יונדאי פרסמה במהלך הימים האחרונים כי החלה מלאכת הרכבת הרכב החשמלי המלא של ה-KONA במפעל יונדאי מוטור (HMMC) בנוסוביץ', צ'כיה. במהלך השנה, מפעל הייצור הצ'כי ערוך להפיק מעל 20 אלף עותקים של הרכב חשמלי, ובהתאם להקצאות והזמינות, משם תגענה היחידות גם לישראל. דגמי הבנזין והדגם ההיברידי יגיעו לארץ מדרום קוריאה, ואלו יושקו בפעימה הראשונה בתחילת החודש הבא. הדגם החשמלי יופץ לארץ ברבעון א' של 2024, מעריכים בכלמוביל.
"הגרסה המרכזית של הדור השני החדש של Kona תהיה הדגם הכל-חשמלי (EV), המציע תכונות בטיחות ונוחות מתקדמות, כמו גם טווח מוביל בקבוצתו", אמר היצרן. הקונה הוא רק רכב אסטרטגי אחד בתוך אסטרטגיית החשמול המואצת של החברה שהוכרזה במרץ 2022, שמטרתה להשיק קרוב לתריסר רכבים חשמליים חדשים של יונדאי עד שנת 2030. "עבור יונדאי, אירופה היא שוק ליבה, שמתורגם למחויבות שלנו ללקוחותינו ברחבי היבשת. מסיבה זו אנו מייצרים יותר מ-70 אחוז מהדגמים שלנו, שפותחו עבור לקוחות אירופאים, באירופה.
עוד אומרים ביונדאי כי "בתגובה לביקוש הגובר לרכבים החשמליים שלנו באזור ועם התמקדות בצמצום זמני האספקה, תחילת הייצור של אחת ממכוניות הדגל החשמליות שלנו באירופה מדגישה את חשיבות השוק האירופי עבור יונדאי", אמר מייקל קול, נשיא ומנכ"ל יונדאי מוטור אירופה". המטה המרכזי של יונדאי בצ'כיה מצפה ש-KONA אלקטריק (בשמו הלועזי) יהווה כ-15% מסך הייצור של המפעל עד סוף 2023. "הוא יסופק ל-20 מדינות נוספות, בנוסף ל-22 הנוכחיות, כל השווקים החשובים באירופה על הכוונת".
המפעל הצ'כי נכון לייצר שתי גרסאות של ה-KONA החשמלי עם סוללות מובחנות בקיבולת, שתיהן מציעות ביצועים וטווח גבוה מאוד, מוגבר בהשוואה אל גרסאות קודמות ועם יעילות אנרגטית משופרת בצורה ניכרת. סוללת ה-65.4 קילוואט של הדגם הבכיר, בהספק של 160 קילוואט (218 כ"ס) מאפשרת טווח משולב במחזור WLTP של 514 קילומטרים עד התרוקנות. דגם בסיס מצויד בסוללה של 48.4 קילוואט ו-115 קילוואט (156 כ"ס), הטווח הוא 377 ק"מ.
תאי הסוללה של ה-KONA החשמלי מיוצרים במפעל שותף של חברה קוריאנית - LG Energy Solution בוורוצלב, פולין. הרכבת סוללות על המכונית עצמה מתבצעת במפעל הצ'כי, באותו מפעל בו יוצרו תיבות הילוכים ידניות לרכבי נוסעים של המותג עד סוף 2021. המפעל עבר שורה ארוכה של שדרוגים בשנים האחרונות לטובת מיזמי החשמול של יונדאי וכעת, סך הדגמים החשמליים הטהורים המיוצרים על ידו עתיד להתרחב משמעותית, ולחזק את הנוכחות של יונדאי באירופה מול טסלה והמותגים הסינים החדשים.
פרט לעניינים האסתטיים, ה-KONA החדש, בעיקר החשמלי גדול מקודמו, רחב ממנו ובעל בסיס גלגלים נדיב יותר; כל אלו תורמים למרחבי פנים ויכולת אחסון טובים מהדור המקורי. בגרסה החשמלית, בין היתר בזכות רצפה שטוחה ושינויים מהותיים בהנדסת האנוש, מתקבלת תחושה של מכונית גדולה במידה אחת מקודמתה. התשתית החשמלית שלו (800 וולט) גם תאפשר בעת חיבור למסופים מהירים, טעינה מ-10 ל-80% בפרק זמן של 40 דקות, וכן הוא מצויד במערכת הזנה חיצונית, V2L למכשירים אלקטרוניים שונים.
המחירים לדגם החשמלי אינם ידועים בשלב הנוכחי. בחלק ממדינות אירופה סוברים שתג המחיר הסופי ינוע בין 43-50 אלף יורו, בכפוף לגרסה. אנחנו נקבל את המידע על הדגם החשמלי רק בשנה הבאה כאמור.