חותר לניצחון: התקווה הישראלית על הכביש
הייחוס המשפחתי, האימונים לצד פרום והפספוס בטור. עומר גולדשטיין מתכונן לוואלטה אספניה
אין הרבה משפחות ספורטיביות כמו משפחת גולדשטיין ממשגב. האח הבכור רועי גולדשטיין היה אלוף ישראל ואחד הרוכבים הישראלים הראשונים שהצטרפו לסייקלינג אקדמי – היום ישראל פרמייר טק. הסנדוויץ' שבחבורה הוא עומר גולדשטיין מי שייצג את ישראל בפעם השניה בוואלטה אספניה ונחשב כיום לרוכב הישראלי הבכיר ביותר ואילו האח הצעיר ביותר עידו גולדשטיין נמצא בקבוצת הפיתוח של פרמייר טק ומסומן כתקווה גדולה ועשוי לעלות לקבוצה הבוגרת.
עומר הוא מי שייבא את חיידק האופניים למשפחה, כאשר נרשם לחוד אופנים בכיתה ד'. "התאהבתי בזה ומשם האחים הצטרפו והתחלנו להתחרות בליגות המקומיות והארציות. מצאנו את עצמנו מנצחים באליפויות בגילאים צעירים והבנו שיש לנו כישרון לזה", מספר האח האמצעי רגע לפני שיעלה היום (שישי) על אופני הנג"ש לקטע הפתיחה הקבוצתי של הוואלטה אספניה, המרוץ הגדול האחרון של 2022. "אין ספק שזה גם עניין של גנטיקה טובה. יצרנו בבית תרבות של ווינרים במשפחה והתחרויות בין האחים דרבנו אותנו למעלה. גם ההורים נכנסו ותמכו ומפה לשם, אני כבר חמש שנים מקצוען".
גיא שגיב וגיא ניב היו החלוצים – הרוכבים הראשונים מישראל שהשתתפו בגרנד טור, כאשר זינקו מירושלים לג'ירו ב-2018. איתמר איינהורן נתן הופעות מרשימות בוואלטה אספניה אשתקד ונחשב לספרינטר הישראלי הטוב ביותר, וגולדשטיין היה אמור להיות נושא הדגל ולהשתתף בחודש שעבר בטור דה פראנס בפעם השניה ברציפות, אלא שיום לפני התחרות הוא נחשף חולה מאומת ונאלץ להגרע מהסגל. גיא ניב הוזעק במקומו ועשה עבודה טובה, כאשר הקבוצה זכתה בשני ניצחונות והשלימה את הטור הטוב ביותר שלה עד כה. "כמובן שהתבאסתי מאוד מכל הסיפור הזה, אבל כשחזרתי לג'ירונה הבנתי שהעונה עוד לא הסתיימה. מה שחשוב זה להשתתף במירוצים ולנסות להצליח בהם, לאו דווקא בטור דה פראנס", סיפר גולדשטיין.
בגיל 26 לגולדשטיין עדיין אין ניצחון משמעותי בקבוצת פרמייר טק, אבל אין ספק שהוא עשה התקדמות גדולה העונה וזה מתחיל מהאימונים. עומר עבר השנה לגור באנדורה בפירנאים, בגובה של 1,600 מטרים. הוא שהה במחנות גובה גם באלפים הצרפתים ובטנריף בספרד אחרי שערך טיפול בבית חולים אסף הרופא בתא לחץ בשביל לשפר את הביצועים.
"אנשים מבחוץ, שפחות חיים את הענף, לא מבינים מה דרוש מרוכב ברמות הללו. הרבה מאוד רוכבים בתחילת דרכם נמצאים שלוש פעמים בשנה בתנאי גובה. דרגת הקושי של הפלוטון עולה כל הזמן ורוכבים כמו טדיי פוגצ'אר, רמקו אבאנפול ואחרים מגיעים לרמות הכי גבוהות ומנצחים בטורים בגיל צעיר בדיוק בגלל ששיפרו את האימונים שלהם. חייבים לנקוט בגישה הזו כדי להצליח", טוען גולדשטיין.
הניצחון חמק לגולדשטיין מהידיים לפחות בשלושה מקרים השנה. הוא סיים במקום השני באחד הקטעים של טור רואנדה ובמקום השלישי באחד משלבי מרוץ קופי-ברטאלי באיטליה לאחר שהתברג בבריחות ורגע לפני הוואלטה, סיים גולדשטיין שלישי בקטע במרוץ הרביעי בבורגוס. בנוסף, הוא שיפר את התוצאות נגד השעון שלו במרוץ דופינה האחרון וזכה באליפות ישראל בדסיפלינה זו, ולאחרונה גם סיים במקום התשיעי הכללי בטור של ואלוניה בבלגיה. בסופו של דבר, גם היכולות טיפוס של גולדשטיין טובות יותר הודות לאימונים.
