קיה סטינגר בקרב הישרדות על עתידה

מכונית הספורט-סדאן השרירית של היצרנית הדרום קוריאנית עלולה להעלם או להפוך לגרסה חשמלית

תגיות: קיה

ניר בן טובים
שנה גודל פונט א א א א

בסרטון: נהיגה ראשונה בקיה סטינגר בישראל (מתוך תכנית "עולם הרכב") 

קיה בוחנת לאחרונה את צעדיה העתיידים לגבי מכונית ה-GT קיה סטינגר, ואינה משוכנעת שהיא תמשיך במתכונתה הנוכחית. בחברה מנתחים את נתוני המכירות של הסטינגר שהוצגה רק בשנת 2017 ומפיצים הרבה סימני שאלה לגבי גורלה. בקיה מביעים חשש לאור נתח המכירות של הסטינגר בשווקי הרכב האוסטרלי והצפון אמריקני, בהם קיים ביקוש די יציב לדגמי ספורט-סדאן נדיבי מידות בעלי הנעה אחורית ומנועי ששה צילינדרים. אי לכך, מצביעים מקבלי ההחלטות על שתי אפשרויות: גניזה של הסטינגר, או הסבתה למכונית עם הנעה חשמלית. אחד מהיוצרים החתומים על הסבת דגם הקונספט סטינגר GT לסטינגר הסדרתית, גרגורי גיליאם, אמר במסגרת תערוכת פרנקפורט הנוכחית כי רוב התחזיות הכלכליות אודותיה התבדו: "בוא נאמר שכרגע אני לא חושב שהיא סיפור הצלחה גדול כמו שדמיינו".

גיליאם מוסיף ואומר כי מעולם לא יצא מנקודת הנחה שהיא תשבור שיאי מכירות, אבל הייתה תקווה שהיא תהיה מוצלחת מאוד בצפון אמריקה. "למרות שקשה מאוד להתחיל מאפס ובסגמנט כזה, היו לנו ציפיות גבוהות לגבי הסטינגר, שלא התממשו. אני סבור שבכל זאת מגיעה לה הזדמנות שניה כי לבנות מכונית חדשה ולככב בקטגוריה עם דגמים מבוססים זו אינה משימה פשוטה - ובטח שקשה למדוד את ההישגים שלה בפרק זמן קצר".

קיה סטינגר הוצגה כמכונית אב טיפוס אי שם בשנת 2011. היא שהתה בסטטוס מעורפל במשך שנים ארוכות עד שבשנת 2016 הוכרז כי תהפוך למכונית בייצור סדרתי. הסטינגר מבוססת על רצפת מכונית סאלון (יונדאי ג'נסיס) עם הנעה אחורית ובסיס גלגלים של 2.91 מ'. בישראל היא זמינה עם מנוע 2.0 ל' טורבו בהספק מרבי של 256 כ"ס (0-100 קמ"ש ב-6 ש') או מנוע ששה צילינדרים 3.3 ל' המחלץ תפוקה מרבית של 370 כ"ס (0-100 קמ"ש ב-5 ש'). מחיריה מתחילים ב-280 אלף שקלים ועד 380 אלף שקלים לדגם הבכיר. עד נקודת מחצית השנה (יוני) נמכרו בארץ 11 רכבי סטינגר. בגרמניה אגב, תומחרה ב-45 אלף יורו.

הנדידה של מכונית כמו הסטינגר לישראל לא הייתה מתאפשרת אילולא המעורבות האירופית של צוותי המעצבים של קיה בהובלת פטר שרייר או בהעדרם של צוותי הפיתוח הטכני שכיילו את הרכב גם בהתאם לטעמם של הנהגים ביבשת המערבית. "מההתחלה ועד הסוף הקונספט היה שלנו", אומר גיליאם. "זה הבייבי שלנו ואנחנו גאים בה וזה יהיה חבל אם היא לא תמשיך. בראשית הקריירה המוטורית שלי גויסתי ל-אאודי. לקח לצוות שלנו כמעט שלושה דורות של אאודי A8 עד שהיה לגיטימי להסתכל ל-ב.מ.וו ו-מרצדס בלבן של העיניים. כשאתה נכנס לסגמנטים כאלו, אתה חייב להתאזר בסבלנות. אבל גם להיות מחובר לקרקע".

מורכב מדי לחזות את עתידה של הסטינגר מבלי להתייחס לפילים שבחדר - מחיר ותדמית. לקוחות של הסטינגר צריכים למצוא דרך להתגבר על המחסום הפסיכולוגי שכרוך בהפקדת סכומי "פרמיום" תמורת מותג קוריאני עממי שזו עבורו טבילת אש בקבוצה שנשלטת ביד רמה על ידי המותגים הגרמנים. "אין פה עניין של עיצוב למשל או איכות, אני חושב. פשוט עניין של מיצוב ומחיר", אומר גיליאם. "אבל צריך לעשות הפרדה שאולי לא כל כך מוצאת חן בעיני מי שמתעניין בה: הסטינגר היא מכונית GT בפני עצמה. ה-ג'נסיס 70, עליה היא מבוססת רוצה להתחרות בצורה ישירה בדגמים כמו ב.מ.וו סדרה 3. ידענו מההתחלה שהסטינגר אינה ברת השוואה ל-סדרה 3. כשיש לך שני מוצרים דומים אי אפשר להציב אותם אחד ליד השני, והסטינגר היא מכונית גראן-טוריסמו קלאסית".

בפני הסטינגר עומדת האופציה לאמץ הנעה אלטרנטיבית, כלומר פלטפורמה טכנולוגית עם בקרה חשמלית ובכך תאורטית להחלץ מהתפוגגות אל ההסטוריה. בקיה רמזו בעבר שכמעט כל רכב בארסנל יכול להיות חשמלי - ולשם מכוונים את הספינה. "אני לא יודע אם הסטינגר תשרוד את הגל הבא של רכבי קיה, זה באמת עוד בסימן שאלה - אני מקווה שכן. בקונסטלציה הזו ייתכן שחשמול של הסטינגר עומד על הפרק. אבל צריך להמתין עוד קצת ולבדוק את הזווית הזו".