אקומושן 2024: הטכנולוגיה הישראלית ממשיכה להפתיע
רדאר לייזר חדשני, רובוטים אוטונומיים, רכב מסחרי זעיר ועוד. גם הפעם הוכרזו השקעות אסטרטגיות בחברות ישראליות פורצות דרך
קהילת התחבורה החכמה EcoMotion קמה במסגרת שיתוף פעולה בין המכון הישראלי לחדשנות, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד התחבורה כאבן שואבת לחברות טכנולוגיה ישראליות בתחומי האוטו-טק וביניהם תחבורה מתקדמת, מערכות סיוע לנהג, נהיגה אוטונומית ועוד.
בצל המלחמה וקריאות שונות בעולם מגופים ומדינות אנטי-ישראליות להחרמת ישראל, התקיים השבוע כנס "אקומושן" השנתי זו הפעם ה-12, אם כי במתכונת מצומצמת יותר. למרות המצב וכבעבר, חברות הטכנולוגיה הישראליות הצליחו לעורר עניין בין-לאומי, הן מול חברות Tier1 והן מול יצרני הרכב וחברות טכנולוגיה בין-לאומיות, זאת לצד כ-1,000 מבקרים ועשרות אורחים ובכירים מחו"ל.
מבין עשרות רבות של עמדות ותצוגות שונות של החברות המשתתפות, ובהתחשב בכך שאיננו אתר טכנולוגיה, בחרנו להתמקד באלו שהשפעתן על עולם הרכב והפרט מובנת ומוחשית יותר, ואף כזו שנוכל לפגוש כבר בעתיד הקרוב מאוד.
ליידר – לא מה שחשבתם
נתחיל מאחד הנושאים החמים בתעשיית הרכב והן מערכות הסיוע לנהג (ADAS), שככל שהולכות ומתקדמות, הן הופכות מורכבות יותר יותר ואף יקרות יותר. אחת המערכות המסייעת לשיפור הבטיחות הוא רדאר לייזר (LiDAR) המשדר למעשה אותות אור ובהתאם לקלט המתקבל בונה תמונה המסייעת לרכב להבין היכן הוא נמצא, לחדד תגובות מערכות בטיחות אקטיביות כמו למשל קיצור זמן התגובה לבלימת חירום ובעתיד שיפור קבלת ההחלטות של מערכות נהיגה אוטונומית.
ליידר הוא לא מוצר חדש וכבר כיום ישנם מותגי רכב שהטמיעו טכנולוגיה זו (בעיקר היוקרתיים), אך כאמור היא עודנה יקרה והמוצר עצמו גדול יחסית, מה שמשפיע רבות על מקבלי ההחלטות (לדוגמה, החלטתו של אילון מאסק לא להטמיע ליידר בדגמי טסלה). חברת Lidwave למשל, מפתחת גם היא רדאר לייזר, אך לעומת אופי הפעולה של רדארי הלייזר כיום, ששולחים אותות לייזר בקבועי זמן ובהתאם הם עוברים עיבוד, הטכנולוגיה של Lidwave מאפשר הקרנת אות קבוע המנוטר ללא הפסקה, ובכך לא רק שזמן התגובה מתקצר אלא אף נבנית תמונה תלת ממדית המזהה כמובן "עומק" אך גם מהירות של עצמים ומסוגלת להבדיל בין עצם נייח לעצם נע, לזהות מהר יותר מצבי קיצון כמו התפרצות לנתיב הנסיעה, ובנוסף המערכת אינה נתונה להפרעות בעקבות סנוור למשל. וחשוב לא פחות, החברה טוענת כי המוצר שלהם קטן וזול מזה של המתחרים, מה שבוודאי יקרוץ ליצרניות הרכב.
