"הבורסה של ה-NBA": הלהיט שמטריף את העולם

המשחק שמגלגל מאות מיליוני דולרים על קטעי וידאו של כוכבי הליגה הטובה בתבל. איך זה עובד, למה זה כל כך מצליח וכמה יעלה לכם "לרכוש" את אבדיה? הכירו את "טופ שוט"

מערכת אתר ערוץ הספורט

תגיות: NBA

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

בווידאו: מדריך למתחילים: איך משתמשים ב-NBA TOP SHOT?

בן אדם בשם ג'סי שוורץ שילם 208,000 דולר על קטע ווידאו של לברון ג'יימס. מה עבר לו בראש? איפה הדבר הזה קרה? למה שמישהו יוציא כל כך הרבה כסף על קליפ שאפשר לראות בחינם באינטרנט? איך יכול להיות שזה היה המחיר מלכתחילה? והאם ייתכן שעוד אנשים יוציאו סכומים כאלו בהמשך? על מנת לענות על כל השאלות האלה, צריך קודם כל להכיר את "NBA טופ שוט", המשחק המהפכני שמשגע את העולם.

מה זה טופ שוט?
גן עדן לאספנים. טופ שוט הוא משחק דיגיטלי שיודע לשלב בין שלושה עולמות: ה-NBA, הרומנטיקה שבאספנות וכסף. ברגע ששלושת הדברים האלה מתאחדים, כך מתברר, מאות מיליוני דולרים מתגלגלים. הפלטפורמה, אותה ניתן למצוא בקלות באינטרנט, היא מבוססת בלוקצ'יין המאפשרת למעריצי ליגת הכדורסל הטובה בעולם לרכוש, למכור ולסחור בכמות מוגבלת של סרטוני וידאו רשמיים של רגעי שיא במשחקי הליגה.

אם בעבר קלפים היו "מצרך הדגל" הכי גדול של האספנים, ב-2021 כחלק מהמהפכה הטכנולוגית הם התחלפו בקליפים של 'היילייטס'. זאת למעשה הטרנספורמציה המודרנית: מקלף ישן לקליפ 'היילייטס' חדשני שמקבל חיים וכמובן מבטל כל סיכוי שיזויף, ייהרס או יאבד. אחד האנשים בביזנס הזה, סטיב פולנד, טען: "זה העתיד".

הפלטפורמה אמנם תפסה תאוצה בשבועות האחרונים, אבל היא נוסדה ביולי 2019 ביוזמה משותפת של ה-NBA, ארגון השחקנים של הליגה וחברת Dapper Labs, המתמחה במשחקים שמבוססים בלוקצ'יין. בגלל שה-NBA חתומה על הסכם רשמי עם חברת הקלפים המפורסמת "פאניני", טופ שוט מתרכזים אך ורק בקליפים ולא בקלפים דיגיטליים.

איך זה עובד?
ובכן, כל הסיפור הזה הרבה יותר פשוט משנדמה. כל בן אדם יכול להכניס את כרטיס האשראי שלו לאתר, ולשלם עבור מיטב המהלכים של השחקנים האהובים עליו, שיהפכו אותו לבעלים של אותו קליפ. את קטעי הווידאו עצמם ניתן לקנות בשוק או להוציא מחבילות שנעות בין 9 דולר ל-230 דולר (לפני כחודש הייתה חבילה בשווי 999 דולר). המחיר הגבוה בשוק עומד בשלב זה על 250 אלף דולר.

הערך של הקליפ עובד לפי ביקוש והיצע, כל אחד רוצה את הקליפ המקורי והבלעדי. לכל מהלך יש מספר מסוים של עותקים, מה שכמובן אומר שככל שיש פחות עותקים - כך המחיר של המהלך יותר גבוה. הסדרה הכי יוקרתית היא זו שלכל קלף יש עותק אחד בלבד. הסדרה השנייה הכי יוקרתית היא כזו עם שלושה עותקים, כאשר עותק אחד הולך לשחקן עצמו, אבל בשאר הסדרות מספר העותקים גבוה בהרבה.

למה אנשים קונים את הקליפים האלה במקום ללכת לצפות במהלכים באינטרנט? כדי להחזיק במשהו שאין למישהו אחר, ולא יכול להיות למישהו אחר. תחושת הבלעדיות של האספנים, ביחד עם ההיבט הכלכלי, משחקים תפקיד משמעותי. קלף נייר של לברון, למשל, ניתן להכין באמצעות תמונה מהאינטרנט, אבל האספנים ישלמו את המחיר הגבוה עבור הקלף המקורי.

כדי לעשות סדר, הנה דוגמא לכלכלה שבדבר, שהופכת את שחקני ה-NBA למניות של ממש. קחו למשל את לאמלו בול שנבחר במקום השלישי בדראפט האחרון עם לא מעט סימני שאלה סביבו וסביב ההתאמה שלו לליגה של הגדולים. הקליפ של אסיסט הבכורה שלו עלה כמה מאות דולרים בשלבים הראשונים, ובימים האחרונים הגיע עד ל-6000 דולר. כלומר, אם מישהו קנה בהתחלה את לאמלו (או לאמלואים כמו האיש שלבאר מדבר אליו בסרטון) ומכר אותו לאחרונה, ההימור השתלם, תרתי משמע.

