בתחילת 2024 הגיע השלב השני בעליית המיסוי על רכבים חשמלי, בדרכו להגיע בסופו של דבר אל מיסוי של 83% בדומה לרכבים בעלי מנועי בעירה פנימית. בתחילתו המיסוי עמד על 10%, בהמשך עלה ל-20% ב-2023 ול-35% ב-2024. כעת, על-פי התוכנית עתיד המיסוי לעלות בינואר 2025 ל-45%, אך במשרד אוצר שוקלים מזה מספר חודשים צעדים אחרים, הן מפאת הוצאות הממשלה למשרדים חדשים, שבשלב זה טרם חוו קיצוץ, והן מפאת הוצאות מלחמת "חרבות ברזל".
תוכניות לחוד
אחת התוכנית שכבר נידונה בעברה ודווחה כאן, היא הטלת מס נסועה. אז דובר על תשלום של 15 אגורות לק"מ. כך שאם נתייחס לממוצעת הנסועה השנתי לרכב פרטי (בבעלות פרטית, לא ליסינג או חברה) שעומד על 15,200 ק"מ בשנה, ישלמו בעלי החשמליות לקופת המדינה 2,280 שקל בכל שנה. ומה לגבי החברות השונות שיאלצו לשלם לעובדיהם המחזיקים ברכב למטרות עבודה? כאן כבר מדובר בממוצע של 28,400 ק"מ בשנה, כלומר מס של 4,260 שקל לכל רכב חברה, כך שאין ספק שמס הנסועה מהווה גם "קנס" לא קטן עבור חברות שונות, קטנות או גדולות. עוד נזכיר כי גם ביטול הטבת אגרת הרישוי שעומדת כיום על 567 שקל (כולל אגרת תאגיד השידור) עומד על הפרק, כאשר התוכנית המקורית שמה את שנת 2026 כשנת היעד.
חדירת הרכב החשמלי לשוק הישראלי לא הייתה קלה, אך ברגע שנפרץ הסכר לפני כ-4 שנים, חלה עליה עקבית בנתח השוק של רכבים חשמליים בשוק המקומי. נכון לאוקטובר 2024, נתח שוק החשמליות עומד כבר על כ-24.4%, גבוהה מלא מעט מדינות אירופאיות למשל. המשמעות היא שהמדינה כבר אינה מרגישה בצורך לעודד רכישת רכב חשמלי ומכאן הדרך לחלוב עוד את נהגי ישראל קצרה. כפי שציינו בפתיח, לקראת 2025 התכוננו יבואניות הרכב למס המתוכן (45%), אך כעת שוקלים באוצר עדכונים למתווה המקורי בין אם ביטולו וזינוק ל-83% מס, בין אם עלייה גבוהה מ-45% אך נמוכה מ-83%, וכן האם תהיינה מדרגות חדשות לשנים הבאות, או בין אם אישור מס הנסועה.
ומציאות לחוד
לפני שתתחילו לקצוף ולרתוח (ובצדק) נסביר שההחלטות טרם התקבלו (כאילו לא נותרו פחות מחודשיים לתחילת השנה הקלנדרית). בפני משרד האוצר עומדים מספר משוכות. כמו למשל הצורך להגדיל הכנסות המדינה באופן מידי, זאת לעומת מס נסועה שישולם בהדרגה, זאת בנוסף לכך שטרם נקבעה שיטת החישוב לנסועה (האם החישוב יבש מטסט לטסט, איך יוזנו נתוני נסועה לרכבים חדשים שאינם מחויבים להגיע למבחן הרישוי בשנתיים הראשונות, האם יהיה תשלום שונה לשעות גודש למשל או תשלום שונה בערים שונות וכו'). עוד נזכיר כי בחוק ההסדרים ל-2025 כלל לא הובאה התייחסות לנושא עליית המס, מה שמעלה את השאלה האם בכל זאת המס יזנק היישר ל-83%, מה שכן צוין בחוק הוא עדכון ההטבה בהתאם לדירוג הציון הירוק, הפחתה שלה כמובן, מה שיכניס עוד כסף לקופת המדינה.
לסיכום, בשלב זה טרם התקיימו דיונים במשרד האוצר בנוגע לנושאי ביטול או עדכון מדרגות המס לרכב חשמלי וכן בנוגע להטלת מס הנסועה ואופיו. נוכל לשער שעקב המצב במדינה, המס על חשמליות יעלה בוודאות גמורה וככל הנראה גבוה מאותם 45%, אך כדי לא להכביד על הציבור לא נפגוש בשלב זה במיסוי המירבי. כמו כן אין ספק שגם ביטול הטבת אגרת הרישוי תגיע ואולי אף תוקדם וכך גם מס הנסועה לרכבים חשמליים. אז גם נצטרך לבדוק היטב ולעומק, עד כמה ישתלם להחזיק ברכב חשמלי.