כמה זמן יחזיק הבעלים הגאה של החשמלית את המכונית שלו, מה תהיה ירידת הערך העתידית, כמה זמן תחזיק הסוללה וכך הלאה. כדי בכל זאת לגבש תשובות  חילקנו את הכתבה הזאת לפרקים שבהם נפרט את מה שאפשר להשוות וגם את מה שלא. בנוסף, ורק לפני שנצא לדרך תודה גדולה לרן ביאר מקבוצת כלמוביל שסייע מאוד עם הפרטים, המספרים והעלויות.

 

נהיגה ראשונה ביונדאי איוניק חשמלית

מה שאפשר להשוות

מחיר המכונית הוא כמובן הסעיף הכי בסיסי בהשוואה הזאת, וכאן האיוניק EV  החשמלית מתקשה מול האחות ההיברידית באותה רמת איבזור (סופרים). זה קורה בגלל העלות הגבוהה של הסוללות, עלות שאמנם צנחה בשנים האחרונות בחדות אבל עדיין יכולה להגיע בדגמים מסוימים לכמחצית ממחיר הרכב.  20,000 שקלים נוספים תעלה האיוניק החשמלית וכבר בנסיעה הראשונה הביתה תדרשו להוסיף משהו כמו 3500 שקלים עבור התקנת עמדת טעינה ביתית גם הביטוח יהיה יותר יקר בכמה מאות שקלים וכך גם אגרת הרישוי השנתית. בסוגריים נוסיף ביחס לסעיף האחרון שהעובדה שהטסט יקר יותר בהשוואה לדגם ההיברידי בלתי מובנת לחלוטין לאור שיטת מיסוי הרכב בישראל שמטרתה (לפחות ברמה ההצהרתית) לעודד מכוניות ירוקות ושנותנת לרכב חשמלי פטור כמעט מלא ממס קנייה.

 

חזרה לכספים: אחרי העלויות הנוספות הללו מגיע החיסכון בדלק ובטיפולים. בהנחה של 16,000 ק"מ לשנה תשאב החשמלית מהארנק שלכם  כ-3400 שקלים פחות מההיברידית (שהיא אגב מהחסכוניות בקבוצתה). גם בסעיף הטיפולים (כל 15,000 ק"מ או שנה) היא תחסוך והפעם סדר גודל של בין 200 ל-500 שקלים לטיפול. 

 

איך מסכמים את הפרק הזה? בואו נשאיר את מחיר המכוניות בצד -  נחזור לזה בהמשך - ונתייחס רק לעלויות האחרות. התקנת עמדת הטעינה (שאת עלותה חילקנו שרירותית ל- 3 שנים), והעלויות הנוספות באגרת הרישוי ובביטוח בחשמלית יסתכמו  בכ-1950 שקלים לשנה. החיסכון בעלויות הדלק בהשוואה לחשמל פלוס טיפולים יגיעו לכמעט 3600 שקלים בשנה. ובמילים אחרות לא רק הצלתם את כדור הארץ אלא גם חסכתם, לפחות על הנייר, 1650 שקלים לשנה, חיסכון שייגדל  לאזור ה-3000 שקלים לשנה אחרי שיסתיים קיזוז עלות עמדת ההטענה ועוד יותר אם מחירי הנפט יעלו מהנקודה הנמוכה שבה הם נמצאים כיום. אבל חכו לפני שאתם מברכים על כל הירוק הזה, ובואו נמשיך לפרק הבא.

מה שאי אפשר להשוות

הסעיף הראשון והכי חשוב בפרק הזה הוא נגזרת של ירידת הערך של המכונית החשמלית. מה יהיה שיעורו? למיטב הבנתנו בנקודת הזמן הנוכחית פשוט אי אפשר לדעת. המיסוי ההזוי - ואין מילה אחרת לתאר אותו -  על מכוניות בישראל הפך את השוק לשמרן וחשדן, כזה שמפחד מכל חידוש שיכול לפגוע בערך המכונית שלו או לעלות לו הרבה במוסך. מצד שני לטכנולוגיה החשמלית יש כל כך הרבה יתרונות שיש מצב, בוודאי לאור הניסיון המוצלח עם הטכנולוגיה ההיברידית, שהשוק יאמץ אותה בחום. ובמילים אחרות ייתכן שערך החשמלית יצלול בחדות, ייתכן שהוא דווקא יישמר היטב וגם ייתכן שהוא יהיה זהה לירידת הערך  של ההיברידית. כך או אחרת לשאלה מה יקרה בטווח של 3-4 שנים לאותם 20,000 שקלים נוספים שעולה החשמלית אין תשובה ברורה.

 

נהיגה ביגואר I PACE החשמלית - כוח ואקולוגיה בחבילה אחת

 

שמירת/ירידת ערך קשורה בישראל קשר הדוק לעוד נושא שבו בלתי אפשרי להשוות - האמינות ועלות התיקונים. האיוניק ההיברידית הוכיחה את עצמה בהקשר הזה אבל מה יהיה עם החשמלית? כמה זמן/מחזורי טעינה תחזיק הסוללה ובכמה יתכווץ הטווח לאורך זמן? וכמה תעלה סוללה חדשה בעוד כמה שנים?

 

על הנייר לפחות החשמלית אמורה להיות אמינה לפחות כמו ההיברידית ובהעדר מכניקה מורכבת כמו תיבת הילוכים אוטומטית או מנוע בנזין על המאות הרבות של חלקיו, אולי אף יותר. אבל כידוע הכבישים של מע"צ הם לא בדיוק נייר, תנאי הנסיעה ומזג האוויר כאן מאתגרים והרבה ניסיון עם חשמליות אין. לגבי הסוללה עצמה יש קצת פחות סימני שאלה בזכות 7 שנות אחריות שנותן עליה היבואן. זה אמנם המון זמן אבל בסוגריים חייבים להוסיף שעצם ההכרזה על פרק הזמן הזה היא סוג של התייחסות עקיפה - לפחות באוזני הקהל הישראלי - לזמן החיים הצפוי של הסוללה, שעלותה גבוהה מאוד. מה זה אומר על ערך הגרט של המכונית לאחר נאמר 4 שנים? כאמור אין לזה תשובות ברורות.

 

שורה תחתונה

 

השורה התחתונה של הכתבה הזאת פשוטה בהרבה מהפרטים שמרכיבים אותה: בשלב הנוכחי, ובלי שאנחנו יכולים להעריך בביטחון מה תהיה ירידת הערך, אי אפשר לקבוע אם העלות הכוללת  של מכונית חשמלית תהיה גבוה או נמוכה משל מכונית מקבילה 'רגילה'. במציאות של השוק הישראלי זה לא באמת משנה כי  הרוכשים הראשונים של מכוניות חשמליות צפויים לפי ההערכות בענף להיות ציים שבהם הרכבים נוסעים הרבה קילומטרים ולקוחות פרטיים שמוגדרים כ'מאמצי חידושים'. הציים יחסכו סכומי כסף משמעותיים  על הקילומטראז' הגבוה שיעשו המכוניות ולמאמצי החידושים החיסכון הכספי פחות חשוב  מאיכות הסביבה, התדמית ושיקולים אחרים. המידע שיאסף משתי הקבוצות הללו יאפשר לתת בתוך תקופה לא ארוכה - שנתיים-שלוש - תשובות הרבה יותר ברורות.       

איך עוקבים אחרינו:

https://www.facebook.com/carworld5/

 פייסבוק

https://www.instagram.com/sport5_car/

אינטגרם

https://twitter.com/car_world5

טוויטר

 

https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634&lang=HE

חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם!

 

הוסף תגובה