אולם O2 Arena החדש בפאתי פראג לבש צבעי חג ירקרקים לכבוד אחד האירועים החשובים בתעשיית הרכב של אירופה. היו שם 450 אורחים מכל רחבי היבשת כולל ישראל וגם נוכחות מכובדת של נציגים מהודו ובראשם שגריר הודו בצ’כיה. האורחים מילאו את כל המושבים ביציעים של האולם כאשר על הבמה ממול נראו סרטונים ואיורים גראפיים דיגיטליים שהתרוצצו ורמזו כי האירוע עומד להיפתח ויש לצפות להפתעות כי השם שנבחר לאירוע הזה Explore More טמן בחובו שמץ של מסתוריות.
בדיוק בשעה שמונה בערב נפתח האירוע כאשר אל הבמה נכנס מנכ”ל סקודה החדש, קלאוס זלמר הגרמני שקיבל את המינוי מראשי פולקסוואגן, בעלת הבית, אחרי שנים בהן הוא כיהן בתפקיד בכיר בפורשה. זלמר נראה נרגש מהמעמד ובעיקר מההזדמנות שנפלה בחלקו לשנות את פניה של חברת המכוניות הצ’כית באמצעות חמישה שלבים שהוא הגה עם ראשי הקונצרן ומאחוריהם השקעה של קרוב ל-7.5 מיליארד יורו בשנים הבאות שיוקדשו לפיתוח דגמים חשמליים ולהשקעה בהשכלה של עובדי החברה על מנת שאלה יהיו משכילים ומוכשרים יותר מתוך הבנה כי המשאב האנושי של החברה הצ’כית הוא הנכס הגדול ביותר.
לרגעים נדמה היה כי הנאום של זלמר הוא עוד אחד מאותם נאומים מהוקצעים ששמענו ממנכ”לים רבים שנכנסו לתפקידם, אבל ההבדל בין נאומי הכוונות ההם אינם דומים למטרות שזלמר שם לעצמו ולחברה כי הוא הביא איתו לאולם את שתי הקבלות הראשונות מתוך השלבים שהוא מתכנן לסקודה בשנים הבאות. הסיטואציה הזכירה לנו את נאומו של ז’אן פיליפ אימפרטו שהתמנה למנכ”ל אלפא רומיאו שהביא איתו כנדוניה ליצרן האיטלקי את הניסיון שלו מפיג’ו והתוצאות הראשונות של דרכו היא האלפא רומיאו טונאלה. המאבק העצום שמתרגש על הלקוחות בתעשיית הרכב בין הטייקונים של פולקסוואגן לבין תאגיד סטלנטיס ומולם גם הברית של רנו-ניסאן-דאצ’יה ומיצובישי רק הולך ומתגבר אבל לא בטוח שאנחנו נרוויח מהסיפור הזה עד הסוף, וההסבר בהמשך.
שינוי זהות
חברות מסחריות מכל התחומים עמלות שנים רבות וארוכות על מציאת זהות ופיתוח של הזהות הזאת. אם חושבים על סקודה אז אין ספק שהסמל המסחרי של החברה בדמות החץ המכונף הוא האייטם הכי מזוהה עם היצרן הצ’כי שהוקם לפני 127 שנים על ידי לורן וקלמנט שהתחילו כיצרני אופניים ובחלוף 5 שנים עברו לייצר אופנועים והמשיכו במהירות לייצור מכוניות ותעשיית ברזל כבדה.
”אני מאמין שהדרך לפרוץ קדימה חייבת לעבור דרך הזהות של המותג” אמר המנכ”ל החדש של סקודה שנכנס לתפקידו בתחילת חודש יולי. “המשימה הראשונה הייתה ליצור מיתוג שונה וביקשתי מאנשי העיצוב והמיתוג שלנו ליצור משהו חדש, ללא הסמל המוכר” אמר זלמר. מיד בתום הדברים הוצגו על המסכים הגדולים שלל גרסאות וסקיצות של המיתוג של SKODA כאשר המוטיב הוא שמירה על האפוסטרוף הצ’כי המוכר מעל לאות S והתוצאה החדשה שנבחרה תתנוסס על חרטום המכוניות במרכז מכסה המנוע במקום החץ המכונף.
ניתוק מהחברות האחיות ועליה במיצוב
סקודה הייתה במשך שנים מותג עממי. גם כאשר פולקסוואגן רכשה את החברה הצ’כית והמכונית הראשונה שיצאה תחת ידיהם הייתה הפליסיה, גם אז המחיר היה מיועד להיות תחרותי ולהתמודד מול מותגי לואו קוסט אירופאים אחרים כמו דאצ’יה, אבל המחשבה לטווח הרחוק התעדכנה ואין שום צורך לסקור את התחנות בדרך ולהבין כי סקודה של ימנו אנו רחוקה שנות אור מהפליסיה. “היינו מכונית משפחתית וכך נישאר. הרעיון הוא להכניס יותר רעיונות שימושיים ולא להסתפק ברעיונות של Simply Clever ולמצוא קהלים חדשים” הסביר זלמר את הדרך החדשה שהוא מוביל את החברה.