רובוטים אוטונומיים? יש שם אדם
נהיגה אוטונומית ברמה 4 נמצאת כיום עוד בחיתוליה ובשלבים ניסיוניים בלבד, כאשר הקפיצה לדרגה 5 אשר אינה מחייבת כל התערבות אנושית בתוך הרכב ומייתרת למעשה את ההגה למשל, הינה קפיצה משמעותית שכיום כבר מבינים שלא תתקיים כל כך מהר. אך לצד זאת, רובוטי משלוחים או רובוטקסי, כבר נמצאים בשלבים מתקדמים יותר ונוכל לפגוש בהן במספר מדינות בעולם, כמו למשל מוניות האוטונומיות של Waymo הפועלות בארבע מדינות בארה"ב או רובוטי המשלוחים של Uber Eats.
מי שפגש ברכבים הללו, נתקל בוודאי בלא מעט סרטוני משעשעים כיצד הם נתקעים או מגיבים באופן לא ברור במקרים בהם בן-אנוש היה מסתדר בקלות. לכן, בסופו של דבר הם עדיין נשלטים במקרה הצורך גם מרחוק, כדי להשלים את המשימה או להתגבר על מכשול כלשהו. כך למשל במוניות Waymo ישנו לחצן להתקשרות מידית למוקד השליטה כדי לצמצם כמה שניתן את הפגיעה בחוויה. בדיוק בשביל מקרים כאלו, חברת DriveU.auto פתחה מנגנון שליטה ייחודי, מבוסס תוכנה, אשר מתגבר על קשיי השידור והקליטה משלל החיישנים של הרכב האוטונומי, ובכך משפר את איכות ומהירות השידור הנדרשים לטובת תפעול מהיר ויעיל של הרכב בעת הצורך – אם תרצו השליטה ברכב עבור האדם במוקד היא כמו לשים משקפי מציאות מדומה או כאילו האדם במוקד "שוגר" אל תוך הרכב הספציפי. במהלך הכנס הוכרז כי ענקית הרובוטיקה Serve תטמיע את הטכנולוגיה של DriveU.auto בה יעשו שימוש רובוטי המשלוחים של Uber Eats.
ניווט על הסנטימטר
כמה פעמים ניווטתם עם Waze ש"טען" שהגעתם ליעד, אבל לא ממש דייק. או הפעלתם את הניווט הרגלי של "גוגל מפות" והייתם צריכים לעצור ליותר מפעם אחת כדי להבין איפה אתם בדיוק. מה אם נגיד לכם שבעתיד הקרוב תוכלו לנווט בדיוק של סנטימטרים בודדים? כשהשליח יגיד לכם שהוא מגיע עד הדלת, זו לא תהיה רק סיסמה ולא תצטרכו לנהל שיחה המסבירה מאיזה שביל להיכנס לבניין. חברת Tupaia יודעת לעשות בדיוק את זה ופיתחה מערכת מבוססת תוכנה המשפרת ומדייקת את שירותי המיקום השונים עד לרמה של 5 ס"מ, על בסיס מערכות ניווט בלוויין GNSS - Global Navigation Satellite System המסנכרנת בין מספר מערכות גלובליות שונות – כמו ה-GPS האמריקאי, GLONASS הרוסי, Galileo האירופאי ו- BeiDouהסיני.
עכשיו, חשבו על היתרונות הרבים של דיוק המיקום שלכם. אם נסעתם על נתיב תחבורה ציבורית תוכל מערכת ניווט העושה שימוש בתוכנה של טופאיה להזהיר אתכם פן תקבלו קנס או מאידך ואתם בנתיב רב תפוסה (2+, 3+) מערכת הניווט תתאים את זמני הנסיעה. עוד שיפור למערכת הניווט הנוגע להוראות הניווט לקראת פנייה, כך שתקבלו חיווי מדויק באיזה נתיב להתמקם, ובעתיד ההשפעה לכך לרכבים אוטונומיים תהיה חשובה גם היא. הזכרנו קודם רובוטי משלוחים, וגם רחפני משלוחים כמובן, שיוכלו להגיע ממש לפתח דלתכם (מיקרו-ניידות). תוכלו לקבל למשל מיקום מדויק לחניה הספציפית ולא להסתובב שעות בחיפוש אחר חניה או לנהל חניון באופן מפוקח. שירותי מדידה או למשל, חשבו על אדם עיוור או כבד ראייה, המנווט באמצעות מכשיר הסלולרי שלו ומקבל הנחיות מדויקות היכן הוא בדיוק עומד, מתי הוא על סף המדרכה או בדלת החנות הספציפית שביקש להגיע אליה.
