חשיפה רשמית: יונדאי טוסון 2021

הדור הרביעי של יונדאי טוסון משקף עיצוב נועז ומתקדם, כולל מנועים היברידיים ותא נוסעים מרווח ואיכותי. בישראל ברבעון השני של השנה הבאה

תגיות: יונדאי

א א א א (שנה גודל)
תחילת כתבה

יונדאי חשפה לפנות בוקר את הדור הרביעי של יונדאי טוסון, ה-C-SUV הפופולרי ביותר של היצרנית הדרום קוריאנית בפריסה גלובלית ועם פלטפורמה חדשה. מאז שנת 2004 נמכר הטוסון - יחד עם הפרשנות הזמנית שלו ix35 ב-7 מיליון עותקים בעולם (1.4 מיליון מהם באירופה), ואף אחד בתעשיית הרכב שטופת הקרוסאוברים לא יהמר נגד הצלחתו של הדגם החדש שמהווה נקודת מפנה בתחומי העיצוב, הטכנולוגיה והבטיחות. ביונדאי נשארו קרוב מאוד לדגם הקונספט T-ויז'ן שהוצג בשנה הקודמת בתערוכת לוס אנגל'ס והמירו את רכב הראווה לרכב סדרתי במינימום שינויים. הוא יהיה גדול מקודמו, מרווח ממנו והרבה יותר מתגמל לנהיגה לדברם.

עיצוב ומידות

עיצוב הוא כמובן המפתח לליבם של רוכשי הג'יפונים וביונדאי הסירו הרבה מגבלות מסורתיות עם הטוסון החדש. הוא יוצא לדרך עם פילוסופיה שנקראת "עיצוב פרמטרי" שגולת הכותרת שלה הוא שילוב תאורת LED קדמית-נסתרת שאינה גלויה לעין כשהרכב כבוי. בתוך השבכה מוטמעות נורות בתצורת יהלום שנמתחו עד הדפנות של קו מכסה המנוע ומשווים לו סנטר אגרסיבי אבל לא מקושט מעבר למידה. התמה הזו נמשכת גם לקו האחורי שלו שם תמצאו קורת תאורה לא סימטרית עם העתקה של לוגו יונדאי לחלק התחתון של הזגוגית. העיצוב מרשים גם בקימור קורות C עם שימוש בניגוד מוכסף ובליטות לאורך הדלתות וקשתות הגלגלים.  יונדאי תשווק אותו בשבעה צבעים וגדלי חישוקים שבין 17 ל-19 אינץ' וכן שלושה ניגודי גוונים לתקרה. 

מכוון שמדובר ברכב גלובלי, יונדאי פתחה את הטוסון עם בסיס גלגלים ארוך וקצר על רצפת סנטה-פה, אך ללא גרסת שבעה מושבים. באירופה נקבל כנראה את הגרסה הקצרה אבל היא עדיין משקפת גידול במידות ותא נוסעים נדיב ושופע מקום; הטוסון ארוך במעט עם 4.51 מ', רחב ב-2 ס"מ עם 1.87 מ' ובסיס הגלגלים הוגדל ב-2 ס"מ ל-2.68 מ'. זה לא נשמע הרבה אבל ביונדאי אומרים שבזכות גובה של 1.65 מ' קל יותר להכנס ולצאת ממנו והוא גם מציע מרחב משופר לכל היושבים בין שתי השורות עם צמיחה של 2.5 ס"מ לרגליים. עוד שיפור נרשם גם בכושר הנשיאה שלו, כאשר תא המטען מציע כעת עד 620 ל' וקרוב ל-1,800 ל' בקיפול שתי השורות.  

 תא הנוסעים

הנוסח החיצוני המקורי לא ממש מתכתב עם תא הנוסעים של הטוסון החדש, אבל הגישה בוגרת ומשדרת תחכום וחשיבה על הפרטים הקטנים ביותר. לדברי יונדאי בוצעו שיפורים יסודיים בתרכובות הפנימיות ובידוד הרעשים, עיצוב המושבים ובכלל בסוג החומרים שימלאו את חלל הנוסעים כדי לתת לו נופך יוקרתי ואווירה נקייה. בדומה להרבה יצרני רכב יונדאי נוקטים כאן בגישת ה"פחות זה בעצם יותר" ומסירים הרבה פקדים פיזיים לטובת מסך ראשי בגדלי 8-10.25 אינץ' (מותנה בגרסה) שלמרבה הצער כולל גם את הפעלת מערכת המיזוג. במקום תכנון קונבציונלי של פלטה עמוקה, הטוסון מקבל צג ראשי מלבני יותר על גבי רצפה דקיקה מרחפת עם פקדי מגע דיגיטליים מעטים. עוד שינוי גדול הוא המעבר לידית הילוכים אלקטרונית מסוג Shift by wire (ללא חיבור מכאני) שמפנה מקום לטובת תאי אחסון ולטעמם נראית אסתטית יותר. זאת ועוד, לוח המחוונים הדיגיטלי נטול מסגרת ומשולב ישירות בדשבורד וכולל המון תתי תפריטים עם תצוגה גרפית ברזולוציה גבוהה מאוד. צפו לכל החידושים האפשריים של יונדאי בכלל זה ממשקי אפל-אנדרויד עם צימוד של כמה מכשירים סלולרים במקביל, תאורת אווירה עם 64 גוונים ו-10 רמות בהירות, שקעי USB מהירים ולפחות באירופה תהיה גם אפליקצייה ייעודית לשליטה על חלק ממערכות הרכב מרחוק כולל פתיחת דלתות עם הסמארטפון.