בין יתר הדברים אמר המנכ”ל החדש כי הוא מייחל לניתוק מהחברות האחיות כמו סיאט, אאודי ופולקסוואגן וליצור למכוניות של סקודה זהות משלהן, אבל בסוף הדברים נאמר המשפט הבא: “מכונית של סקודה לא תהיה המכונית הזולה ביותר במשפחת המותגים והדגמים, זה הוחלט.” לעניין הזה יש משמעות חשובה כהכנה למהלך התמחור של המכוניות של סקודה בשנים הבאות מעבר לעובדה כי מחירי חומרי הגלם ועלות הטכנולוגיה החשמלית והאוטונומית החדשה נמצאים בקו עליה בעצמם ואיש איננו יודע מתי הטיפוס הזה ייעצר או לפחות ייבלם.
בשורות לטווח הקרוב
מכונית הקונספט שהוצגה באירוע הייתה מתוכננת להיות אחת הכוכבות של תערוכת ז’נבה, אך לאחר ביטול התערוכה נוצרה ההזדמנות להציץ בה באירוע בפראג וההתעניינות הייתה עצומה. בין החידושים שהמכונית מציעה אפשר למצוא מערך סוללות בקיבולת 89kwh אך ללא הצהרת טווח אם כי נראה כי מדובר בשדרוג טווחי נסיעה בין הטעינות לכיוון 500 ק”מ בהשוואה למערכי הסוללות הקיימים בשיעור 77Kwh הקיימים כיום בסקודה אניאק עם טווחים שנעים סביב 400 ק”מ. יחד עם עליה בקיבוליות הוצג נתון של שדרוג מערכת הטעינה והסוללות החדשות יוכלו לקבל טעינה בשיעור 170 קילו וואט על מנת שהן תוכלנה להיטען בטווחי זמן של חצי שעה ל-80 אחוזים מנפח האנרגיה.
הויז’ן 7S שהוצגה ארוכה וגדולה במידותיה מהקודיאק וסידור המושבים בה 6+1 כאשר השדרה המרכזית בין שתי שורות המושבים מוקדשת למיקום של כסא בטיחות לתינוק שנמצא במקום הכי מוגן במרכז המכונית. אוליבר סטפני, מעצב המכוניות של סקודה שהגיע מפולקסוואגן כמחליף של יוזף קבאן שעבר לב.מ.וו, יצר שפת עיצוב חלקה ואלגנטית שתהיה המכנה המשותף של הדגמים הבאים, אבל יותר מהכול הוא גאה בעיצוב הפנימי עם מעבר של המכונית ממצב נסיעה למצב טעינה כאשר המושבים הקדמיים פונים לכיוון מרכז הקונסולה והמסך המרכזי האורכי משנה את מצבו למצב אופקי ומאפשר לצפות בתוכן וידאו בזמן הטעינה ולאפשר לנוסעים להנות מהזמן כאשר הרכב מחובר למטען. בין המושבים הקדמיים נמצאת קונסולה רחבה עם כל הבקרות של המיזוג בתוספת משטחי טעינה. ההגה אמנם עתידני, אבל יש בו כמה סממנים מהבקרות הקיימות בהגה של המכוניות כיום, מעין המשכיות מודרנית ופרשנות חדשה לעיצוב הנוכחי.
קבלו את הקודיאק החדש, ולא רק אותו
שנת 2023 תביא איתה את הדור החדש של הסקודה קודיאק ואת הדור החדש של הסקודה סופרב. לא נאמר וגם לא נרמז מהם החידושים שיהיו בדגמים הללו ובוודאי שלא בגרסת מתיחת הפנים של האוקטביה שתגיע ב-2024. בנוסף לאלה, הצהירו בסקודה על שלושה דגמים חשמליים חדשים שיגיעו בשנים הקרובות ובכדי לשמור על עמימות מסחרית וטכנולוגית, המארחים לא היו מוכנים להוסיף דבר בעניין. דומה שהמינוי של זלמר מביא איתו מוטיב אחד גדול ומרכזי: לעשות הכול בכדי לייצר ולמכור יותר מכוניות אם כי לא מדובר בשווקים חדשים מעבר לאירופה, סין ובעיקר הודו שממשיכה להיות שוק עצום עבור היצרן הצ’כי שמשווק שם דגמים בלעדיים שנקראים קושאק וסלאביה.
בשורה התחתונה קיבלנו הצגה מדויקת ומושקעת שמטרתה היא ליצור סיפור מחודש סביב המותג הוותיק שעיקרו יציאה לדרך חדשה מכיוונים שונים של מיתוג וטכנולוגיה וגם מחירים שילוו את הצעדים הללו. כל האירוע נועד לאפשר למנכ”ל החדש לפגוש את העולם באירוע אחד, להעביר את המסר ולהדגיש כי הוא רואה באנשיו את המפתח להצלחה והוא גם הזמין את כול מי שעסק בהמצאת הויז’ן להגיע לבמה לקול תשואות הקהל. הסיפור החדש של סקודה יהיה טכנולוגי יותר, מעוצב יותר וגם יקר יותר.