הסיבוב המסחרי הקודם של פיאט בתחום הטנדרים דווקא היה לא רע. מיצובישי טרייטון "היפני" תרם את העיצוב והמכלולים לפיאט פולבק "האיטלקי" (ושווק גם כראם 1200), בזמן ששניהם יוצרו בתאילנד כמובן. ההצלחה הייתה לא רעה והפולבק תפס נתח שוק כלשהו, בעיקר כשהמחיר והתנאים שלו לשירות ותחזוקה היו שונים וחריגים לטובה בנוף המקומי. אבל אז, כמו במטה של קסם, הפולבק נעלם ולא יחזור יותר. גם הטרייטון קיפל זנב ולא השאיר עקבות עם הסתלקותו מכאן.
זירת הטנדרים בישראל עוד תראה ימים טובים בשנים הבאות, מאחר ועוד ועוד יצרנים פוזלים לנישה הזאת ולא רק עבור קבלנים ובעלי מקצועות אלא גם עבור משפחות שוחרות טיולים ופנאי, אפשר לראות זאת כבר בדמותו של יונדאי סנטה קרוז, או אפילו בדגם הקונספט EPU של טויוטה.
בינתיים אנו מתבשרים על טנדר חדש מבית פיאט שנקרא Titano (ענק), וכבר במבט ראשון ברור מי תרם את חלקו הפעם. הטיטאנו מבוסס על פיג'ו לנדטראק שנולד ב-2020 ולא הגיע לישראל משיקולי רגולציה, גם מאחר והוא יועד לאיזורים אחרים בעולם כמו צפון אפריקה ומדינות המגרב, וגם לדרום אמריקה, שם הטיטאנו יצטרף לשני טנדרים אחרים של היצרנית האיטלקית – ה"סטראדה" הקטן, מבוסס פיאט טיפו (ומשווק גם כראם 700) בעל מנועי בנזין צנועים (1.0, 1.3, 1.4 ליטר) וה"טורו" הקצת יותר גדול (ראם 1000) עם מנועי בנזין 1.3 טורבו, 1.8 ו-2.4 ליטר וגם מנוע 2.0 ליטר דיזל.
כמו האח "הצרפתי" כך גם האח "האיטלקי" מיועד לשווקי אפריקה ודרום-אמריקה, אך אם חופרים עמוק יותר, מגיעים לשורשים מעניינים של הדגמים הנ"ל ומגלים כי מדובר בעצם בגרסה שלישית שמצטרפת גם לצ'אנגן האנטר הסיני שנמכר בסין כבר ב-2019 והוא פותח בשיתוף צ'אנגן ופיג'ו כמה שנים קודם לכן. כן, הפיאט טיטאנו הוא רכב שלישי שמקבל מיתוג אחר ולכן לא מדובר פה בשום דבר מעבר לתרגיל שיווקי גרידא, למרות שהמדקדקים יאמרו שיש הבדל בעיצוב הגריל הקדמי וכמובן הלוגו של היצרן שונה.
אין הרבה מידע במחוזותינו על הדגם החדש ואפשר רק להעתיק את המידע על-בסיס הפיג'ו שמשווק בדרום אמריקה - שם מציעים את הטנדר עם מנוע דיזל 1.9 ליטר בהספק של 150 כ"ס ותיבה ידנית עם 6 הילוכים ואופציה להנעה אחורית או כפולה. בנוסף ישנו מנוע טורבו בנזין בנפח 2.4 ליטר בהספק של 210 כ"ס המשודך לתיבה ידנית עם הנעה אחורית או כפולה או לתיבה אוטומטית 6 הילוכים והנעה כפולה בלבד. הוא מוצע בתצורות חד קבינה או דאבל קבינה ואפילו בגרסת שלדה ומידותיו קצת יותר גדולות מאיסוזו דימקס למשל. אגב, נתוני כושר ההעמסה עומדים על 1,020-1,210 ק"ג (בהתאם לגרסה).
לאור כך ומטריית קונצרן סטלנטיס, עולה השאלה, האם נראה בקרוב ראם 1200 חדש? ואולי עוד לפני כן, אפילו ראם פרומאסטר סיטי מבוסס סיטרואן ברלינגו (כיום מבוסס פיאט דובלו דור 2), שכן הראם הקטן כבר ירד מאתר המכירה האמריקאי.
תחרות רכב השנה 2023 יצאה אל הדרך: על הזוכה בתחרות נכריז במסגרת משדר חגיגי שיערך ב-28.12.23 בערוץ 5+ ואתם יכולים להצביע ולהשפיע ובין המשתתפים יוגרלו שוברים בסך 500 ש"ח. ההצבעה תיסגר ב-26.12, הזדרזו להצביע -
כנסו לאיזור הבחירה >>>*** בתחרות מכונית השנה 2023 מתמודדות מכוניות חדשות או דור חדש (למעט החרגות) לדגמים שהושקו בישראל באופן רשמי בין החודשים דצמבר 2022 לדצמבר 2023 ***