שתי מכוניות שהעתיד שלהן בפרופיל הדגמים של פולקסווגן מוגדר "תחת בחינה" תחשפנה במסגרת תערוכת ז'נבה הקרובה: פולקסווגן פאסאט ו-אאודי TTRS. הראשונה עוד כנראה תהיה בסביבתנו בעתיד הרחוק יותר בזכות הפריחה המחודשת של קבוצת הסדאן, אבל גורלה של אאודי TT ממש לא מובטח בימים אלו, שעה שבפולקסווגן ממשיכים להזרים משאבים לקבוצת ה-SUV ולפתרונות טכנולוגיים מחושמלים על חשבונה.
פאסאט חוותה את השנה החלשה ביותר שלה ב-5 השנים האחרונות באירופה עם היקף מסירות של 154 אלף יחידות, ירידה של 16% ביחס לשנה שלפני כן. גם בישראל הפאסאט רחוקה מאוד מהמובילות עם כ-540 מסירות במהלך השנה היוצאת אבל מצליחה לשמור על מרחק מהתחתית. אי לכך, בפולקסווגן העניקו לפאסאט מעין ערכת חירום קומפקטית להארכת שהותה. זו מורכבת בעיקר מפתרונות טכנולוגיים של אמצע הדרך ועוד קצת תוספות חיצוניות שתסייענה לה להתמודד עם תקנות זיהום האוויר והחורבן שנותר אחרי סקנדל דיזלגייט.
מבחינת הנראות, הפאסאט מאמצת קווים יותר מלוכסנים ברוחה של ארטאון הבכירה תוך שילוב של פנסים מקוצצים ושבכה צרה יותר. מאחור, תאורת ה-LED תהיה מעתה עם הפעלה "דינמית" בחלק מהדגמים (אורגן אורות זורם) לחובבי הפירוטכניקה היוקרתית, כמו באאודי. יהיו לה גם קצת יותר גוונים ועוד כמה קישוטים במהדורות הסטיישן והשבילים שיצרו בידול וויזואלי בולט. תא הנוסעים? כאן תצטרכו לעשות עבודה עוד יותר קשה כדי להבחין בהבדלים; החידושים העיקריים הם בגלגל ההגה, קונסולה מחודשת עם צג ראשי מוגדל ומתגים מועטים ולראשונה בפאסאט - תאורת LED מטריקס חכמה תרומת הטוארג. גם תפעול קולי מגיע מהטוארג הגדול.
בכורה עולמית בפאסאט היא מערכת ה-Travel assist המאפשרת נסיעה אוטונומית במהירות בין 0-210 קמ"ש - מעין אינטגרציה טכנולוגית בין בקרת מרכוז נתיבים לבקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי מכשולים. המשמעות היא שהיא מסוגלת "לזחול" בפקקים או לנהוג עצמה ללא סיוע הנהג, אם כי זו מדורגת בסקאלה האוטנומית כ-רמה 2, ולכן הנהג חייב לשמור את הידיים שלו על גלגל ההגה אחרת היא תנותק.
הפאסאט ממשיכה עם יותר מ-6 מנועים בהיצע שלה, כולל דגמי טורבו בנזין 2.0 ל' עם 270 כ"ס, מנוע 1.5 ל' GTE היברידי פלאג-אין עם הספק משוקלל של 220 כ"ס וטווח נסיעה של כ-50 ק"מ על הסוללות וכן שורה ארוכה ל מנועי טורבו דיזל חסכוניים המיועדים בעיקר לאירופה שמתחילים ב-2.0 ל' TDI אבולושן 150 כ"ס . כל הדגמים מחוברים אל תיבת הילוכים דו-מצמדית DSG בעלת שש או שבע מהירויות (מותנה בדגם).
חידושים נוספים יהיו במעטפת ההגנה של הפאסאט שאוספת את כל בקרות הבטיחות החכמות של השנה האחרונה; בקרת שיוט אדפטיבית משופרת עם קריאה לווינית של הכבישים, בקרת סטיה מנתיב עם תיקון אקטיבי משודרג ועוד. המחירים לפאסאט המחודשת באירופה יחלו ב-24 אלף יורו לדגמים הבסיסיים ביותר. לישראל היא תגיע בסוף השנה הנוכחית, אולם לא ברור אילו דגמים ינחתו בחופינו, כך מסרה ל"עולם הרכב" היבואנית צ'מפיון מוטורס.
