מכונית חשמלית במינוי חודשי - עכשיו בארץ

פריסבי משיקה שירות מינוי רכב חשמלי על בסיס חודשי עם דגם משפחתי של חברת JMEV

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

אחת הדילמות שניצבות בפני רוכשי רכב חדש, במיוחד אם מדובר ברכב חשמלי, נעוצה במחירים היקרים (והמתייקרים) וכן בחששות המוצדקים מפני אימוץ טכנולוגיה לא לגמרי מוכרת, או בשלה ברמת התשתיות או הלבטים בכל מה שכרוך בהיבט הסחירות. אז מה עושים מי שלא רוצים לקנות רכב חשמלי חדש למשל? החל מהיום (ד') מוצע שירות חדשני בישראל לחכירת רכב חשמלי במינוי חודשי.

חברת פריסבי (קבוצת קרסו מוטורס) משיקה תכנית על פי תפישת CAS, או ראשי תיבות ל-Car as service (מכונית לפי שירות/שימוש, בתרגום טכני).  שיטה זו, שקרויה לעתים תכופות גם Car subscription נהוגה במספר נרחב של מדינות בעולם, מגלגלת מילארדי דולרים, וצברה תאוצה אחרי מגפת הקורונה והמשברים הכלכליים ששינו את פני התחבורה, בעיקר עבור מי שמעוניין לבחון את הכניסה לעולם החשמלי ומבקש תחנת ביניים נוחה יותר מרכב היברידי (שגם הוא יקר). בשלב ראשון, שירות זה מוצע רק ללקוחות פרטיים בישראל, ולאחר מכן ישווק לפתרונות תחבורה שיתופיים.  

בניגוד לעסקת ליסינג, בה המכונית אינה רשומה על שם הלקוח, מבוססת שיטת המינוי של פריסבי על שימוש ברכב על בסיס חודשי מתחדש, ללא הפקדת מקדמות, כאילו משלם הנהג תמורת מינוי לשירותי סטרימינג על פי התנאים שמצוינים בתקנון. הלקוח, במקרה הנדון, משלם תמורת הרכב החשמלי של פריסבי 2,899 שקלים בחודש (מוערך ב-160 אלף שקלים פלוס מינוס) במסגרת חוזה גמיש של שלוש שנים, שיש בו כמה תנאים שחשוב להקדיש להם תשומת לב.  

במסגרת זו, מקבל טיפולים ופוליסת ביטוח לשלוש שנים מלאות, המכונית נרשמת על שם הנהג והוא רשאי - אם ירצה בכך, לרכוש אותה בתום שלוש שנים ולקבל שתי שנות אחריות נוספות, או מסגרת אחריות ל-150 אלף קילומטרים. החוזה מאפשר להחזיר את הרכב, כלומר לבטל את המינוי בין החודש השלישי לסיום השנה הראשונה - ללא קנסות חריפים. עלות הטעינה על חשבון הלקוח, אך פריסבי מציעים הקמת עמדות טעינה בתנאים אטרקטיביים משלהם.

המכונית המוצעת היא סדאן ארבע דלתות קלאסית, קצת דמוית קופה, סינית ומחושמלת בשם GSE במקור (ובארץ - EVEASY LIMO)  יוצאת חטיבת כלי רכב של JMEV (ג'ינאלינג מוטורס) שהינו יצרן רכב מהוותיקים בסין (נוסד ב-1947). פרופורציונלית, זהו רכב דומה במהות שלו לטויוטה קורולה עם אורך של 4.67 מ', 1.83 מ' לרוחב, משקלו 1.7 טון, גובה 1.48 מ' ובסיס גלגלים של 2.75 מ', כאשר מאחורי השורה השניה 411 ל' נפח תא מטען.

הוא מגיע עם מערכת ראשית 12 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי, אנדרויד אוטו ואפל קאר פליי, מושב נהג ונוסע חשמליים, מצלמות היקפיות, מערכת שמע ששה רמקולים, בקרת שיוט אדפטיבית, משענת יד מרכזית מקוררת, טעינה אלחוטית לסלולרי, חיישני חניה, בקרת אקלים עם פתחי מיזוג מאחור ועוד. לרכב מערכות הגנה מקוריות מהיצרן כולל בלימת חירום אוטונומית ובקרת סטיה מנתיב בין היתר. הרכב זכה ב-4 כוכבי ריסוק במסגרת מבחני Euro ncap.

הרכב מצויד במנוע חשמלי אחד בהספק מרבי של 160 כ"ס ו-22 קג"מ. הביצועים מורים על האצה ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות ועד מהירות מרבית של 140 קמ"ש. סוללת ה-60 קווטש מספקת טווח נסיעה מרבי של 450 קילומטרים, בעוד טעינת הסוללה אורכת עד 36 דקות במסופים מהירים בזרם DC.