מילון הבטיחות הגדול: כך פועלת מערכת בלימת חירום בנסיעה לאחור

בקרת ה-RCCA מפקחת על כל מה שקורה מאחוריכם בכביש או בחניון ומונעת התנגשות מסוכנת עם מכוניות והולכי רגל

שנה גודל פונט א א א א

אם זכיתם ללמוד נהיגה אצל מורה מנוסה, מלומד וקפדן, הוא בטח העיר לכם "שכל עוד זה אפשרי, עדיף להמנע מנסיעה לאחור - ותמיד מומלץ להחנות עם האף החוצה". לפעמים אנחנו לוקחים אותה כמובנת מאליה, אולם היא בפרוש אחת הפעולות המורכבות ביותר שאנחנו מבצעים בכביש - בעיקר במקומות חניה הומי אדם וצפופים שמתאגרים את כושר ההבחנה שלנו בעצמים נייחים או בתנועה. אמנם לא תמיד יש בידינו ברירה, כמו במקרים שבהם אנו זקוקים לגישה נוחה לתא המטען והושבת הילדים, אך קשה לחלוק על עובדה אחת ברורה: כאשר החרטום מופנה קדימה והצוואר מופנה אחורה - גדלים הסיכויים למעורבות בתאונת דרכים.   

הכתבה השלישית במסגרת מילון הבטיחות הגדול דנה בבקרת ה-RCCA, או Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance, מערכת בלימת חירום בנסיעה לאחור, משולבת עם התרעה אודות תנועה צולבת בזנב המכונית. ביסוד הדברים היא מאוד דומה במהותה למערכת אוטונומית שמונעת התנגשות מלפנים ומבוססת חיישנים ורדארים, אך מהירותה מווסתת בהתאם לפרמטרים שנקבעים על ידי היצרן לפי הנהוג במהירות הנסיעה לכוון אחורי. 

כמעט כל המכוניות החדשות מצוידות במצלמת נסיעה לאחור, לפעמים גם בחיישנים היקפיים 360 מעלות. אלה עזרים חשובים אולם הם יכולים לסייע רק בראייה, כמו זוג עיניים, מה שמותיר את הנוסעים פגיעים לכלי רכב שמגיעים משמאל או מימין. על ידי שימוש בסורקים, בקרת ההתרעה יכולה לזהות תנועה מתקרבת במרחק של עד 20 מטר ומייד מפעילה אזהרה מוקדמת כדי לסייע במניעת התנגשות. אם מזוהה רכב מתקרב, המערכת תשמיע התרעה קולית, וכן תציג הודעת "בלום עכשיו" בלוח המחוונים. במידה ואחרתם להגיב, היא תיטול מכם את השליטה ותפעיל את הבלמים בצורה עצמאית.