אאודי TTRS, בפעם האחרונה?
יותר מפעמיים פורסם בשנה האחרונה כי אאודי מכינה את הקרקע ליום שאחרי מכונית הספורט העילאית שלה, ה-R8 שככל הנראה תעלם מהנוף המוטורי בתוך שנתיים בערך - לפחות בקונפיגורציה הנוכחית שלה. בכלל, דגמי 2 דלתות ומכוניות קופה שנחשבות לבזבזניות מבחינת אאודי עולות לגרדום אחת אחרי השניה (גם בתוך חטיבת הפרטיות של פולקסווגן היו דגמים ששילמו את המחיר על חוסר רווחיות). אבל האם אאודי TT תהיה הבאה בתור להיפרד מהיצרן אחרי למעלה מ-20 שנה?
לפחות מהדברים שאומר מנכ"ל אאודי-ספורט מיכאל ריינץ לקראת השקת הרכב בתחילת אפריל, ה-TTRS טובה מדי בכדי לוותר עליה כרגע; "ה-TTRS היא פסגת הפורמה. כמו אתלט מאומן היטב, היא מסתירה בצורה מרשימה עוד יותר כמה כוח מסתתר בין קפלי הגוף השרירי שלה. היא משקפת שילובים בין ביצועים אדירים למשקל קליל ומנוע ה-2.5 ל' חמישה צילינדרים המעוטר שלנו, שבזכותו זכינו בפעם ה-9 ברציפות בתואר "מנוע השנה לרכב ספורטיבי".
מתיחת הפנים של ה-TTRS היא נגזרת של רכבי הראווה האחרונים של אאודי - החשמליים וגם הקובנציונליים; הלוע הקדמי והמפלס העליון שריריים יותר, כמו גם הכתפיים שלה, אזור קו הדלתות התחתון וגם הזנב. בהתאם למסורת דגמי ה-RS, רכבי הקצה של משפחת אאודי-ספורט מולבשים חצאיות, ספוילרים וכנפיים כדי לשפר את זרימת האוויר סביב המרכב ואת הצמדת המכונית לאספלט תחת עומסים כבדים. ברשימת התוספות - תאורת LED מטריקס אדפטיבית, שמונה גוונים ועוד חבילות אופציונליות בהתאם לבחירת הלקוח, גם עבור דגם הקבריולה.
5 הצילינדרים של ה-TTRS ממשיכים לקדוח בחזית בצלילים מענגים ובהספק שנותר ללא שינוי - 400 כ"ס ו-49 קג"מ הזמינים מ-1,950 ועד 5,500 סל"ד. בסיועה של תיבת הילוכים דו-מצמדית שבע מהירויות והנעת קוואטרו (כפולה), היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-3.7 שניות בלבד על משקל של 1.45 טון ועד 250 קמ"ש מבוקרים אלקטרונית. הנהג יכול כמובן לבחור כיצד לתרגם את הכוח לכביש על ידי מתג בקרת נהיגה סלקטיבית המשפיעה על תגובת המצערת, ההיגוי וגם על מערכת הפליטה (ווסת אלקטרוני).
כמו דגמי אאודי החדישים ביותר במשפחה, ה-TTRS מעודכנת עם מערכת MMI מהדור האחרון, לוח מחוונים וירטואלי משופר בגודל 12.3 אינץ', נקודת אינטרנט אלחוטי ועוד. דגם ה-RS גם מקבל חבילת "אווירה" עם מושבי ספורט, לוגואים של RS וכן ניתן לצייד את ה-TTRS במערכת שמע מחמיאה של 'באנג-אנד-אולפסון' בהספק של 680 וואט וכן תהיה אופציה להתאמה של חישוקי 20 אינץ' חדשים.
המחירים באירופה ל-TTRS עומדים על 67 אלף יורו לדגם הקופה ו-70 אלף יורו תמורת מרכב הקבריולה.