הוואלטה אספניה, שנחשב לגרנד טור השלישי בחשיבותו בלוח השנה אחרי הטור והג'ירו, יכלול 8 קטעים הרריים ובהחלט יכול להיות מבחן אידיאלי לבדוק את הרגליים של הישראלי. "הוואלטה הוא מרוץ שמתאים לי מאוד. הרמה של הרוכבים פחות טובה מהטור ויש שם גם מעט לחץ ובנוסף אני מתחבר מאוד לתוואי השטח של עליות רבות אבל לא ממש ארוכות. יש לי הרבה אמונה שאני יכול להצליח כאן שנתיים אחרי שהשתתפתי פה לראשונה".
אחרי פתיחת עונה מגומגמת, פרמייר טק תפסה גובה עם הניצחונות של סיימון קלארק והוגו הול בטור דה פראנס. הקבוצה הציגה רוח לחימה אדירה ואגרסיביות שהשתלמה לה לאורך כל הדרך. גולדשטיין נהנה מההישגים של חבריו וטוען שהדבר רק מדרבן אותו להצלחה דומה בוואלטה: "לאורך השנה, לא הרגשתי שאני פחות חזק מהחברה שניצחו בטור. ההופעה של הקבוצה בטור דה פראנס נתנה לי מוטיבציה להגיע רעב יותר להשיג ניצחונות. אם הם יכולים, גם אני יכול".
לגולדשטיין יהיו שלוש משימות עיקריות בוואלטה: הראשונה היא לעזור לאיתמר איינהורן, המאיץ הישראלי, להתמקם לספרינט בשלבים השטוחים, בתקווה שיכול לרשום פודיום באחד מהם. השניה: לעזור למייקל וודס הקנדי, הרוכב המוביל של הקבוצה, בעליות כדי להשיג תוצאה טובה בדירוג הכללי, וכמובן השלישית ואולי הכי חשובה, לצאת לבריחות ולנסות להשיג ניצחון היסטורי בגרנד טור.
כל רוכב בתחילת הדרך צריך שיהיה לו סוג של מנטור על הכביש. התמזל מזלו של גולדשטיין והחיים סידרו לו מפגש עם כריס פרום. הרוכב שזכה 4 פעמים בעבר בטור דה פראנס אומנם רחוק מאוד משיאו אחרי התאונה הקשה שעבר ב-2019, אבל הראה סימנים של חזרה לחיים עם המקום השלישי באלפ דואז בטור. יתרה מכך פרום משמש כמורה דרך עבור רוכבים אחרים בקבוצה ובפרט עבור גולדשטיין. "בהתחלה, כשהוא הצטרף לקבוצה, אני מודה שקצת התביישתי לדבר איתו. זה כמו שמייקל ג'ורדן ישחק איתך בקבוצה. אתה מקבל שוק. אני משתדל להתבונן במה שהוא עושה, מה הוא אוכל, איך הוא מתמודד עם קשיים ולחץ. יצא לי להתחרות איתו הרבה מאוד פעמים ואני מעריך אותו כבנאדם וכרוכב. אין ספק שיש לנו חיבור טוב", חושף גולדשטיין שירכב עם פרום בשלושת השבועות הקרובים.
נכון שהישראלים עשו התקדמות בשנים האחרונות, אבל זה לא בא לידי ביטוי בניצחונות. פרמייר טק עדיין נמצאת מתחת לקו האדום בדירוג של איגוד האופניים העולמי שהקשיח את חוקי הכניסה לוורלד טור – הדרג הבכיר. המשמעות היא שאם לא תצליח להתברג בין 18 הראשונות, פרמייר טק עלולה לרדת דרג בסיום השנה, מה שימנע ממנה לקבל כרטיס חופשי למרוצים הגדולים ביותר ולכן כל מרוץ הפך להיות מלחמת עולם על נקודות דירוג עד תום השנה.
"אני יודע שזה עלול להיות הגרנד טור האחרון שלי", אומר גולדשטיין, "ברור לי שיש לזה צדדים פחות טובים, אבל שינוי השיטה הוא יותר ספורטיבי ומתבסס על הישגים ולא כסף. אני מקבל את האתגר ולגבי הישראלים? אני חושב שהדבר הטוב ביותר הוא ליצור איזון בין המרוצים הגדולים לקטנים, וזה מה שהקבוצה מנסה לעשות. כולי תקווה שנצליח להשיג נקודות דירוג ולשרוד עד סוף השנה".