ב.מ.וו i4 - התשובה לטסלה מתקרבת

הבווארים משיקים גרסת טרום ייצור של I4 עם הרבה מאוד כוח חשמלי ועיצוב שנוי במחלוקת, אבל כזה שלא תוכלו להתעלם ממנו

ניר בן טובים

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

בתחילת העשור הקודם יצאו ב.מ.וו לבחון אם הקהל נכון לבלוע מכונית חשמלית אירופית יוקרתית כשהשיקו את ה-I3 העירונית וה-i8 הספורטיבית. התגובה הראשונית של הנהגים הייתה מעט צוננת עקב העדר תשתית מתאימה ומחירים אטרקטיביים, ונדמה היה לרגעים שהבווארים שוקלים אתחול ואולי אף להקפיא את תכנית החשמול לפרק זמן קצוב כדי לעשות סדר על השולחן. כל זה נמחק ברגע שהגרמנים זיהו את התאבון שנפתח באירופה למכוניות חשמליות שהגיעו מעבר לים (טסלה), וכמו כל היבשת המערבית גם הם בסופו של יום ידעו שאין מנוס מלבד לחשמל את כל ההיצע (התכנית האחרונה מדברת על עשרות דגמים עד שנת 2024).

דגמי הפלאג-אין של סדרה 3, 5, 7 ועוד יובילו את המכירות בעתיד בזכות שילוב הביצועים והפחתת זיהום האוויר, אבל כדי להשיג דריסת רגל משמעותית בעולם החשמלי של אלון מאסק צריך מכונית טהורה שלא נעזרת במנוע קונבציונלי; כאן נכנסת לתמונה ה-i4 החדשה שאמנם עדיין מוצהרת כמכונית אבטיפוס לכל דבר, אולם קרובה מתמיד לייצור סדרתי שיחל בחודשים הקרובים עם בכורה בכבישים במהלך שנת 2021.

חלק מהשרטוטים של המכונית כרוכים סביב ה-'קונספט 4' שזלגו לרשת לפני למעלה מחצי שנה ועוררו מנעד של רגשות - חלק תמכו, חלק הביעו סלידה מוחלטת מהפרופורציות של הכליות. אבל אם נתעלם רגע מהעניין הזה מכונית הראווה החשמלית מאמצת קווים דינמיים בולטים תרומת סדרות הגראן קופה והקופה של ב.מ.וו (סדרה 8 למשל) ומהצד שלנו, התוצאה בכלל לא רעה. היא אולי לא מנקרת עיניים כמו אודי אי-טרון GT, אבל היא יותר משכנעת בהופעתה מטסלה מודל 3 או מודל S. מעצבי ב.מ.וו אומרים: "לקחנו את סדרה 3GT ואת 4 גראן קופה, ריתכנו אותן ביחד וזו התוצאה".

 

בתוך תא נוסעים המערבב אלמנטים עתידניים וקצת עכשווים מקום ל-4 נוסעים בסידור של 2+2 ומערכות הפעלה המבוססות על מוניטור רוחבי וחוגה לשליטה על כל הפקודות. ואולם גולת הכותרת כמובן תהיה מערכת ההנעה החשמלית, דור 5 לטכנולוגיות ה-E דרייב עם ערכים של מכונית ספורט; זו משתמשת במנוע חשמלי המותקן על הסרן האחורי ולו הספק מרבי של 530 כ"ס. הנתונים מדברים על האצה ל-100 קמ"ש בפחות מ-4 שניות, מהירות מבוקרת אלקטרונית של 200 קמ"ש וטווח נסיעה של 600 קילומטרים בין טעינות. את הסוללה (עצמאית, פרי פיתוח ב.מ.וו עם משקל של 550 ק"ג) ניתן להטעין ל-80% בתוך פרק זמן של 35 דקות בעמדה חיצונית מהירה.

לא מעט מהרכיבים הפנימיים והחיצוניים יעשו דרכם לסדרות מסורתיות של ב.מ.וו בשנים הקרובות, אבל בינתיים עסוקים שם בשאלה האם ההשקעה ב-i4 החשמלית תניב הצלחה ותקלקל לטסלה את החגיגות. כך או אחרת, הקטר הגרמני דוהר קדימה - השנה ערוכים בחברה למכור 140 אלף מכוניות עם הנעה היברידית ועוד 40 אלף מכוניות עם הנעה חשמלית 100%.