כמעט שליש מהיקף המכירות של רכב חדש בנורווגיה במהלך שנת 2018 נרשמו בסגמנט המבעבע של מכוניות חשמליות, כך עולה על פי דוח שפורסם בכלי התקשורת באוסלו ביממה האחרונה. מדובר בשיא עולם חדש בנורווגיה ובכלל בעולם במסגרת מהלכים אסטרטגיים מתקדמים של הממשלה להפטר כליל משיווק כלי רכב בעלי מנוע בערה עד שנת 2025.
הפדרציה הנורווגית לתחבורה, ה-NRF, פרסמו ביום רביעי כי מכירת מכוניות חשמליות הסתכמה ב-31.2% מסך המסירות ב-2018, כלומר עליה של 10% מהשנה שלפני כן וזינוק של יותר מ-26% מאז שנת 2013, וזאת על רקע צלילה הדרגתית לדברם במכירת מכוניות קונבציונליות, מונעות בנזין או דיזל שעדיין אחראיות לשני שליש מהמכירות הכלליות שנערמו ל-148 אלף יחידות. "זה צעד קטן אבל משמעותי לקראת היעד שהציב הפרלמנט הנורווגי בשנת 2025. הם מקווים שעד אז מי שצריך ניידות שימושית יהיה בעלים של רכב ללא פליטת מזהמים בכלל", כך אומר אוליוונד סולברג טולסן, מנכ"ל ה-NRF.
בנורווגיה קיימת מסגרת תמריצים מושקעת עבור מי שמאמץ פתרונות תחבורה ידידותיים לסביבה; המדינה מציעה סבסוד של חניה במקומות מבוקשים ועמדות טעינה מוזלות ולמעשה, פוטרת את הלקוחות מרוב שלשלאות המיסוי המושת עליהם בעת רכישת המכונית החשמלית. כל זאת, בתקווה לזרז את המעבר לעידן החשמלי ונטישת הסולר והבנזין. על פילוח הדגמים, המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בנורווגיה היא ניסאן ליף דור 2, בעוד טסלה, פולקסווגן וגם ב.מ.וו מילאו את השורות עם מכירות מרשימות גם כן לכלי הרכב החשמליים של המותגים מסגמנטים עירוניים ועד SUV יוקרתיים עם יכולת טעינה מהשקע.
למרות הנתונים האופטימיים, הנורווגים נוקטים במשנה זהירות בכל הקשור לתחזיות לעתיד. "אם נתייחס קונקרטית למה יקרה בעוד 7 שנים, אני חושב שכרגע זה נראה בלתי אפשרי לעמוד ביעדים שהציב הפרלמנט", אומר לאסה פריסדסטרום, עתונאי תחבורה בכיר מירחון 'אקונומיסט'. "המכשול העיקרי שעומד בפנינו הוא התקנת עמדות טעינה בבתים. לא לכולם יש חניה פרטית ואם אין להם תשתית הם גם לא ירצו לרכוש רכב פלאג-אין או רכב חשמלי. אנחנו אולי נגיע לנתח של 75% לקראת 2025 אם נוכל לשמר את הטבות המס הנוכחיות". בנוסף לכך הוא מעיר, קיימת המתנה של יותר משנה-שנה וחצי לעתים לקבלת רכב חשמלי מרגע הזמנתו, מה שעלול לעכב את התכניות של הממשלה בעוד כמה שנים.
בעולם אגב, למכוניות חשמליות כמעט ואין שום השפעה בשווקים המרכזיים. כך למשל בארה"ב שם נתח מסירות רכב חשמלי עומד על 1.2% ואילו בסין רק 2.2%. המדינה השניה אחרי נורווגיה לה נפח המכירות הגבוה ביותר של מכוניות חשמליות היא איסלנד, עם כ-12% מתוך כ-23 אלף מכירות רכב חדש בשנה בסך הכול. על פי דיווח של ה-ITE, ה-מכון לתחבורה בנורווגיה, מכירות רכב חשמלי בעולם הסתכמו בשנת 2018 ב-46 אלף יחידות, זינוק בשיעור חד של 40%, שעה שמכירות רכבי דיזל קטנו ב-28%, בנזין ב-17% ומכירת מכוניות היברידיות רגילות (ללא טעינה מהשקע) ירדו ב-20%.