בלב ים, מכוניות היוקרה עלו באש

ממדי הנזק בשריפת הענק באוניית המשא של פולקסווגן מסתכמים בחצי מיליארד דולר. רכבי פורשה ובנטלי בקרקעית האוקיינוס

ניר בן טובים

תגיות: פולקסווגן

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: חיל הים הפורטוגזי)
(צילום: חיל הים הפורטוגזי)
שנה גודל פונט א א א א

ביום רביעי שעבר התלקחה ספינת משא מלאה במכוניות של קונצרן פולקסווגן מול האיים האזוריים. למרבה המזל, ללא קורבנות בנפש, שכן 22 אנשי הצוות על סיפונה פונו באופן מיידי. אולם בזמן שעדיין נעשות העבודות לכיבוי השריפה, מגיעות הערכות נזק מדויקות יותר עם אומדן מספרי; סך המכוניות המעורבות בשריפה עומד על 3,965 ולפי הערכותיה של Skytek - חברת תוכנה אירית המספקת ייעוץ בחישוב סיכון ההשקעה, בין היתר, במגזר הסחורה - ההפסדים יסתכמו בכחצי מיליארד דולר לפחות.

הספינה, כאמור, פנתה לארצות הברית, שם חיכו אלפי קונים למכוניותיהם. פורשה יצרה קשר עם לקוחותיה כדי ליידע אותם על השריפה ולדווח ​​אודות עיכובים במשלוחים. הן עבור חברת הסוחר Mitsui OSK והן עבור קבוצת פולקסווגן, אין זה האירוע הראשון מסוגו שבו המכוניות לא הגיעו ליעדן. בשנת 2019, ספינת המכולות 'גרימלדי' נשרפה מול אואהו (הוואי) עם מטען מלא של מכוניות יפניות, ובאותה שנה, ספינת המכולות גרימלדי גראנדה אמריקה, שוב בעקבות שריפה, טבעה במפרץ ביסקאיה כשעל סיפונה 2,000 מכוניות, כולל פורשה 911 GT2 RS, אאודי RS4 ו-RS5.

הערכות בשלב זה מצביעות כי היו יותר מ-1,100 רכבי פורשה על הספינה (מספר שאושר על ידי היצרן) ו-189 רכבי בנטלי. שאר  המכוניות הן תוצרת חטיבת הפרטיות של פולקסווגן, אאודי ולמבורגיני, באחוזים שטרם ידועים, ובסך הכול כאמור כמעט 4,000 יחידות. בהתבסס על הנתונים שברשותה, Skytek ערכה תחזיות לגבי כמות הנזק הכוללת שנגרמה מהשריפה: ספירת מספר הדגמים המעורבים ושווים, וכן שווי השוק המשוער של ספינת המשא עצמה, פליסיטי אייס (24.5 מיליון דולר). לפי החברה, סך ההפסדים כאמור נערם ליותר מ-440 מיליון דולר. 

החילוץ בוצע במשולב על ידי הצי וחיל האוויר הפורטוגזי. הכבאים בכל אופן עדיין נאבקים לכבות את השריפה סופית, כך עולה מכלי התקשורת בגרמניה. "ההתערבות צריכה להיעשות לאט מאוד ובצורה מבוקרת", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס ז'ואאו מנדס קבאס, קפטן הנמל הסמוך באי פאיאל, באיים האזוריים. "זה ייקח קצת זמן", הוא הוסיף. קבאס אומר עוד כי סוללות הליתיום-יון של המכוניות החשמליות שנמצאות בספינה "שומרות על האש בחיים", וכי  "הנסיבות כפו עלינו לשגר ציוד מיוחד לכיבוי המוקד".

עם זאת, בעוד הטכנאים עדיין עובדים על שחזור נסיבות התאונה, לא ברור כמה אחריות מופנית לנוכחות המכוניות החשמליות על הסיפון בגרימת השריפה. עם השלמת המבצעים, פליסיטי אייס תגרר למדינה אירופאית או איי בהאמה שם ימשיכו לבצע בדיקות מעמיקות יותר.