המכונית המהירה בעולם? לא ממש

ה'טוטארה' של חברת SSC הצהירה אשתקד שהעפילה למהירות מרבית של 532 קמ"ש. עכשיו הם מתוודים: "שגינו. לא היינו אפילו קרובים לזה"

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

בשנה שעברה שגרו (SSC) 'שלבי סופר קארס'  (אין קשר לקרול שלבי) את מכונית העל טואטרה, עם מנוע V8 טווין-טורבו לה קרוב ל-1800 כ"ס אל עבר שיא המהירות העולמי למכוניות בייצור סדרתי, עם מהירות מרבית (מוכרזת על ידם) של 532.8 קמ"ש וממוצע של 508 קמ"ש בשני ניסיונות חוזרים, לכאורה. עם זאת, תיעוד זה נחקר בידי מספר גורמים מקצועיים בקפדנות יתרה, שכן רבים טענו כי הסרטון שפרסמה החברה האמריקאית היה שקרי. חשדות לגיטימיים שמקבלים כעת תוקף משנה לאחר שהאנשים בצמרת SSC התוודו רשמית בימים האחרונים כי הנתונים כלל לא הושגו בפועל.

הודאת אשמה פורמלית של SSC כולל פוסט שפורסם באינסטגרם התחיל לשוטט בקהילות ובפורומים השונים לאחרונה. וכך דבר ההודעה: "ראינו את שאלותיך במשך חודשים ואנו מבינים את תסכוליך. אם לא היה ברור עד לנקודה זו, ברצוננו להכיר באופן רשמי שלא הגענו למהירויות שצוינו במקור של 331 מייל ו -301 מייל באוקטובר 2020. זה באמת שבר את ליבנו כחברה לגלות שאנחנו לא הצליח להשיג זאת...אנחנו מרכזים את כל המאמצים שלנו לפרוץ את מחסום 300 המייל בצורה שקופה, רשמית וללא עוררין".

ה- SSC טואטרה, שנקראת על שם זוחל ממשפחת הספנודוניים, מורכבת על מסגרת קרבון ואלומיניום, בתצורה קלאסית של רכב דו-מושבי מקטגוריית מכוניות אולטרא-קיצוניות. היא משדכת בין מנוע V8 טווין-טורבו בנפח 5.9 ליטר 1,770 כ"ס מוזן אתנול (עם בנזין זה יהיה "רק" 1,370 כ"ס) ומומנט של 175 קג"מ אל תיבת 7-מהירויות סיקונסאלית תחרותית (העברת הילוכים ב-100 אלפיות השניה). מקדם הגרר (Cx) הוא 0.279, והינו מהנמוכים בקטגוריה שלה, והודות לפחמן ולחומרים קלים אחרים כמו אלומיניום המשמשים במתלים וברכיבי המנוע, משקל הטואטרה הוא 1,247 ק"ג והיא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-2.7 ש' (נתון זה אומת).

לאחר שספגה השמצות מחובבי הרכב הזועמים מאחורי המקלדת, על כך שצילומי השיא היו "הונאה", חברת הרכב האמריקנית ביצעה כעבור כמה ימים ניסיון נוסף. אולם הפלא ופלא, היא הגיעה רק "לממוצע של 455 קמ"ש במהלך שני הניסיונות - בלי שנתקרב אפילו ל-300 מייל (482 קמ"ש)", כך הם אמרו. החברה רצתה לעשות ניסיון נוסף לא מכבר, אך הוא לא הסתיים בצורה מוצלחת בגלל תאונה שגרמה נזק למכונית ששוויה כ-1.7 מיליון דולרים (מכסת הייצור מוגבלת ל-20 יחידות בשנה).

שיא המהירות הרשמי למכונית בייצור סדרתי חוזר אל בוגאטי שירון סופר ספורט 300 פלוס, שהעפילה ל-489 קמ"ש.