נהיגה בסובארו קרוסטרק 2023. הכול אני יכול

סובארו הצליחה לבדל את עצמה לאורך השנים בזכות רכבים עם יכולת 4X4 נדירה בסגמנט המשפחתי. הקרוסטרק החדש, ממשיך את המסורת ומוסיף תחכום

ניר בן טובים

תגיות: סובארו

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילומים: ניר בן-טובים)
(צילומים: ניר בן-טובים)
שנה גודל פונט א א א א

מתי שהפרטים מכתיבים זאת, נהוג להשתמש במונח רכב "כביש שטח" לתאר קרוסאוברים. אולם סובארו, היא החברה היחידה שהפכה את ה"שטח" לאמירה מנומקת באישיות של רכביה מאז שנות ה-80. בשנים האחרונות, אלו הם פורסטר, אאוטבק, איוולטיס, ועכשיו קרוסטרק 2023 שממשיכים את המסורת; כולם הוכשרו להפנות את הגלגלים לאזורים מסובכים ולחזור משם עם גחון בשלמותו.

תזכורת. בעיצומה של סערת ה"ג'יפונים", סובארו בחרו לשדך לאותיות XV את האימפרזה, אולם זו הייתה B3 פריכה ולא בטוחה בעצמה בפזילה מהכביש הסלול. דור שלוש וחצי שהוצג לאחרונה מבוסס על הדור השני של ה-XV שתוכנן כקרוסאובר מן השורה ב-2012, היינו רצפת אימפרזה עם הנעה כפולה, 22 ס"מ מרווח גחון ומראה רבוע וסטיישני למחצה, קצת בהשראת אאוטבק.

בז'אנר שלו, קרוסאוברים מציפים את השוק; חלקם חדשים, אחרים מחודשים, ויש גל עליה מסין עם רכבי כביש שטח שעושים אחורה פנה כשרצועת האספלט נגמרת. הקרוסטרק אמנם מביא תפישה קונבציונלית לגמרי לזירה, הפריקים של החשמלי יגידו מיושנת וזללנית. אבל יש משהו שובה לב בנאמנות של סובארו לתפישת המרחב המשפחתי כמקום עם פוטנציאל להרפתקה.  

עיצוב ותא נוסעים
קצת סדר. סובארו קרוסטרק נמצא בישראל מ-2019 אחרי שהוחלט להחליף את הגרסה האירופית בדגם בתקינה אמריקנית. אז מה שאנחנו מקבלים למבחן זה קרוסטרק מתוח פנים, שלמרות שסובארו מצהירים שהוא כל חדש זו טענה שמותר לחלוק עליה, שכן מקבץ הליטושים מרוכז ואינו כרוך בהחלפת פלטפורמה, גדילה של מידות, או אפילו חידוש יסודי של מנועים ותיבה.

זה לא נזקף לחובתו. הבסיס של הקרוסטרק כרכב משפחה רב שימושי תמיד היה אחד מהמפתחות להצלחה שלו ולראיה, הוא הנמכר מסוגו בארה"ב. מסיבה זו, סובארו בחרו בניתוח אסתטי קל מאוד כדי לרענן את המראה החיצוני עם שינויים בפנסים, החישוקים, הפגושים והמוטיבים שמייצגים אותו. בזנב משכו את הפנסים לקו המותניים בתמת C וכלפי למעלה. התוצאה, נאה. עדכנית.

רכב ההדגמה מוצמד לחבילת האבזור הבכירה: אקזקיוטיב. וזה אומר א. 180 אלף שקל ו-ב. במקום שני צגי 7 אינץ' למערכת התפריטים, ניצב במרכז הקונסולה צג אורכי 11.6 אינץ', נגיש ומעוברת, כפי שלמדנו כבר להכיר אותו בסובארו אאוטבק ב-2021. התפריטים בו ברורים, ובמסך הפתיחה קיצורי דרך לכמה פונקציות חשובות, כולל ביטול עצור וסע.

