צריך לחלק הרבה קרדיט למיצובישי אאוטלנדר, שכמעט בגפו ובצל תקופה שברירית בשנתיים האחרונות החזיק את השלוחה של היצרן באירופה עם ראש (גבוה) מעל המים עם התואר "ה-פלאג-אין SUV הנמכר ביותר" ביבשת המערבית. בהעדרם של דגמים מובילים אחרים שיתנו לו חיזוק מספרי, כל האחריות נפלה על כתפיו של הקרוסאובר המשפחתי והוא עשה זאת בהצלחה יתרה; בכל העולם נמכרו ממנו 2.6 מיליון יחידות וגם בישראל הפך לכלי תחבורה דומיננטי עם 53 אלף יחידות שהתפרשו כאן על פני שלושה דורות מאז שנת 2004.
קשה לחלוק איפוא על החשיבות האסטרטגית של הדור הרביעי שמציגה היום (שני) כלמוביל בישראל - ולראיה כבר נערמו לו 1200 הזמנות עוד בטרם הושק רשמית. אז מה חדש באאוטלנדר 2022? פרט לעיצובו הדינמי בהשראת רכב הקונספט 'אנגלברג' שהוצג ב-2019 הוא מקבל חזית מובלטת וספורטיבית יותר על בסיס פורמט ה-'דינמיק שילד' שמלווה אותו מספר שנים, אותו הוא יחלוק גם עם אקליפס קרוס החדש. במבט ראשון נראה כי הפרונט זכה לתשומת לב עיקרית אבל גם הזנב עודכן בחתימה חדשה לחלוטין עם השראות קלות דווקא משוק הרכב האמריקני.
מתוקף היחסים עם רנו-ניסאן, חולק אאוטלנדר את הרצפה שלו עם ניסאן אקסטרייל החדש, ה-CMF/CD, והוא גם לא רחוק ממנו מבחינת פרופורציות. במידות שלו הוא צמח בכל אחד מהפרמטרים: אורכו גדל ב-1.5 ס"מ ל-4.709 מ', הרוחב ב-5.1 ס"מ ל-1.86 מ', בסיס הגלגלים ב-3.6 ס"מ ל-2.705 מ' והגובה בכמעט 4 ס"מ ל-1.75 מ'. כל אלה מתורגמים (גם) למרווח רגליים משופר בשתי השורות הקדמיות (2.5 ס"מ נוספים לשורה הקדמית) ו-2.6 ס"מ ליושבים בשורה השנייה, ועוד כ-3 ס"מ בין שורה שתיים לשלוש לצד גדילה מסוימת במרחב הראשים. תא המטען נע בין 164 ל' במצב מלא של שלוש שורות זקופות ועד 793 ל' במצב של שורה אחת מקופלת.
בשלב זה, אאוטלנדר משווק רק עם מנוע קונבציונלי אחד. מדובר ביחידה חדשה, חזקה יותר בנפח 2.5 ל' בנזין אטמוספרית (ללא סיוע ממגדש טורבו) מחוברת אל תיבת הילוכים רציפה עם 8 הילוכים ממחושבים המדמים חלוקה מדורגת, על בסיס הנעה קדמית או כפולה. ההספק המרבי עומד על 181 כ"ס (תוספת של 30 כ"ס) ו-25 קג"מ החל ב-3,600 סל"ד. את ההאצה ל-100 קמ"ש יסיים בסביבות 9 שניות וצריכת דלק ממוצעת של 11.5 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת ברכבי הנעה קדמית. דגם ה-4X4 גוזל מעט יותר. הדגם ההיברידי מתוכנן לעזוב את שערי המפעל בהמשך השנה, אולם טרם נקבעו לו תאריכים מדויקים. דיווחים ביפן מסגירים שהוא יוכל לנסוע למרחק של 100 קילומטרים על הסוללה.
לאאוטלנדר שבעה מושבים כאמור, והוא ישווק בישראל בחמש גרסאות שונות: 'אקזקיוטיב', 'אינסטייל', 'פרמיום', 'לקשרי' ו'לקשרי' שנתפר להנעת ה-4X4 וכן גרסאות מפוארת עוד יותר בשם TTH. בציוד התקני שלו מערכת מדיה עם תמיכה באפל ואנדרויד, מסך ראשי 7 אינץ', ארבעה שקעי USB, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני תאורה, בלם יד חשמלי, חלונות אחוריים כהים וחישוקי 18 אינץ'. דגם אחד למעלה מתווסף חימום מושבים קדמי, משטח טעינה לסלולרי, תקרה פנורמית וחישוקי 20 אינץ'. גרסת פרמיום מתוגברת עם לוח מחוונים דיגיטלי מלא 12 אינץ', מסך ראשי 9 אינץ', אנדרויד ואפל קאר פליי אלחוטיים ועוד.
בדגמי לקשרי נוספו גימורים מהודרים יותר בקונסולה ראשית וסביבת העבודה, וחשוב יותר - בקרת אקלים תלת אזורית עם שליטה על הטמפרטורה בשורה האחורית. כמו כן מוסיף מערכת שמע של BOSE עם עשרה רמקולים, תצוגה עלית 10.8 אינץ' מוקרנת על הזגוגית הקדמית, מושבים בריפוד עור, דלת תא מטען עם פתיחה וסגירה אלקטרונית, מצלמות היקפיות 360 מעלות וקישוטים ייחודיים. בגרסת ה-4X4 משודרגים גם במושבי עור יוקרתיים יותר, צביעה דו-גוונית, מערכת שטיפה לפנסים הקדמיים וכן מערכת נהיגה סלקטיבית לשטח עם מספר מצבי כיול. דגם ה-TTH מעודכן גם בשורה שניה מחוממת.
-כל הדגמים מגיעים עם בקרות בטיחות מקוריות יצרן, בכלל זה התרעה על תנועה צולבת מאחור משולבת בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית ובצד הפסיבי 11 כריות אוויר.
המחירים בישראל:
אקזקיוטיב: 179 אלף שקלים
אינסטייל: 190 אלף שקלים
פרמיום: 200 אלף שקל
לקשרי: 215 אלף שקל
לקשרי 4X4 תמורת 225 אלף שקל
לקשרי TTH 4X4 מורחב - 235 אלף שקל.