לא צריך דיזל: לובינסקי ינסו לשכנע את נהגי המוניות לעבור לחשמל

היבואנית של מותג MG מתחילה להציע את הקרוסאובר החשמלי MG ZS EV תמורת 128 אלף שקל

ניר בן טובים

תגיות: MG

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

דוד לובינסקי, יבואנית רכבי פיג'ו, סיטרואן, אופל ו-MG, מדורגת במקום הרביעי בישראל באספקת כלי רכב לענף המוניות עם נתח של 13%. לפניה בטבלה קרסו מוטורס עם 16%, במקום השני כלומביל עם 22% ובמקום הראשון צ'מפיון מוטורס שאחראית על הנפח העיקרי - מעל 34%, לא מעט בזכות האוקטביה.. בתוך כך, בלובינסקי מקפידים לציין בכל הזדמנות הישגים בתחום הרכב החשמלי, שכן הג'יפון MG ZS EV היה לנמכר ביותר בארץ בשנה הקודמת עם יותר מ-800 יחידות (כמעט 45% מכלל המסירות בז'אנר ה-EV לכל אורך שנת 2020). 

על גלי המומנטום שלו, ולאור הביקוש הגובר להנעה אלטרנטיבית, מנסים כעת ביבואנית המותג 'קאר-איסט' לבחון האם ענף המוניות יגיב בחיוב למונית על סוללה כמובילת נוסעים שימושית לערים הפקוקות ומציעים את ה-MG האקולוגי לקהילה במחיר של 129 אלף שקלים. במסגרת החבילה יקבלו אחריות לשנתיים על הרכב והסוללה, או 200 אלף קילומטרים ועמדת טעינה 32 אמפר כולל התקנה בסיסית בביתם.  

בלובינסקי מכירים לעומק את הנסועה בענף המוניות וההובלה ומעריכים כי בממוצע, גומאת מונית נוסעים פרטית בסביבות 70 אלף קילומטרים ב-12 חודשים. ל-MG ZS EV טווח נסיעה של 263 קילומטרים בין טעינות, מפיק 143 כ"ס, בעל יכולת טעינה מהירה בתשתית חיצונית, נפח תא מטען של כ-450 ל' ומערכות בטיחות אקטיביות מקוריות מהיצרן כולל בלימה אוטומטית, וכן אבזור סטנדרטי הכולל בקרת אקלים, מערכת מדיה ראשית עם תאימות לאפל ואנדרויד ועוד. אבל, האם הוא באמת ערוך לתת להם מענה משולב בהשוואה לרכב קונבציונלי?

יתרון או חסרון?

על פניו, שימוש במונית חשמלית עשוי להוות פתרון אטרקטיבי לנהגי מוניות שאחוז ניכר מהנסיעות שלהם מבוצע בסמטאות ובשכונות. שיטה זו נהוגה באירופה מעל תריסר שנים (עובדה הסטורית: המונית החשמלית הראשונה אי פעם הומצאה לפני 120 שנה בלונדון). אלה נמצאות בהפצה מוגדלת באמסטרדם, נורבגיה, אסטוניה, הונגריה, גרמניה, פורטוגל, אנגליה ועוד. אחת החלוצות באירופה בסקטור הייתה ניסאן ליף, ומתוך בדיקות שנערכו בקרב התחנות ובמכונים לשימור הסביבה, נמצא כי במשמרת יומית הוטענה המכונית פעם אחת או לכל היותר פעמיים. היבטים נוספים שעומדים לזכותה של המונית החשמלית טמונים באחזקה האפסית והפחתת זיהום האוויר בשיעור חד; ללא צנרת מורכבת, שמנים, מכללים כבדים כמו מנוע דיזל, תיבות הילוכים, משאבות, מצמדים וחלקים מתבלים במהירות, הנהגים דיווחו שלא נזקקו כמעט לתיקונים. בתוך כך, גם הנוסעים דיווחו שהנסיעה הייתה נעימה יותר ונינוחה בשל השקט השורר בתא הנוסעים בהעדרו של מנוע דיזל מטרטר ואפילו התושבים בסביבה העירונית אמרו שחל שיפור באיכות חייהם.    

השוואה יסודית שנערכה במכון התחבורה 'טקניקה' באירופה בשנה הקודמת, ביקשה לנתח את הפערים הכלכליים בין מונית קונבציונלית למונית חשמלית בשירותי UBER. הפרמטרים שנבחנו התבססו על נסועה של 60 אלף קילומטרים בשנה וזמן אחזקה של 4 שנים למונית מסגמנט C (פולקסווגן גולף או ניסאן ליף לדוגמא). מפילוח המספרים, עלה כי נהג המונית החשמלית המשרת בעיר גדולה כמו פריס או מדריד חסך בשנה קרוב ל-3,000 יורו, או 24% ביחס למונית עם מנוע בערה. מחקרים שנעשו גם בישראל בחמש השנים האחרונות, בערך מאז שהמכונית החשמלית תפסה תאוצה בענף הפרטי, הראו עדיפות מסוימת לרכב החשמלי מבחינת חסכוןו עלויות, אם כי עדיין לא מדובר בהפרשים תלולים בשל עלותן הראשונית הגבוהה לנהג הממוצע.  

צריכת אנרגיה

עבור נהגי המוניות בישראל זהו פתח לשינוי בהרגלי השימוש והצריכה - ניצנים שלו חוו פלגים מהם כאשר החליפו את מונית הסולר במונית היברידית (קיה ו-טויוטה דומיננטיות בקטגוריה). ואולם בשלב זה, נותרו שאלות קשות לפיצוח; עמדות טעינה אינן זמינות בכל נקודה בערים, לא בכל בית ניתן להתקין עמוד טעינה, והעומסים שמופעלים על מונית חשמלית גוזלים כוח רב מהסוללה, היינו טווח הנסיעה המרבי משתנה בהתאם לשורה של פרמטרים: חום, קור, משקל, ניצול של מערכות חשמליות בחלל הפנים ועוד. עלויות הטעינה אינן גבוהות (בסביבות 40-60 שקל) ל-100%, אבל משך ההמתנה הוא כחצי שעה ביחס לדקות ספורות למנועי דיזל או בנזין היברידי.

שנת 2021 מסתמנת כנקודת המפנה של השוק העולמי ושוק הרכבי הישראלי בכל מה שכרוך ברכב החשמלי עם זינוק במסירות ופתיחות גדולה יותר להנעה ידידותית לסביבה. אך האם היא תבשר גם על חדירתה של המונית החשמלית לחיינו?