לפני שבוע ניסו טויוטה ו-סובארו לבלבל את הגולשים על רקע שיתוף פעולה מורחב בין הצדדים אודות מכונית ספורט חדשה. אלא שכל המסתורין שאופף את המיזם היה נגוע ברמיזות שאין כאן הפתעות מרחיקות לכת אלא אבולוציה של מכונית קיימת, או במקרה הנדון - טויוטה GT86 החדשה שמחליפה את האות T באות R ולוקחת מהתאומה שלה, סובארו BRZ את כל המכללים והנתונים.
ה-BRZ וה-GR86 חולקות ביניהן לא רק דמיון חיצוני אלא גם מידות ואבזור; האורך בדור השני גדל מעט ל-4.26 מ', בסיס הגלגלים צמח בכמה סנטימטרים ואל המשקל התווספו 32 ק"ג, בין היתר בשל הגדלת נפח המנוע; זה מגיע כעת ב-2.4 ל' ארבעה צילינדרים (בוקסר) של סובארו המפיק 231 כ"ס (200 כ"ס) בחיבור אל תיבת 6-מהירויות ידנית והנעה אחורית. זמן ההאצה ל-100 אמור להתקזז משמעותית מ-7.4 ש' ל-6.5 ש' לפחות.
בטויוטה אומרים שהנציגה שלהם כוילה מחדש על ידי חטיבת GR ('גאזו-רייסינג') ואלה בשורות מצוינות נוכח התוצאות המפעימות של היאריס GR החדשה. המהנדסים של המכונית טוענים לאיזון מושלם בין הקצוות, עמידות פיתולית מוגדלת ב-50% וכדי לשפר את מרכז הכובד החליפו את התקרה הרגילה בתקרת אלומיניום.
בדיוק כמו סובארו, ה-GR86 נראית קצת יותר "שרירית", וזאת הודות לקשתות גלגלים מוצקות ושבכה חדשה. ועם זאת, מהפכת העיצוב הגדולה ביותר מתרחשת דווקא מאחור. שוב, כמעט ואין הבדלים עם סובארו BRZ, אך בזכות צביטה דמוית זנב במכסה, צורה חדשה ליחידות התאורה האחוריות ולוחית רישוי שהועברה לפגוש, ניתן להפריד בקלות יחסית בין GR86 לקודמתה.
אווירה ספורטיבית
לוח המחוונים שונה במקצת, אך שומר על המראה הפונקציונלי שלו. GR86 לא מוכוונת אל יוקרה או עיצוב מושך במיוחד, אלא שותלת את הנהג בתנוחת ישיבה ממוקדת, אווירה ספורטיבית וכמובן בעיקר כרוכה סביב נהיגה קרוב למגבלות. ההגה הספורטיבי נראה כמו דבר מזמין למשחקים בעוד שאר המכשירים הם פשוטים ומסורתיים בעיצובם, עם מסך מגע גדול למדי ומכשירים דיגיטליים לכל שאר הממשקים.
מה עם ישראל?
למרות שה-GT86 זכתה להצלחה מסחרית מפתיעה בעולם החל ב-2012 עם למעלה מ-200 אלף יחידות (20 אלף מתוכן באירופה), היא שווקה בישראל לפרק זמן קצוב במקביל אל סובארו במחיר של 229 אלף שקל, אם כי האחרונה המשיכה להיות זמינה תקופה ממושכת אחריה. יש קצת אי וודאות לגבי העתיד של חטיבת GR בישראל בשלב הזה בגלל הדרישות המיוחדות של גאזו ריסיינג בכל מה שנוגע לאחזקה והדרכות. המדיניות הנוכחית של יבואנית טויוטה יוניון מוטורס היא לטפל בכלי הרכב המבוקשים ביותר בהתאם לצרכים של השוק הישראלי ולכן דגמי ספורט, כולל GR86 החדשה אינם על הכוונת. בינתיים. באירופה אגב היא תומחרה בסביבות 35 אלף יורו.