 

מנועים וגרסאות

אם נתעלם מגרסאות הדיזל (136 כ"ס) שלא תגענה כנראה לארץ, הטוסון החדש כולל מספר חידושים עיקריים: גרסאות היברידיות מתונות (עם מצבר 48 וולט) וכן גרסת פלאג-אין שתצטרף בהמשך שנת 2021. המשמעות היא שלפחות בפעימה הראשונה נמשיך עם מנועים קונבציונליים חדשים בחיבור אל תיבות הילוכים אוטומטיות והנעה כפולה או קדמית. ישנם דיווחים על גרסאות N מושחזות שתגענה במחצית השנה הבאה עם קרוב ל-350 כ"ס אבל אין כרגע שום וודאות לגבי הפרסומים. הטוסון אף יהיה מצויד במערכת מתלים אדפטיבית תרומת יונדאי i30N כאופציה תמורת תשלום.  

בצד גרסאות הבנזין הטוסון מצויד במנוע 4 צילינדרים בסיסי 1.6 ל' עם כ-150 כ"ס ומצבר 48 וולט לחסכון בדלק וחידוד ביצועים מהתחום הנמוך עם שידוך אל תיבת שש מהירויות IMT אלקטרונית המנתקת את מנוע הבערה בזמן שיוט. מעליו, מנוע עם 180 כ"ס ותיבת 7מהיריות דו-מצמדית, במקביל אליהם דגם נוסף (המיועד כנראה לארה"ב) מגיע בנפח 2.5 ל' עם הספק מרבי של 190 כ"ס בחיבור אל תיבת שמונה מהירויות אוטומטית. המנוע המעניין יותר בהיצע הוא ה-1.6 ל' טורבו בנזין הייבריד שמחלץ הספק מרבי משוקלל של 230 כ"ס ו-27 קג"מ בחיבור אל תיבת הילוכים אוטומטית והנעה כפולה HTRAC עם מספר מצבי כיול לנהיגת שבילים. אין פרטי ביצועים על אף אחד מהמנועים, אבל ביונדאי מבטיחים גרסת פלאג-אין משותפת לסנטה פה עם הספק מוגבר ל-265 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי של כ-50 קילומטרים על הסוללה בין טעינות. 

בטיחות ומתי פה?

הטוסון יהיה זמין עם ארסנל מערכות הבטיחות החדישות ביותר כיום, לרבות כרית אוויר בין הנהג לנוסע למניעת התנגשות ביניהם במקרה תאונה, התערבות אקטיבית למניעת פגיעה בעצמים בעת נסיעה לאחור, וכן תהיה לו מערכת אזהרה מפני שכחת ילדים במושב האחורי. עוד חיזוק הוא מערכת ה-HDA, או Highway driving assist שלראשונה בסגמנט מרכזת ביחד שליטה אוטונמית על מהירות הנסיעה בשילוב בקרת שיוט אדפטיבית, מרכוז נתיב, מרחק מהרכב מלפנים והתאמה אוטומטית לעיקולים בהתאם לאינפורמציה ממערכת הניווט. 

מבחינת תמחור, ייתכן בהחלט שיונדאי יגבו פרמיה קטנה על כל השדרוגים שלו אבל לא מדובר בקפיצה אסטרונומית אלא במדרגות יחסית מתונות ביחס לחבילות האבזור. הטוסון החדש יצא (גם) ממפעלי הייצור של יונדאי אירופה בצ'כיה אך יופק במספר נקודות ברחבי העולם. מהיבואנית לישראל חברת 'כלמוביל' נמסר ל'עולם הרכב' כי הטוסון החדש יגיע לארץ, בשאיפה, מתישהו במהלך הרבעון השני של השנה הבאה.

מעבר לתגובות