יוקר המחייה בישראל הוא לא דבר חדש, על אחת בכל הקשור לאחזקת רכב – החל מרכישתו והמיסוי הגבוה, דרך עלויות ביטוחי הרכב שהאמירו ב-2023, וגם תחזוקת הטיפולים השוטפת וחלפים שונים בעקבות תאונה למשל. על פי נתוני אתר "גלגלים" למסחר בתחום טיפולי הרכב וחלקי החילוף, עולה כי עלות טיפול תקופתי התייקרה בממוצע ב-12% והתייקרות ממוצעת של 15% בעלות חלקי החילוף.
את ההתייקרויות השונות בתחום הטיפולים והחלפים אפשר לתלות במספר סיבות, כגון התייקרות חומרי הגלם, עלויות השינוע, גניבת רכבים וחלקים כגון ממירים קטליטיים, ועוד – אך בשורה התחתונה, אותן עלויות מתגלגלות היישר לצרכן ולכיס בעלי הרכבים.
במסגרת המדגם נבדקו מספר מותגי ודגמי רכב בישראל, עלויות הטיפולים השונים ונדגמו עלויות חלקי החילוף בהשוואה ל-2022.
מהבדיקה עולה למשל כי עלות טיפול תקופתי 15,000 ק"מ במותגי סקודה ואודי התייקר בממוצע בכ-5.5%. טיפול 45,000 ק"מ בהונדה התייקר בממוצע ב-6% ובשברולט ב-4.1%.טיפול 90,000 בסובארו התייקר בממוצע ב-6.4% ובפולקסווגן ב-4.6%. בקרב מותג היוקרה לנד רובר למשל, טיפול 60,000 התייקר בממוצע ב-8.7%.
גם בין הצעות המחיר עצמן נמצאו פערים שמגיעים לכ-40% בממוצע. למשל בטיפול 60,000 ק"מ ליונדאי טוסון 2022 או ניסאן קשקאי 2021 נמצא פער של 39% בין ההצעה הזולה ביותר שהתקבלה לזו היקרה ביותר.
עלויות החלפים לא נשארו מאחור ונמצא שעלותו של מסנן דלק התייקרה בממוצע ב-48.5%, מסנן מזגן ב-38.5%, צלחות בלמים ב-12.6% ורפידות בלמים ב-9.2%. גם חלקי מרכב שונים חוו התייקרות - לדוגמה עלות ממוצעת למראת צד עלתה ב-13.2%, דלת קדמית עלתה ב-10.7% ופנס ראשי עלה בכ-6.3%. גם במקרה זה, ישנם פערי מחיר שמגיעים ל-35% בממוצע, בין ההצעת המחיר הזולה ביותר ליקרה ביותר.
ולסיכום, נמליץ כמו תמיד, לא לוותר על השוואת מחירים בין ההצעות המחיר השונות לטיפולים דומים וגם בין עלויות חלקי החילוף, מה שיחסוך לא מעט שקלים גם אם אתם מטפלים לבד ברכבכם. קחו בחשבון שמוסכים שונים יכולים לגבות עלות שעת עבודה שונה וכן לקבוע את מרווח הרווח שלהם ברכישת החלפים מיבואני החלפים השונים. כיום, כבר אין תירוצים וצורך לכתת רגלים ואת ההשוואות השונות אפשר לבצע מהמחשב הביתי או הטלפון הנייד.