אבזור, איכות וסביבה
לקרוסטרק יש חרטום ארוך, זנב קצר ותקרה דמוית קופה. אבל העיצוב האסימטרי לא משקף את החלל הפנימי; על פניו, נדמה ששטח המחיה מאחור צפוף והמרווח לראשים קטן. אבל עם בסיס גלגלים של 2.67 מ' ורוחב של 1.80 מ' שניים התמקמו בנוחות, גם מושב בטיחות נכנס ותא המטען יעיל בנפח ומבנה. מה שבולטים בהעדרם הם מקומות אחסון נוספים וגם פתחי מיזוג נפרדים לילדים. אבל סובארו כמו סובארו, מפצה עם כוח צינון מקפיא שזורם בקלות לאחור.

מלפנים התוודענו אל הנדסת אנוש עניינית, מושבים טובים בתמיכתם (עם בסיס קצר לטעמי), ואיכות חומרים טובה בסך הכול; יש מרקמים רכים ויש פחות אבל צריך לזכור שהקרוסטרק הוא קצת כמו ילד בארגז חול והוא לובש את הלכלוך שלו בגאווה, וגם יודע לנער/לנקות אותו בקלות. גלגל ההגה בשרני, המתגים רבים אבל מובנים להפעלה. בגרסה זו יש אפילו חימום הגה, חיוני לאקלים המזרח תיכוני. מערכת השמע טעונה שיפור וקישוטי הקרבון זולים למראה ומיותרים.

פחות אהבנו את תעלת ידית ההילוכים. דווקא במקומות גלויים צריך להשקיע בדיפונים, אולם סובארו בחרה במרקם לא מרשים, והמתגים לחימום המושבים לא מתכתבים עם שום דבר בקבינה, משל נשלפו מסובארו קדומה. בצד הבטיחות יש כמעט כל מה שצריך בטכנולוגיית Eysight והרכב אפילו מגיע עם תאורה קדמית עוקבת היגוי. רק שימו לב: בגרסאות כניסה חסרים ניטור שטח "מת" במראות הצד והתרעה על תנועה צולבת מאחור. שאר האבזור די תקני עם שקעי USB וממשקי אפל ואנדרויד וכדומה. אבל למה אין קיפול מראות חשמלי?

יכולת, ביצוע וצריכת דלק
מנוע ה-2.0 ל' של סובארו ממשיך כאן ללא שינוי בולט; הספקו 152 כ"ס ב-6000 סל"ד וכמעט 21 קג"מ הזמינים מ-4000 סל"ד. זוהי יחידת בוקסר טיפוסית, מנסרת בקולה, רעבה לדלק (ממוצע של 10 ק"מ לליטר במבחן ו-13 בכביש בינעירוני) ועם ביצועים טובים אך לא מאוד החלטיים. הכוח עובר דרך תיבת הילוכים רציפה והנעה כפולה סימטרית, משולבת בקרת שטח מסוג X-מוד ובורר נהיגה בעל שני מצבי כיול.

ההתנהלות עם הקרוסטרק קלה מאוד בערים, נינוחה ובטוחה בכביש המהיר, ובניגוד למתחרים שלו הוא צובר קצב בצורה פחות בזבזנית ורעשנית, בין היתר בזכות השדרוג שנעשה בבידוד הרעשים והפחתת המשקל בכמה קילוגרמים. במהירויות של 100-110 קמ"ש רף הדציבלים בהחלט סביר, רעשי רוח נשמעים צפונית משם מכוון המראות. הגלגלים שקטים.   

הביצועים של הקרוסטרק נתמכים על ידי תיבת הילוכים רציפה שיודעת לחקות העברה מדורגת באופן מוצלח למדי בהתחשב בעקומה הלינארית, ועל כן תחת מאמץ אין תחושה שעוד רגע הוא מקריב צילינדר בטיפוס במעלה הסל"ד. את המיאוץ ל-100 קמ"ש יסיים ב-10-11 שניות, בעיר הוא מספיק זריז ליציאה מהירה ברמזור, אך מוטב לשהות במצב S כדי לסחוט את המקסימום מהמנוע והתיבה, שכן ברירת המחדל קצת מפוהקת.     

