הגברת שינתה אדרת: על השינוי בסמל יובנטוס

צפו בכתבה: באלופת איטליה בחרו לזנוח את ההיסטוריה, הקהל זועם

איתי גרוס
איתי גרוס

תגיות: יובנטוס

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

הביאנקונרי התחדשו. השבוע יובנטוס עברה מהפכה של ממש, כאשר לאחר 119 שנות פעילות, החליטה על אקסטרים מייקאובר, כששינתה את סמל הקבוצה. מדובר בעוד שלב בתהליך שעובר מועדון הפאר האיטלקי, כאשר הלוגו החדש אמור לפתוח את המוצר לקהלים חדשים.

"אנחנו כאן כדי להציג רגע ופעילות שתביא את העתיד של יובנטוס בשנים הקרובות", סיפר הנשיא אנדראה אניילי, " זאת עבודה שלא התחילה בהווה לא רק אחרי המשחק של אתמול, ולא נוגעת במשחק של אתמול או המשחק הבא, אבל היא מתקשרת לעבודה שאנשי יובנטוס עושים במשך 12 חודשים והיא מציגה העת".

התקומה המקצועית של יובנטוס בעשור הנוכחי וההשתלטות מחדש על הליגה האיטלקית, מגובה במהלכים מחוץ למגרש שמעניקים לה יתרונות כלכליים על יריבותיה. אחרי שהפכה לראשונה בסרייה A שמחזיקה באצטדיון משלה, הלוגו החדש אמור לתת לה דחיפה מיתוגית נוספת לכיוון הטופ של מועדוני העל.

From 1897 to 2017. Our history, our future ⚫️⚪️ #2beJuventus pic.twitter.com/qORDr5M406

— JuventusFC (@juventusfcen) 16 בינואר 2017
בניגוד לנשיא, האוהדים פחות התרשמו מהלוגו החדש ובעיקר לא הבינו האם יש בסמל פעמיים את האות 'J' בצבע לבן, או פעם אחת את האות 'J' בצבע שחור בין שני פסים לבנים. אם תשימו לב, דברים נוספים נעלמו בלוגו החדש כמו הצבע הצהוב, הכתר וכמובן הזברה. עיתונאי צרפתי מוכר, שלא התרשם, כתב לחשבון הטוויטר של המועדון ושאל האם זו מתיחה? המועדון השיב שהכל אמיתי.
"אם מתחילים לעשות דברים חדשים, אתה צריך להיות הראשון. אני חושב שמחלקת השיווק עשתה עבודה טובה פה, אז אני גאה ושמח מהתוצאה", תמך קשר יובנטוס, סמי ח'דירה במהלך. גם הקפטן, ג'יג'י בופון החמיא לצעד של ההנהלה: זה העתיד וזה גם הופך אותנו מקבוצת כדורגל למותג ועסק לכל דבר, זו לא הפתעה שיובנטוס הולכת בדרך הזאת".

למרות מילות העידוד מה-סמל, אוהדי כדורגל, כידוע, קצת מתקשים להסתגל לשינויים. במיוחד כשהשינוי מהווה צעד נוסף לכיוון כל הסטריאוטיפים של הכדורגל המודרני – מסחור יתר, וניתוק מהמורשת והקהילה של המועדון.

שינוי לוגואים הוא לא דבר חסר תקדים. הלוגו הנוכחי הוא העשירי של יובנטוס מאז שנוסדה, וגם מנצ'סטר סיטי עשתה זאת רק בקיץ האחרון. אלא שאפילו קבוצת הנפט הקטארי בחרה באלמנטים מההיסטוריה שלה ועשתה זאת בשיתוף האוהדים. ובואו נודה, בניגוד ליובה, התוצאה הסופית גם לא נראית כמו לוגו של מותג אופנה יוקרתי.

שחקני יובנטוס, בעבר ובהווה, התייצבו לאירוע ההשקה הנוצץ, שנראה כמו טקס פרסים בפרופיל גבוה. בקרב הכוכבים, גם אלה שלבשו את החולצה מעל עשר שנים, אי אפשר היה למצוא מישהו שיגיד מילה רעה. "לנצח על המגרש זה העדיפות שלנו", הסביר שחקן העבר וסגן הנשיא, פאבל נדבד, "אנחנו חייבים להגיד שעם הלוגו החדש פתחנו את עצמנו לעוד אפשרויות שימוש בו בשוק".

כל מי שעוקב אחרי הענף יודע שבכדורגל כבר אין מקום לסמלים, במובן המטאפורי של המילה. בפועל, בכדורגל של היום – סנטימנטים פחות משחקים תפקיד, חוץ מאצל אלה שהיו ויהיו שם תמיד בשביל הקבוצה – האוהדים.