חברת 'סאאב' שוב למכירה

הזכיון לייצור מכוניות היצרן השוודי יהיה זמין בקרוב לקניה. יש מתעניינים?

תגיות: סאאב

ניר בן טובים
סאאב 9-3 אירו ביו-דלק בתערוכת בריסל ב-2008 (צילום: Getty)
סאאב 9-3 אירו ביו-דלק בתערוכת בריסל ב-2008 (צילום: Getty)
שנה גודל פונט א א א א

עברו יותר מתשע שנים מאז רכשה חברת National Electric Vehicle Sweden את זכויות הייצור של חברת סאאב השוודית לאחר שפורקה בשל אילוצים כלכליים. חברת NEVS אמנם ממוקמת אף היא בשוודיה, אך היא חברה בת בבעלות רוב מוחלט של קבוצת Evergrande הסינית, וחברה זו נמצאת כעת במצב כלכלי קשה במיוחד ועל כן ושוקלת להיפרד מ-Saab כדי לגייס כספים.

'אוורגרנדה' עוברת משבר נזילות מורכב, עמוסת חובות בהיקף של למעלה מ-300 מיליארד דולר ואינה מסוגלת לעמוד בלוחות הזמנים לתשלומי אגרות החוב. כדי למזער נזקים, חברות בתחום הרכב שנמצאות בבעלותה הגיעו למכירה, ובפרט NEVS, שהשתלטה על קווי ההרכבה וזכויות הייצור של דגמי סאאב הישנים כמו 9-3 בתחילת העשור הקודם, אך לא על כל המותג שנותר בבעלות החטיבה האווירונאוטית. היו שם ניסיונות לאתחל את ה-9-3 עם הנעה חשמלית אך אלה היו לא היו מוצלחים באופן ראוי לציון.

כעת מסתמן כי המכירה של סאאב על הפרק, כפי שאומר סטיבן טילק, מנכ"ל NEVS, שמציין כי ישנם אינטרסים אמריקאים ואירופים בתמונה. בפרט דיבר טילק על שיחות מתמשכות עם מספר צדדים מתעניינים, כדי לזהות את הקונה הטוב ביותר. "חברות תעשייה וחברות הון סיכון, רובן אמריקאיות ואירופאיות, היו ליד השולחן", אומר טילק, אך לא הזכיר את Xiaomi, ענקית הטלפונים הניידים הסינית שנמצאת במרכז של כמה שמועות על התעניינותה לכאורה בהשתלטות על פעילות הרכב של אוורגרנדה, וזאת כדי לחזק את שאיפותיה בשוק הרכב החשמלי.

בכל מקרה, חברת הנדל"ן בוחנת גם את האפשרות לגייס הון חדש או מימון, לכן לא ניתן לשלול את ההשערה שהיא תשאיר את הפעילויות הקשורות לתחום הרכב. יתר על כן, מצבה של נבס אינו קריט עם זאת, לאברגרנדה יש ​​צורך דחוף להזרים כסף כדי להימנע מפשיטת רגל, ומכירת יצרנית הרכב עשויה לגלגל לכיסה עד מיליארד יורו. הערכת השווי נראית גבוהה, במבט ראשון, אך טילק הסביר שכמה משקיעים כבר הראו את התעניינותם ונכונותם להפקעד סכום דומה כדי לקבל גישה לטכנולוגיות הסוללה שפתיחה NEVS.