דינמיקה ושטח
לסובארו יש הרבה ניסיון בחלוקת משקל, והתכנון האופקי של מנוע הבוקסר (הבוכנות אחת מול השנייה) רכש לקרוסטרק יציבות כיוונית מעולה כנגד מרכז כובד גבוה. למרות מתלים רכים, סופגים, ומהלך בולם ארוך בעל שיכוך טוב על רוב סוגי המהמורות, כבישים מפותלים לא זורקים אותו לשוליים; ההיגוי מהיר, הבלמים נוכחים, התפעול הידני מהתיבה תורם לנהיגה קצת יותר מהודקת, ורק המנוע לא מיישר קו עם המכללים, מה שאומר שהרצפה מסוגלת לטפל בהרבה יותר כוח.

יכולת העבירות, צליחת השבילים והטרשים של הקרוסטרק הן גולת הכותרת שלו, והוא אכן רכב 4X4 ידידותי - ויש סיבה מדוע עכברי השטח מדברים בשבחו. זה לא רק מרווח הגחון שלו (22 ס"מ), אלא האינטליגנציה של מערכת ההנעה הכפולה שיודעת להפעיל כוח בלימה מדויק על כל גלגל בהתאם לאחיזה, ולבצע וויסות כוח בין הסרנים כדי לחלץ אותו מצרות.  

הרגישות של הקרוסטרק טמונה בזווית הגישה והסנטר (הנטישה פחות בעייתית), וכדאי להתנהג איתו בצורה מבוקרת באזורים מסולעים ובדיונות כדי לשמור על הבטן נקיה מנזקים. בקרת ה-X מוד יודעת לזהות מתי הגלגלים לא על הכביש אבל היא בעיקר שם כדי לסייע במדרונות, ואת תפקידה היא מבצעת כהלכה. בשבילי חצץ מהירים, הוא ישמח להדגים לכם מדוע סובארו ככבה באליפות העולם בראלי עם שליטה מצוינת על תנודות המרכב ושינויי כיוון.  
 

קרוס-אובר
ישראל היא לא מדינה שטופת גשם, שלגים, ואין לנו בקתות ליד האגם בוונקובר. אז יש אמת בטענה שמערכת הנעה כפולה היא בונוס ולא העיקר ברכב יומיומי וחבל על הדלק. מצד שני, ישראלים אוהבים לטייל ולכן אני מתחבר לאמירה לפיה "לחופש אין מחיר". היא מבטאת גם בימים של התייקרות תלולה את הערכים של סובארו, הרפטואר בפנאי ושטח ואת המחויבות לנתק את המשפחה מהכורסאות.     

נסכם שהקרוסטרק מודל 2023 הצליח לשייף את הנוסחה; הוא פחות מחוספס. הוא מציג צדדים מלוטשים מאי פעם; בידוד הרעשים שופר, מערכות החירום דרוכות יותר, בקרת המדיה טובה לאין שיעור מקודמתה. הוא רגוע בכבישים. גם העברת הכוח פחות גסה על אף הבעיות האקוטיות בתיבות רציפות - ובקרוסטרק עשו עבודה טובה בחיקוי תיבה פלנטרית.  

בשורת המחיר, מומלץ לוותר על גרסת הכניסה העירומה וגרסת המבחן היקרה; הפשרה תמצא בגרסת לקשרי ב-170 אלף שקל. זה לא מעט כסף ויש חורים באבזור. אבל למשפחות קטנות, פנסיונרים חובבי תיור וסיורים ביקבי יין מרוחקים, זוהי עדיין חבילה ייחודית שמפצה על קישוטים וצעצועים עם כישורי 4X4 שיהפכו את שעות הפנאי שלכם לחוויה מתגמלת.

מחיר מכונית מבחן: 180 אלף שקל.

קישור למפרט מלא סובארו קרוסטרק 2023