מאזדה הבטיחה את המשך דרכו של CX-5

הקרוסאובר הדינמי של מאזדה מקבל עוד כמה בלוני חמצן. אבל עדיין נשקפת לו סכנה בטווח הבינוני

ניר בן טובים

תגיות: מאזדה

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

משום מה, דווקא המחויבות של מאזדה לאחד מרכבי הכביש שטח המחוזרים של המותג, ה-CX5 שהוצג לראשונה ב-2012 הייתה מוטלת בספק בשנתיים האחרונות. הרבה ספקולציות התגודדו באוויר לגבי המשך דרכו של מאזדה CX-5 לאור השינויים האסטרטגיים בחברה והשקת שורה של דגמים חדשים, בהם ה-CX-60 המיועד לאירופה, ה-CX-90 המפואר וכן ההחלטה להתקדם אל עתיד חשמלי והיברידי (מהלך שהיה מנוגד לתפישה הטקטית של מאזדה עד שהציגו את ה-MX-30 הכל חשמלי).  

במאזדה למדו את מנועי הצמיחה החדשים של השוק וניתחו חלק מהמגמות. כפועל יוצא, החלו לצמצם את הסגל היכן שהרווחים נפגעו ולתגבר מנגד את הדגמים שיש להם פוטנציאל הכנסות משמעותי. ואולם בפברואר האחרון, ולמרות שהיקף מכירותיו עדיין גבוה, פורסם שמאזדה מתחבטת מה לעשות עם ה-CX-5 נוכח התבגרותו. בסופו של דבר, דווח ביפן ובאוסטרליה כי מאזדה בחרה לייצב את הקרקע תחת גלגליו של ה-CX-5 ולתת לו הארכה נוספת; הקרוסאובר הקומפקטי יקבל עדכונים - ולמעשה יוצג בדור חדש לגמרי.

בכיר במאזדה אישר כי ל-CX-5 צפוי אתחול מערכתי כולל. עם זאת, לא ברור מתי זה יקרה או במילים אחרות, לדגם מתוח הפנים מ-2021 נותרה עוד כברת דרך והדברים לא יבשילו לפני 2025. אלסטייר דיוק, מנהל השיווק של מאזדה באוסטרליה, מלבורן, הוא אחד הגורמים הרשמיים היחידים שאמר את הדברים בגלוי: "ההנהלה הבכירה אישרה כי יהיה דור נוסף של CX-5. זה הדגם הנמכר ביותר שלהם, אז יש בכך הגיון. בסופו של דבר תגיע מכונית מהדור החדש, אבל זה יקרה לא בשנה הבאה", כך העיר.

לאור דברים אלו, יש להניח כי מאזדה תבצע שינויים עמוקים ב-CX-5 הבא. אולם מצד שני, המשמעות היא שהדור הנוכחי יקבל מתיחת פנים "מאולצת" כדי להשאירו רלוונטי, עם כל הסכנות שכרוכות בכך. המותג היפני מסתכן באיבוד חלק ניכר מנתח השוק שמחזיק ה-CX-5 באירופה ובאיזורים נוספים כולל בישראל. זהו נתח שוק שיהיה קשה לשחזר בשל הפלישה הסינית והגידול במכירות רכבים חשמליים מלאים.

על אף שזו גישה זהירה, בסוף 2022 מאזדה התחילה לגשש סביב מערכות הינע חשמליות למחצה או סייענים חשמליים כדי להפחית את זיהום האוויר בקרוסאוברים המובילים. ה-CX-5 נשא עדכון ראשוני אשתקד שהביא עמו הבשורה המיקרו היברידית, כך שעבור הקהל המסורתי תהיה תחנת ביניים נוחה ופחות מסובכת. כל מנועי הבנזין שהוכרזו לשנת 2023 (עוד לא בארץ) הוצמדו למערכת היברידית מתונה עם מצבר 24 וולט ומתנע גנרטור שמאפשרים לאחסן אנרגיה שהולכת לאיבוד בעת בלימה ולנצל אותה לטובת ביצועים וחסכון בדלק, לצד הפחתה שולית (סביבות 9 גק"מ) בפליטת המזהמים.

מלבד ה-MX-30, הדגם היחיד, המחושמל של מאזדה הוא ה-CX-90 פלאג-אין הייבריד. זהו רכב שבעה מושבים, יוקרתי ומאוד מלוטש עם מנוע 3.3 ל' טורבו המפיק קרוב ל-325 כ"ס וסוללה שתספיק למרחק נסיעה של כ-45-50 קילומטרים לערך. הוא תומחר בארה"ב בגרסתו הבסיסית ב-50 אלף דולר. דלק מוטורס עתידה לשווק אותו גם בישראל.