תאונת הלמבורגיני בירושלים: כמה יעלה לתקן?

כשמדובר במכוניות קיצון, העלויות הכרוכות בהשבת המכונית לכביש לאחר תאונה קשה עשויות להיות אסטרונומיות. בסיועו של יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים יהודה יגן ועו"ד אסף ורשה, ניסינו לקבל תמונת מצב

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

אין הרבה תאונות דרכים המדווחות באופן ישיר אל מחלקת תביעות בחברת הביטוח, וגם דוברות כבאות והצלה איננה נוהגת לשחרר תמונות במקרה של תאונה עם נפגעים קלים. אולם סביר להניח שהתאונה הזו, בה הייתה מעורבת בסוף השבוע האחרון למבורגיני אוונטדור בשווי 4-5 מיליון שקל גרמה לחברת הביטוח להחסיר פעימה ולגולשים להזיל דמעה.

על פי הערכת נזק ראשונית שביצע עבורנו שמאי הרכב הוותיק יהודה יגן, שמכהן גם כיו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, מדובר על לא פחות מ-30-40% ירידת ערך שנגרמו לרכב בעקבות התאונה; על פי הצילומים, צידו הימני של הרכב ספג חבטה עזה שפגעה במתלה הקידמי השמאלי, בפגוש, בפנס ובכנף. בנוסף, העמוד המרכזי השמאלי ניזוק. גם בצד ימין ניכרת פגיעה אקוטית שמחייבת את החלפת הפגוש, מכסה תא המנוע, המתלה הימני, 'מתלה מושלם', צירייה, לרבות גריל קדימי ועמוד מרכב קידמי ימני. כמו כן, בעקבות התאונה, התקמט הצמיג לתוך העמוד של המרכב הימני וכריות האוויר נפתחו. גם חגורות הבטיחות נפגעו.

עוד לא התחברתם לוואטספ! של עולם הרכב? אז איך תהיו מעודכנים בכל החדשות הכי חמות? כל מה שצריך לעשות זה להקליק על הקישור

למבורגיני אוונטדור מיוצרת באופן רציף משנת 2011. מכוניות אלה, ללא ייצוג רשמי בארץ, מגיעות אלינו כמובן דרך צינורות הייבוא האישי. הגרסה שניזוקה בתאונה היא במהדורת S, משנת ייצור 2017-18 ומחירה בגרמניה נע בין500 אלף יורו במרכב סגור ל-700 אלף יורו לדגם הרודסטר. בקרביים שלה מושתלת תחנת כוח עם תריסר צילינדרים בהספק מרבי של 740 כ"ס שעוברים לכל הגלגלים עם תמיכה מהיגוי אחורי אקטיבי ועוד טכנולוגיות שקצרה היריעה מלתאר. היא מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-2.9 שניות ועד מהירות מרבית של 350 קמ"ש.

זה לא יהיה זול
נכון לעכשיו וככל הידוע לנו, טרם נערכה בדיקת שמאי לרכב על מנת לאמוד באופן מסודר את היקף הנזקים שנגרמו לו, אך לבעלי הרכב עשויה להיות סיבה לדאגה שכן הערכות גורסות כי התיקון המצטבר, עומד על סכום שנע בין 400 אלף לחצי מיליון שקלים. 

(צילום: דוברות כבאות והצלה)
(צילום: דוברות כבאות והצלה)

עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומבכירי עוה"ד בישראל בתחום הביטוח, מסביר כי מדובר על מצב מורכב. לאור שיעור הנזק שצפוי להיקבע, צפויה חברת הביטוח לקבוע כי הרכב בר תיקון שכן הגדרת מכונית כאובדן גמור (טוטאל לוס) נעשית כאשר הנזק שנגרם לה עולה על 60% מערכה, דבר המחייב להפקיד את רישיונה במשרד הרישוי ולייעד את שרידיה לפירוק בלבד. במקרה כזה, חייבת חברת הביטוח לפצות את המבוטח בערכו המלא של הרכב. "בדרך זו מקבלת חברת הביטוח תמורה נמוכה יחסית, עבור מכירת שרידי הרכב לסוחר לצרכי פירוק. לרשות השמאי עומדת אפשרות לקבוע גם שמדובר על אובדן גמור להלכה, וזאת במקרה בו הנזק נמוך מ-60%", אומר לעולם הרכב עו"ד וורשה. "במקרה כזה מציעים לבעל הרכב למכור את שרידי הרכב שלו לסוחר וחברת הביטוח מפצה את המבוטח בחלק היחסי של הרכב שנפגע".

סלע המחלוקת
היות והרכב יתוקן, ולאור איפיון הנזקים, צפוי כי תקבע לו ירידת ערך בשיעורים גבוהים, אך כאן עלולה להתגלע מחלוקת בין חברת הביטוח לבעל הפוליסה. על פי הפרקטיקה הנהוגה אצל המבטחות, לאחר תאונה שהסבה לרכב ירידת ערך קובע השמאי את ערכה בערכים 'טכנים' ואינו מתחשב בירידת הערך המסחרית-כלכלית. למעשה, לא אחת חברות הביטוח אינן מתייחסות להשפעה שיש לתאונה על הסחירות, ולעובדה כי שיעור ירידת הערך שנקבע עלול להיות נמוך מדי ולא לשקף את ירידת הערך האמיתי (הריאלית). על אחת כמה, כשמדובר במכונית אקזוטית.

עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)