Tupaia - Android Precise Positioning.mp4 from Tupaia on Vimeo.
משלוח הק"מ האחרון
עם התגברות השימוש במשלוחים, בעיקר עם החשיפה לאפליקציית Wolt (Gett Delivery ועוד) ובטח בתקופת הקורונה, אנו עדים ליותר ויותר כלי תחבורה עירוניים המשמשים למשימות השילוח השונות, מרכבים מסחריים גדולים ועד קטנים, קטנועים, ריקשות וכמובן האופניים החשמליים, זאת בין אם רק הזמנתם משהו לאכול או ערכתם את הקניות השבועיות מהסופר.
כדי לשפר את יעילות המשלוחים פתחה חברת Revoltz כלי מיקרו-מוביליטי, אך כזה בעל אופי מסחרי, כלומר עם יכולת העמסה משופרת משל קטנוע או אופניים חשמליים ולצד זאת כושר תמרון ויציבות משופרים. הכירו את ה-Porto, כלי תחבורה חשמלי וזעיר אך כזה המסוגל לשאת נפח של 300 ליטר (200 ליטר מאחור, 100 ליטר מלפנים), משל היה מכונית קטנה, ומשקל של עד 150 ק"ג, כאשר הוא מציע תצורה פתוחה להעמסת ארגזים למשל או תצורה סגורה כדי להגן על התכולה מפגעי מזג אוויר ואף בעתיד תוצע גרסה בעלת תא קירור ייחודי.
אורכו של ה"פורטו" 170 ס"מ בלבד ובסיס גלגלים של 112 ס"מ, רוחבו 60 ס"מ וגובהו כ-1.1 מטר. הוא מסוגל להגיע עד למהירות של 35 קמ"ש או מוגבל ל-25 קמ"ש כדי לעמוד בתקנות רישוי מתאימות. שתי סוללות (48 וולט, 30 אמפר) מאפשרות טווח נסיעה של עד 120 ק"מ, כאשר לרכב הזעיר 3 גלגלים, 2 מלפנים ואחד מאחור לטובת אותו כושר נשיאה וכמובן יציבות לרוכב כאשר הרכב עמוס.
ה"פורטו" צפוי להגיע לישראל בחודשים הקרובים במחיר של 12,000 שקל. הוא יוצע תחילה לעסקים וחברות שונות, ואם ניקח סניף פיצריה עירונית לדוגמה, כך שבמקום צי הקטנועים, תצויד הפיצריה במספר רכבי "פורטו", היא צפויה להתחיל לחסוך כבר מהקילומטר הראשון, שכן עלות הרכישה זולה משל קטנוע בנזין או חשמלי וכן עלות האחזקה השוטפת נמוכה גם כן (הוצאות דלק, טיפולים וביטוחים).
ג'ניפר שוורץ, מנכ"לית קהילת EcoMotion: "גם בשנה לא פשוטה זו, קהילת EcoMotion המשיכה לקיים את האירוע המסורתי זו השנה ה-12, תוך נקיטת האמצעים הנדרשים לאירועי השעה. אנחנו מודים לעשרות המשתתפים אשר הגיעו אלינו מעשרות מדינות שונות ברחבי העולם – נתון המעיד על העוצמה וההערכה הרבה שיש לקהילת התחבורה החכמה הישראלית. EcoMotion מרכזת את האקו סיסטם יחד כבר 12 שנה, ועל אף השנה האחרונה והמאתגרת, קיימת חשיבות עליונה של ההתכנסות יחד כקהילה, תוך ההדגמה לכך שגם ברמה המקומית, וגם ברמה הגלובלית, הטכנולוגיה הישראלית ממשיכה להתקדם ולהתרחב גם השנה. האירוע היום, בתקופה המורכבת הזו, הוא הוכחה ניצחת לחוזקה וחשיבותה של ישראל בעולם התחבורה המתקדמת הגלובלי".