בגלל הקורונה - עליה בעיקולי מכוניות

השבתת המשק וגלי הפיטורים יובילו עד סוף 2020 ובשנה הבאה לזינוק חד בעיקולי מכוניות. גורם במערכת הבנקאית: "מדובר במאות כלי רכב, רובם מקבוצת היוקרה"

ניר בן טובים
שנה גודל פונט א א א א

"הנחת העבודה שלנו היא כי בשנת 2020 תחול קפיצה בשיעור דו ספרתי במספר הרכבים שנאלץ לעקל. אין לנו ספק בכך ואנו נערכים לכך בימים אלו", כך אומר לעולם הרכב של ערוץ הספורט גורם בכיר במערכת הבנקאית בישראל. הערכות אלה אינן תלושות מהמציאות  – אנו צועדים במדרון חלקלק שבו רבים יתקשו לעמוד בהלוואות שנטלו מהבנקים לצורך מימון רכישת מכוניות חדשות. לדבריו, בניגוד למדיניות שמתגבשת בימים אלו על פיה תהיינה הקלות משמעותיות ללווים שיתקשו לעמוד בתשלומי המשכנתא, כאשר מדובר על הלוואות לקניית כלי רכב - "קל הרבה יותר לממש את הנכס".

על רקע בעיות הנזילות הקשות של הציבור בישראל, החליט לאחרונה שר המשפטים על הקלות מצד רשות האכיפה והגביה כלפי חייבים בשל משבר הקורונה, ובכלל זה אי נקיטת הליכי עיקולים לרבות תפיסת כלי רכב פרטיים ומסחריים עד ל- 16 באפריל. בהודעת משרד המשפטים נכתב כי הקלות אלו לא ניתנות במקרים דחופים ביותר, ובכללם בעלים שלא עומדים בחובותיהם בתיקי מזונות. "הבנקים אומנם שינו בשנים האחרונות את מדיניות מתן האשראי לרכישת כלי רכב והקשיחו את התנאים, כל שכן כאשר מדובר על רכבי יוקרה, אולם עדיין – שיעור בלתי מבוטל מהרכבים היקרים נרכשו באמצעות מימון בנקאי" , הוא מוסיף.

הלוואות ענק
מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף האשראי לרכישת מכוניות שניתן על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי עמד בסוף 2018 על 12.6 מיליארד שקלים. בחברות כרטיסי האשראי איפוא, הסתכם סך האשראי לרכבים נכון לסוף 2018 ב-1.83 מיליארד שקל. וכמה רכבי יוקרה עתידים למצוא עצמם נעקלים השנה? בהתאם לערכים המתבססים על נתוני 2019 מדובר על כמה מאות. כך למשל, על פי נתוני 'כונס פרי', במהלך השנה החולפת עוקלו 69 מכוניות של מותג BMW, ו-62 מכוניות מתוצרת מרצדס. במצעד המפוקפק של טבלת רכבי היוקרה הגיעה אאודי למקום השלישי עם 58  ולאחריה, קדילאק עם 8 יחידות שעוקלו. פורשה ניצבת במקום החמישי עם 3 כלי רכב ולאחריה יגואר עם 2. מזראטי סגרה את הרשימה עם רכב אחד.

בבדיקה שנערכה במסגרת פורום פשיטות רגל באתר  lawguide אתר עורכי הדין והפורומים המשפטיים, עולה כי בעשור האחרון נרשמה ירידה בהיקף ההליכים שננקטו לצורך תפיסת כלי רכב, על אף שחלה עליה במספר רישומי עיקולי הרכב. מנתונים שהציגה רשות האכיפה והגבייה, עולה כי במסגרת שנת 2009 התבצעו 23.5 אלף הליכים לתפיסת הרכב, כאשר מספר כלי הרכב שנתפסו בפועל עומד על כ- 2,100 יחידות בלבד. כעבור 9 שנים, המספר קטן ל- 3,000 הליכים ו- 438 מכוניות שנתפסו. וכיצד מוסבר הפער בין הנתונים? הזוכים, מבקשים להתלבש בעיקר על כלי הרכב היקרים ביותר.