הצצה ראשונה: קיה נירו החדש

הדור השני משנה תפישה עיצובית ומציג שורה של שיפורים טכנולוגיים משמעותיים. בישראל ברבעון שני בשנה הבאה

תגיות: קיה

א א א א ( שנה גודל )
תחילת כתבה

לפני חמש שנים קיה נירו היה חלוץ של קיה בעולם ההיברידי. מובחן בעיצוב פשוט, אולי קודר, בוודאי פחות נועז מאחיו למשפחה ספורטאז' או סטוניק. למרות הנחיתות הויזואלית, נירו הצליח לרכוש לעצמו מוניטין של רכב תכליתי ויעיל, חסכוני ואמין והפך ללהיט באירופה ובמיוחד בישראל. כעת קיה לוקחים את הנירו מספר צעדים קדימה ומשלימים את החסר עם הופעה דרמטית בהשראת רכב הראווה HabaNiro, שנחשף בתערוכת ניו יורק לפני כמה שנים: תכונותיו הפכו ברורות יותר והחלטיות, המרכב מאופיין בזנב LED מתפצל, ו"פרצוף הנמר" הטיפוסי עובד מחדש לעידן האנרגיה המתחדשת. האסתטיקה היא רק המתאבן, כי הנירו דור 2 שנחשף הלילה (רביעי) בתערוכת הניידות והתחבורה החכמה של סיאול מצויד בשלוש אופציות למערכת ההינע: Hev (היברידית), Phev (פלאג-אין) ו-Ev ( רק חשמלי) עם רפורמה עצומה בחלל הפנים וכיול מחודש לניהוג.

מעבר לכל התאורים המחמיאים שקיה מחלקים לעצמם, ויש בהם הרבה הצדקה ותוכן לאור התוצאה הסופית המבוססת על פילוסופיית העיצוב "Opposites United" , הנירו החדש שואב השראה מהטבע לא רק בעיצוב, אלא גם בבחירת הצבעים, החומרים והגימורים שלו שמחברים את הקבינה מקצה לקצה ומוחקים את הסגנון המבוגר והאפרורי של קודמו. פרטים רבים בו נובעים, כצפוי, מהקונספט של HabaNiro, החל מהמרכב הדו-גוני (צבע מבוסס מים, BTX) ודלת תא המטען הממלאים תפקיד חשוב בשיפור זרימת האוויר ובאופן דומה גם בפנים, קיה מנצלת תרכובות ממוחזרות כמו טפטים וחומרי בד שמקורם בעלי אקליפטוס כדי לשדר "יעילות סביבתית".

קיה דאגה כמובן לטפל ביד יצירתית בחלל הפנים ומנסה לשרטט אופי דומה ל-EV6 עם שינויים כאלה ואחרים שיפרידו ביניהם באולם התצוגה. לוח המחוונים הקונבנציונלי של נירו שהוצג ב-2016 מוחלף בשתי תצוגות מאוחדות אחת בשניה עם גרפיקה מרשימה וחדה וכל הנדסת האנוש עברה מהפכה ללא הכר ביחס לדור הראשון. לוח המחוונים מאחורי ההגה פועל כצפוי כתת תפריט ומקרין את המידע של המחשב, בעוד המסך שלידו מופקד על מערכת המידע והבידור. בולטת במיוחד היא תאורת האווירה שבה ממלאת קיה את החלל בין מסך המידע והבידור לפתח המיזוג הימני. לרכב יהיו כמובן מגוון מערכות בטיחות חכמות, טעינה אינדוקטיבית, בקרת אקלים דו-אזורית, חוגה לשליטה על העברת הכוח, מערכת שמע משופרת, חימום ומיזוג למושבים ועוד.  

בזמן כתיבת שורות אלה אין מידע קונקרטי אודות מערכות ההינע של נירו. הסבירות היא שלפחות ברמת הבסיס, ה-e-Niro החשמלי יהיה זמין עם ליבה זהה לקודמו בהספק של 136 כ"ס וסוללה של 39.2 קוט"ש, 289 קילומטרים חשמליים וביצועים דומים. בנוסף, תהיה גם גרסה מחוזקת בהספק של 204 כ"ס עם סוללה של 64 קוט"ש וטווח נסיעה של 455 קילומטרים. לדגם הפלאג אין מנוע בנזין 105 כ"ס 1.6 GDI, אשר מוצמד למנוע חשמלי בהספק של 44 כ"ס. הספק המערכת המשוקלל הוא 141 כ"ס ו-28 קג"מ עם טווח נסיעה חשמלי של כ-48-50 קילומטרים עד התרוקנות.

לשאלה האם ל-e-Niro החשמלי תהיה חבילה מתוגברת אין תשובה כרגע. ל-EV6, הרכב החשמלי הראשון והמקורי של קיה גרסת הנעה אחורית עם 229 כ"ס, סוללת 77.4 קוט"ש, בעלת טווח של 528 קילומטרים ויכולת דינמית מרשימה. אולם מבחינת מהירות הטעינה, עדיין יש מקום לשיפור שכן ה-e-Niro יכול להטעין במהירות מקסימלית של 77 קילוואט בלבד לעומת תשתית הטעינה המהירה של ה-EV6 שמסוגל לקבל מעל 230 קילוואט.  מה עוד? קיה מדווחת שהיא מציגה על סיפון הדור השני את מערכת Greenzone Drive Mode - מחשב אלקטרוני שמעביר אוטומטית את הנירו למצב חשמלי בהתבסס, בין היתר, על נתוני ניווט ביחס לתנאי הנהיגה. כנהג, אתה רשאי לציין 'אזורים ירוקים' מסוימים, בעיקר בשטחים מפוקקים או אזורי נסיעה במהירות איטית כמו בסמיכות לבתי מגורים, מוסדות חינוך וכדומה שבהם ה-Niro PHEV עובר אוטומטית לחשמל, במידת האפשר.

מהיבואנית לישראל טלקאר נמסר ל'עולם הרכב' כי הנירו החדש יגיע לארץ ברבעון השני של 2022.