דני אבדיה
כן כן, גם דני אבדיה חלק מחגיגת הטופ שוט. אבדיה היה בין הרוקיז הראשונים שזכו לקליפ (לצד הבכירים ביותר כמו לאמלו וג'יימס ווייזמן לדוגמא), והקליפ היה שלשה שלו נגד פילדלפיה ממשחקו הראשון ב-NBA, שקיבל 4000 עותקים. בשיא, אגב, המחיר של המהלך הזה בשוק נע באזור ה-500 דולר.

לאחר שנכלל בסגל של הכוכבים העולים, אבדיה זכה למהלך נוסף ונדיר יותר, שחולק ל-2021 עותקים שונים. המהלך הנבחר, כפי שכנראה יכולתם לנחש, הוא שלשת הקלאץ' נגד לוס אנג'לס לייקרס בסטייפלס סנטר. בנוסף, הישראלי עתיד לקבל עוד קליפ כחלק מסדרה יותר שכיחה, שתכלול 35 אלף עותקים.

יש לציין כי לכל קליפ יש את "המספר הסידורי" שלו. אם יש 4000 עותקים לשלשה של אבדיה מול פילי, על כל קליפ יהיה כתוב אם הוא העותק הראשון, השני, השלישי וכו'. ככל שיהיה יותר ראשוני, או מקורי אם תרצו, כך המחיר שלו יהיה יותר גבוה.

250 אלף דולר על אבדיה? (צילום: פרטי)
250 אלף דולר על אבדיה? (צילום: פרטי)

הטירוף בתוך ה-NBA עצמו
כל הכוכבים של ה-NBA מכירים את טופ שוט, בין היתר כי הם מרוויחים מזה כסף. עם זאת, במהלך האולסטאר ג'יימס הארדן אמר שהוא לא יודע מה זה טופ שוט, והאמירה המפתיעה הזו בעיני האמריקאים גררה תגובות ברשתות כמו "עדיין אין לו אינטרנט" ו"בקרוב הוא יכיר".

דמיאן לילארד, לעומת זאת, עוקב מקרוב אחר המהפכה הטכנולוגית. "הייתי רוצה לראות את המהלך הזה בטופ שוט", אמר כוכב פורטלנד על הסל המכריע שקלע באולסטאר שסידר לקבוצה של לברון את הניצחון 150:170. "אני חושב שזה יהיה די פופולרי".   

שחקן ה-NBA הראשון שצייץ על הטופ שוט היה ג'וש הארט מניו אורלינס, ובהמשך הצטרפו אחרים כמו טייריס הליברטון, סי ג'יי מקולום, קלינט קאפלה, טאקו פול ועוד. בחשבון הטוויטר של אורלנדו טרנס רוס הסביר לעוקבים מה זה המשחק הזה. טרי רוז'יר לקח את ה'הייפ' צעד אחד קדימה כשהציע כרטיסים על הפרקט + בילוי איתו אחרי המשחק למי שיקנה את הקליפ שלו בטופ שוט.

הקהילה בישראל
בזמן שטופ שוט הפך לנושא החם בארה"ב, בישראל רוב האנשים עדיין לא מכירים את הטרנד. שניים שמנסים לשנות את המצב הם גרשון זלצמן ואביה דנינו, שהקימו את "קהילת טופ שוט ישראל". הקהילה מתפרסת בטוויטר, פייסבוק, ווטסאפ וגם עמוד יוטיוב ייעודי עתיד להיפתח בקרוב.

"טופ שוט הוא ממש בורסה של ה-NBA", תיאר זלצמן לערוץ הספורט. "ה-NBA כהרגלו פורץ דרך ואני חושב שעוד הרבה ענפים וליגות ילכו בדרך הזו של טופ שוט". כשנשאל מדוע הקים את הקהילה בישראל, אמר: "האמת, עשיתי את זה כדי לשתף את החבר'ה הישראלים, אני הכרתי את המשחק כי אני עמוק בענייני NBA. אנחנו נקראים 'סטארט-אפ ניישן', אז איפה אנחנו עם הטכנולוגיה? נרדמנו בשמירה".

"אנחנו צריכים להיות חלוצים בעניין הזה, במיוחד עכשיו כשיש לנו את דני אבדיה", הוסיף. "הרגשתי שהישראלים בטופ שוט נמצאים לבד. בארה"ב מספקים את התוכן הזה באנגלית וגם במדינות אחרות בספרדית, ואצלנו זה לא היה קיים. אם אני כבר משקיע בזה שעות על גבי שעות בלילות, אז למה לא להקים קהילה עם אנשים שיוכלו להחליף חוויות? זה כיף חיים".