חדשנות יפנית מניסאן, מאזדה וטויוטה
היצרניות היפניות הציגו בשבוע החולף כמה פתרונות עבור קהלים שונים, בתחומי החשמל, הניידות וגם טכנולוגיה חדשה לצבע הרכב
מותגי הרכב היפניים הביאו לאורך השבועות האחרונים שורת חידושים ופריצות דרך בתחומים השונים. עולם הרכב של ערוץ הספורט ריכז עבורכם את טכנולוגיית ה״צביעה המצננת״ של ניסאן, פרטים ראשוניים על המאזדה 6 החשמלית שתנחת באירופה ואת פתרונות הניידות המונגשים של טויוטה למשחקים הפראלימפיים הקרובים.
בעתיד יהיה צונן יותר?
כידוע, טמפרטורה קיצונית הינה אחד הגורמים המשפיעים באופן בולט על טווח הנסיעה, ולכן את הפוטנציאל שחבוי בטכנולוגיית הצביעה המקררת שפיתחה ניסאן, בחרה שלא במקרה להציג דווקא על הליף החשמלית מתוצרתה.
הצבע הקריר מתאפשר הודות ל-״מטא-חומר״; חומר סינטטי למחצה המוטמע בתוך צביעת המכונית וכולל שני חלקיקים המגיבים לאור. החלקיק הראשון מחזיר קרני אינפרא-אדום מאור השמש והחלקיק השני יוצר גלים אלקטרומגנטיים, החוסמים את קרני השמש ומפנים את האנרגיה חזרה לאטמוספירה.
בחודש נובמבר 2023, החלה ניסאן בסדרת ניסויים במסוף האוויר הבינלאומי של טוקיו, בתקופה בה סבלה המדינה מעומסי חום קיצוניים. העוברים ושבים לא היו יכולים להבחין שמדובר ברכבים שעברו צביעה שאינה על-פי השיטה המסורתית, אך הנתונים הראו כי הצביעה החדשה הורידה את קרינת השמש שספג גג המכונית ב-12 מעלות צלזיוס וכי הטמפרטורות בתוך המכונית היו נמוכות ב-5 מעלות.
למהלך זה יכולת ממשית להפחית את כמות האנרגיה המושקעת לצורך קירור המכונית והוא עתיד להשפיע באופן ישיר גם על פליטת המזהמים וטווח הנסיעה, אם כי הסיבה שמונעת מניסאן להתחיל ליישמו באופן רחב בכל קו המוצרים שלה היא מפני שעוביו של הציפוי עבה בערך פי 6 בהשוואה לצביעה מסורתית, ועל כן כדאיותו הכלכלית עדיין אינה מאפשרת שימוש נרחב.
למרות זאת, בניסאן מקווים שבעתיד הקרוב יוכלו להציע את הטכנולוגיה בהזמנות מיוחדות ובמגוון צבעים עבור רכבים מסחריים קלים כגון טנדרים, משאיות ואמבולנסים, המבלים את רוב שעות היום בנסיעה באזורים שאינם מוצלים.
מאזדה 6 החשמלית בדרך לאירופה
בשורה נוספת מגיעה הפעם מיצרנית הרכב מאזדה, שעל-פי הערכות מתכוננת לתחילת שיווק ה-EZ-6 באירופה. המכונית שכוונה תחילה לשוק הסיני בלבד ושם אף מחליפה את ה-6 הקונבנציונלית, תגיע גם לשווקים נוספים ובפרט באירופה. המכונית נחשפה לראשונה בתערוכת בייג'ינג בחודש אפריל האחרון כיורשת החשמלית למאזדה 6. זאת, כחלק משיתוף פעולה עם חברת צ׳אנגאן (Changan) הסינית על בסיס דגם קיים מתוצרתה.
אל ברית האוהבים הזאת הביאה צ׳אנגאן את מרבית המכלולים בעוד מאזדה דאגה לפילוסופיית העיצוב והכיול הדינאמי. ממדיה החיצוניים של המכונית נדיבים יותר ממאזדה 6 הנוכחית, זו החוגגת החודש כבר 12 שנים מיום חשיפתה; אורכה של ה-EZ-6 כמעט 5 מטר, רוחבה 1.9 מטר ובסיס הגלגלים נפרס על פני 2.89 מטר.
הספק המנוע בגרסה הסינית עומד על 258 כ״ס וטווח הנסיעה על 600 ק״מ, אם כי בשלב זה לא ניתן לאמת שאלו יהיו הנתונים בגרסאות שינחתו באירופה. תא הנוסעים מציג חזון חדש עבור המותג והוא נקי כמעט לחלוטין מכפתורים ופקדים, שכן מרבית הפונקציות נשלטות דרך מסך מרכזי בגודל "14.6
מאזדה כזכור, משווקת נכון לרגע זה דגם חשמלי אחד בלבד מחוץ לסין, ה-MX-30 אשר אינו זוכה להתעניינות משמעותית עקב פונקציונליות נמוכה וטווח נסיעה מוגבל. לכן, קיים היגיון רב ברצון להגדיל את היצע הדגמים ולהיכנס אל הקטגוריה החמה ביותר, בה נמצאות רבות מהחשמליות הפופולאריות ביותר בשוק ובראשן טסלה מודל 3.
טויוטה במשחקים הפראלימפיים
בין מאות המכוניות שעתידות להתנייד בכפר הפראלימפי בפריז עם פתיחת המשחקים ב-28 באוגוסט, טויוטה תפעיל שני פתרונות ניידות חשמליים ומונגשים עבור המתעמלים בעלי המוגבלות הפיזית שידרשו לכך.
הבולט מבין כלי הרכב המחושמלים שיעמדו לרשות המתעמלים הוא ה-APM, רכב הסעות עתידני אשר נועד להסיע אנשים עם צרכי נגישות כמו גם ספורטאים, מבקרים וצוותים ברחבי המתחמים השונים. מדגם זה יעמוד צי של 250 כלים, המסוגלים לנסוע עד לטווח של 100 ק״מ ולמהירות מרבית של 20 קמ״ש.
לצידו יפעל גם גרר חשמלי לכיסא גלגלים, ה-e-Puller, שפותח במיוחד עבור המשחקים בשיתוף סטארט-אפ הניידות האוסטרי קלאקסון. בטויוטה מאמינים כי העובדה שה"גרר" מונע על-ידי סוללה מעניק חופשיות מרבית למשתמשים בכיסאות גלגלים, וביכולתו של הכלי לנסוע לטווח של 25 ק״מ במהירות של עד 8 קמ״ש.