מסתמן: פורד ו-VW יאחדו כוחות בפיתוח כלי רכב מגוונים וטכנולוגיות

שני היצרנים מנהלים ביניהם דיונים צפופים שעשוים להניב ברית ענקית שתחסוך לצדדים מיליארדי דולרים בעתיד

ניר בן טובים
Getting your Trinity Audio player ready...
פולקסווגן אי-די באז, רכב חשמלי שעשוי להיות בר השגה בקרוב, גם במחיר לצרכן (צילום: יצרן)
פולקסווגן אי-די באז, רכב חשמלי שעשוי להיות בר השגה בקרוב, גם במחיר לצרכן (צילום: יצרן)
שנה גודל פונט א א א א

האם בקרוב נהיה עדים למיזוג היסטורי בין שני יצרני רכב בסדר גודל עולמי? התשובה לכך אינה חד משמעית, אבל לפחות על פי דיווחים שונים של כלי התקשורת בגרמניה, עולה כי פורד ו-פולקסווגן (יצרן הרכב הגדול בעולם) מנהלות ביניהן שיחות (גישושים) אודות שיתוף פעולה רב שכבתי בהיבטים טכנולוגיים שונים, החל בפיתוח מכוניות חשמליות, מערכות נהיגה אוטונומיות ואפילו טנדרים גדולים וקטנים (כולל ייצור תאום אמארוק שיימכר גם בארה"ב). 

יצרני רכב רבים פנו בשנים האחרונות לעמיתיהם במטרה לצמצם עלויות על ידי גיבוש ברית אסטרטגית שמבטיחה הפחתה דרמטית בזלילת משאבים, אבל עד כה, למעט ניסיונות נואשים של פיאט-קרייזלר (בתקופת מרקיונה המנוח) לרקום קשרים עם יונדאי וכן עם פולקסווגן, טרם דווח על דיונים מתקדמים המתנהלים בין שני יצרני רכב כל כך משפיעים. בפורד ו-פולקסווגן אגב, לא ממש מכחישים את הפרסומים כרגע, כך שלא מדובר בשמועה חסרת שחר.  אלן הול, דובר פורד: "השיחות שלנו עם פולקסווגן מקיפות מגוון רחב של נושאים, אבל עדיין מוקדם לחשוף פרטים מדויקים", כך מעיר.

ההערכות הן שעד סוף השנה הנוכחית תצא הודעה רשמית מטעם שני הצדדים (אולי ב-14 בנובמבר), אבל מה  עומד בפועל מאחורי הדברים? גולת הכותרת תהיה (ככל הידוע) הטמעה של טכנולוגית הנעה אלטרנטיבית ובקרת נהיגה אוטונומית, שכן גם פורד וגם VW משקיעות מאמצים מורכבים לפתח מכוניות חשמליות עממיות שתוכלנה להשתלב באירופה ברמה מסחרית, וזאת על רקע גסיסתם של מנועי הדיזל והשלכות סקנדל "דיזלגייט" (פרשיית ההונאה הגדולה ביותר שפקדה את תעשיית הרכב בשנים האחרונות ביבשת המערבית). לאחרונה, אף אמר בכיר בפולקסווגן כי הדרך היחידה להפוך את המכונית החשמלית להצלחה ולהתמודד עם תקנות זיהום האוויר המחמירות היא למכור אותה במחיר נמוך מזה של רכב מונע סולר, וכדי לעשות זאת יהיה על פולקסווגן להוזיל את עלויות הייצור, בין היתר על ידי הסכמה לחלוק עם יצרני רכב שונים פיתוחים חדישים, כולל פלטפורמה מודולארית המותאמת לרכב חשמלי.

למרות שקונצרן פולקסווגן נקנס ב-30 מיליארד דולר בגין נזקי שערוריית הדיזל, היצרן הקצה קרוב ל-35 מיליארד דולר במקביל לפיתוח מכוניות חשמליות, ועד שנת 2025 מתכנן לייצר מיליוני יחידות שתהיינה זמינות לקהל הרחב. אז אם כך, מה פורד מרוויחה מהדיאלוג מול הגרמנים? פורד ו-VW כבר מתחזקות כיום גשר טכנולוגי בנושאי עמדות טעינה מהירות באירופה (יחד עם ב.מ.וו ו-דיימלר), אבל מבחינת האמריקנים זו בעיקר בשורה כלכלית שצריכה לשפר את מאזן הרווחים שלה בזכות חלוקת המכלולים בין שני הצדדים. פולקסווגן יש להדגיש, היא חברה שלא ממהרת להפיץ המצאות חשובות מחוץ לכתלי החומות של מותגי הליבה שלה, ולכן זו בהחלט עשויה להיות נקודת מפנה מעניינת בענף הרכב העולמי ואחד מהצמתים המשמעותיים ביותר בעידן הנוכחי של פורד.

"אין ספק שהשיחות בין הצדדים בתאוצה", אומר ג'ון גברילסן, כלכלן בכיר בענף הרכב בארה"ב. "אלה טכנולוגיות קריטיות לעתיד הנראה לעין, והן גובות הרבה מאוד כסף מהיצרנים. זו מטלה לא פשוטה, אבל הכרחית לנסות ולצמצם את העלויות. שיתוף פעולה כזה יחסוך הרבה כסף, יצמצם את מרחב הסיכון ויקטין את משך הייצור. זו ברית שתשנה את המשחק - בשני הצדדים, תוך גיוס מיטב המוחות לטובת פרויקטים בעתיד".