הסבר על גלגלים: המדריך לטור דה פראנס

המהדורה ה-98 של מירוץ האופניים החשוב בעולם תצא לדרך בשבת. כל מה שצריך לדעת על האירוע נמצא כאן

דני פורת
דני פורת

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א
המהדורה ה-98 של הטור דה פראנס, מירוץ האופניים החשוב בעולם, תצא לדרך ביום שבת, כאשר במוקד ינסה אלברטו קונטאדור ליצור שושלת, לזכות בפעם השלישית ברציפות בטור ולהשאיר ליריבו העיקש אנדי שלק את המקום השני בפעם הנוספת. התחרות תעמוד השנה בסימן חגיגות ה-100 לטיפוס הראשון בקול דה גליבייה והרוכבים ייאלצו לעלות עליו פעמיים בתוך 24 שעות. הטור ייפתח בוונדה שבמערב צרפת ויכלול 10 קטעים מישוריים, 6 קטעים הררים (4 פסגות בסיום הקטעים בפירינאיים ובאלפים), 3 הרים בינוניים ושני קטעים נגד השעון (אישי וקבוצתי). בסה"כ יעבור הפלוטון 3,430.5 ק"מ בשלושה שבועות מפרכים ומאיימים.
השבוע הראשון: בניגוד לשנים עברו, טור 2011 ייחל בקטע רגיל ולא בפרולוג נגד השעון. הרוכבים ידוושו לאורך החוף האטלנטי בימים הראשונים כאשר הקטע הפותח בפסאג' דה גוז יסתיים בגבעה בלה הרבייה. היום השני בלה אסרט יהיה קטע קבוצתי נגד השעון ויכלול 23 ק"מ. למחרת הספרינטרים ייהנו מהקטע המישורי הראשון באמת במר לה רדון. בקטע החמישי תנוע הדבוקה צפונה לקאפ פרהל שיתאפיין ברוחות לאורך החוף. בקטע השישי הרוכבים יגיעו כבר לנורמנדי לקטע הארוך ביותר בליסיו (226 ק"מ). שני השלבים האחרונים יכולים להיות טריקים מאוד והפועלים של הקבוצות המובילות ינסו לשמור על הרוכבים המובילים שלהם כדי למנוע פיצול בדבוקה ובריחה של רוכבים אחרים.
 
השבוע השני: רוכבי המסלול ידרימו למרכזה של צרפת ולהרים הבינוניים דרך שטרו (שבת וראשון, קטעים 8 ו-9 בסופר בסה סנקי וסיינט פלור). לאחר יום המנוחה ביום שני, צפויים עוד שני קטעים מישוריים (10 ו-11, קרמו ולאבור), ואז הפירינאיים: כאן תהיה לפייבוריטים אפשרות ראשונה להראות את כוחם בטיפוסים המאתגרים שבשנה שעברה הכריעו את הטור. שני השלבים החשובים יהיו: 1. לוז ארדידן (קטע 12, הכולל בתוכו את הר הטורמאלה, 2115 מטרים) ששם ב-2003 לאנס ארמסטרונג התנגש באוהד אבל חזר והצליח לזכות בקטע אחרי שאולריך המתין לו. 2. פלאטו דה ביילה (קטע 14) שבו ניצח בעבר אלברטו קונטאדור (ב-2007) ויסתיים גם הוא בפסגה בקטוגריית על. הקטע ה-15 שבין לימוז למונפלייה עשויי להכריע את הזוכה בחולצה הירוקה.
השבוע השלישי: לאחר הקטע המנוחה השני והאחרון, יגיעו הרוכבים לגראנד פינלאה של האלפים. קטע 17 יסתיים בירידה מעניינת לעיירה האיטלקית הקטנה פינרולו, אבל השיא יגיע ביומיים הבאים: קטע 18 שיסתיים בגליבייה מבטיח להיות היום הקשה ביותר (נקרא גם ה-QUEEN STAGE) שיכלול 3 טיפוסים בקטגוריית (כולם מעל 2,000 מטרים מגובה הים), כולל פסגה בסיומו. למחרת המועמדים הבכירים לניצחון שוב יעברו בגליבייה (2556 מטרים) ויסיימו בטיפוס האגדי של האלפ ד'ואז. שמם של פרנק שלק וקרלוס ססטרה חקוקים בפסגת הדואז אחרי הניצחונות שלהם בקטע היוקרתי ב-2006 וב-2008 בהתאמה. השלב המכריע יתקיים למחרת בקטע נגד השעון בעיר גרנובל (42.5 ק"מ) ממנו יצא המנצח שישייט בשדרות השאנז אליזה לניצחון ביום ראשון.
 
החולצה הצהובה: אלוף הטור מהשנתיים האחרונות והרוכב המוכשר בדורו עדיין מחכה לשימוע בפרשת החומרים האסורים שאותם נטל כביכול במירוץ אשתקד. בית הדין העליון לספורט (CAS) דחה את גזר הדין לתחילת אוגוסט, מה שאיפשר את השתתפותו של "אל פיסטולרו" במהדורת 2011. קונטאדור הוא כמובן הפייבוריט הגדול לזכייה בטור ושואף להיות הרוכב הראשון מאז מארקו פאנטני ב-1998 שזוכה בדאבל (ג'ירו וטור באותה שנה). גם הפעם, אנדי שלק ירצה לגנוב את ההצגה ואולי גם את החולצה הצהובה. היתרון של הספרדי על הלוכסמבורגי מסתכם ביומיים נגד השעון (63 ק"מ בסה"כ), בעוד שלק ינסה לנצל את העייפות של הספרדי מהג'ירו ובנוסף, גם העובדה שלשלק יש צוות מסייע טוב יותר בקבוצת לאופרד (הכוללת את אחיו פרנק שלק ואת פביאן קנצ'לארה) יכולה להפיל את האלוף המכהן. מועמדים אחרים להפתיע: איבן באסו מליקוויגז שזכה פעמיים בעבר בטור האיטלקי, קאדל אבאנס האוסטרלי שהיה על הפודיום כבר פעמיים, רוברט חסינק ההולנדי הדקיק והמוכשר וכן ברדלי וויגינס התקווה הבריטית שמגיע בכושר מצויין אחרי הניצחון שלו בקריטריום דופינה.
 
החולצה הירוקה: מארגני הטור שינו במעט את שיטת הניקוד בקטגוריה זו מה שיכול לסייע למארק קבאנדיש, רוכב HTC, שזכה ב-15 קטעים בשלוש השנים האחרונות אבל טרם זכה ללבוש את חולצת המאיץ המצטיין. אלסנדרו פטאקי, המנצח מאשתקד, צפוי להגן שוב על תוארו במיוחד בשל היכולת הטובה שהפגין בג'ירו והיציבות שהוא מגלה בגראנד טורס. טור הושובד, אלוף העולם ומי שזכה פעמיים בעבר בחולצה הירוקה של הטור הוא מועמד לגיטימי נוסף במיוחד בקטעים הראשונים שיסתיימו בגבעות. אנדראה גרייפל הגרמני שעבר מ-HTC לאומגה כדי להיות המאיץ הבכיר של הקבוצה יכול להיות הסוס השחור שבחבורה.