מתח גבוה / מתח נמוך: פורשה מקאן EV ו-SERES M5 בישראל
פורשה החלה במסירות המקאן החדש ומהצד השני ב-SERES הופסק שיווק של ה-5 ובמקומו יוצע ה-M5 הכולל כמה הבדלים. אלו הפרטים שצריך להכיר על הג'יפונים החשמליים החדשים
פורשה מקאן EV
הדור השני של המקאן שנחשף בתחילת השנה כבר לא מציע כידוע הנעות בנזין ועבר לחשמל בלבד. מאז הספקנו כבר להתרשם ממנו לפני כשלושה חודשים בנהיגת בכורה ואף הגיעה לעולם גרסת כניסה מוזלת. כעת, החלה היבואנית "אורכיד ספורטס קארס" בשיווקו הרשמי בישראל
המקאן היה הראשון שזכה לפלטפורמה החשמלית החדשה של קונצרן פולקסווגן – PPE (Premium Platform Electric) שמאז נחשפנו אליה גם באאודי Q6 אי-טרון החדש, והוא ישווק בארבע גרסאות.
גרסת הכניסה עם הנעה אחורית בעלת הספק של 360 כ"ס והאצה ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות. טווח הנסיעה עומד על 641 ק"מ בין טעינות.
האבזור הסטנדרטי כולל ריפודי עור, מושבים חשמליים, גג פנורמי, מצלמות היקפיות, שקע 230V בתא המטען, חישוקי "20 ועוד. בבטיחות נמצא את כל המערכות המקובלות וכן 8 כריות אוויר (כולל כריות צד אחוריות), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב בשטח מת, התרעת פתיחת דלת, בלימה בנסיעה לאחור והתרעת עייפות. מחירה מתחיל ב-635,000 שקל.
הגרסה הבאה היא המקאן 4 וכשמה לה כבר יש צמד מנועים היוצרים הנעה כפולה והספק משולב של 408 כ"ס עם האצה ל-100 קמ"ש ב-5.2 שניות. לאור תוספת המנוע והמשקל, טווח הנסיעה המשולב קצר יותר ועומד על 613 ק"מ. מחירה מתחיל ב-665,000 שקל.
גרסת ביניים נוספות היא ה-4S וכאן ההספק מזנק ל-516 כ"ס והיא מקזזת מעל לשנייה בהאצה ל-100 קמ"ש שמסתיימת לאחר 4.1 שניות ואילו טווח הנסיעה המוצהר עומד על 606 ק"מ. מחירה מתחיל ב-795,000 שקל.
בראש הפירמידה ניצבת המקאן "טורבו", עם הספק כולל של 639 כ"ס והאצה ל-100 קמ"ש ב-3.3 שניות בלבד. טווח הנסיעה כצפוי הוא הקטן ביותר מבין כל הגרסאות ועומד על 590 ק"מ, אך המחיר הוא הגבוה ביותר כמובן ומתחיל ב-930,000 שקל.
לכל הגרסאות סוללה בקיבולת 95 קוט"ש (נטו). טעינה ביתית (11 קילוואט, תלת פאזית) אורכת 10 שעות (0%-100%) ואילו טעינת DC מהירה בהספק של 270 קילוואט אורכת 21 דקות (10%-80%), כאשר בעמדות 150 קילוואט תמתינו 33 דקות ובעמדות 120 קילוואט 46 דקות.
SERES M5
במותג SERES, המשווק בישראל על-ידי טלקאר, הופסק שיווקו של ה-5, זאת לאחר הצלחה לא רעה בכלל עם למעלה מ-1,500 יחידות שעלו על כבישי ישראל מאז החל שיווקו כאן לפני שנה. את מקומו יתפוס ה-M5, דגם המשווק בסין גם תחת מותג AITO שהחל כשיתוף פעולה בין SERES ל-Huawei.
עיצובו של ה-M5 שגרתי יותר מבחוץ, בעיקר בחלקו הקדמי שאינו כולל את תאורת היום סגנון האות "סיגמא" כמו ב-5, קו חלונות שונה וחתימת תאורה שונה מאחור כמו גם פגוש בעיצוב שונה. מידותיו כמעט זהות ל-5 מאחר והם מבוססים לבסוף על פלטפורמה זהה. ה-M5 ארוך ב-7.5 ס"מ (478.5 ס"מ), רוחבו וגובהו זהים (193 ו-162 ס"מ, בהתאמה), בסיס הגלגלים ארוך בחצי ס"מ (288 ס"מ). נפח תא המטען זהה (367 ליטר) ואילו נפח תא המטען הקדמי גדול ב-13 ליטר (80 ליטר).
ה-Seres M5 ישווק גם הוא בשתי גרסאות הנעה. בגרסת ההנעה האחורית ההספק עומד על 268 כ"ס, האצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.1 שניות והסוללה בקיבולת 80 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה של 480 ק"מ. בגרסת ההנעה הכפולה ההספק המשולב עומד על 489 כ"ס, ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 4.5 שניות וטווח הנסיעה המשולב עומד על 450 ק"מ. לעומת הסרס 5 (הנעה קדמית / כפולה) מדובר בהפחתה של 27 ו-87 כ"ס, הוא איטי יותר ב-0.3 בדרך ל-100 קמ"ש וגם טווח הנסיעה התקצר ב-20 ו-33 ק"מ, בהתאמה. טעינה ביתית אורכת כ-8 שעות (10%-90%) וטעינה מהירה אפשרית בהספק של עד 100 קילוואט.
רשימת האבזור עשירה למדי וכוללת פריטים כגון מצלמות היקפיות, תא מטען חשמלי, מסך מולטימדיה "15.6, כוונון חשמלי, חימום ואוורור במושבים הקדמיים וזיכרון למושב הנהג, חימום באלו האחוריים, גג פנורמי, חישוקי "20 ועוד.
לצד זאת נמצא כאן פחות אבזור מה-Seres 5 שעזב אותנו - כך למשל ישנו רק משטח טעינה אלחוטי אחד ולא שניים, לוח מחוונים דיגיטלי קטן יותר "10.25 (לעומת "12.3), וכן תצוגה עילית ועיסוי במושבים הקדמיים שנמצא כעת רק בגרסה הבכירה.
בתחום הבטיחות נמצא את כל המערכות המקובלות וכן בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור, אזהרת פתיחת דלת, אורות גבוהים אוטומטיים וניטור נהג.
מחירו של ה-Seres M5 עומד על 224,900 עם הנעה אחורית או 244,900 לגרסת ההנעה הכפולה. למרות הירידה בביצועים ובטווח ורשימת אבזור קצרה במעט בגרסת הכניסה, מדובר דווקא בהתייקרות של 5,000 שקל לעומת הסרס 5.