מבט קדימה: סיטרואן סימנו את נקודת המפנה?

דווקא רכב הראווה oli, שנראה כמו משהו מעולמות לגו ופליימוביל, טומן פתרונות ידידותיים ובעיקר מפצח את הנוסחה שתוביל לחסכון באנרגיה

ניר בן טובים

תגיות: סיטרואן

Getting your Trinity Audio player ready...
שנה גודל פונט א א א א

לפני כמה חודשים פגשנו לראשונה בפריז את רכב הראווה של סיטרואן, Oli, שעל פני השטח נראה כמו תרגיל יצירתי של החברה הצרפתית בעיצוב וגימיקים, עם קצת השראה מדה שבו המיתולוגית - ושייצור סדרתי הוא ממנו והלאה. אלא שבסיטרואן, מלבד השקת הלוגו החדש-ישן, בחרו הפעם בפלטפורמה מעניינת, מקורית לרכב משפחתי, שבהינתן מראה קונבציונלי ופחות הרפתקני תסמן שינוי מבורך - משקל נמוך וטווח נסיעה גדול, במחיר לא מופרך.   

שתי הבעיות האקוטיות, דינמית, שמכבידות, תרתי משמע על רכבים חשמליים הן משקל הסוללה והמנועים החשמליים; אם ניקח למשל רכב חשמלי ממוצע של החברה הצרפתית, דוגמת סיטרואן c4-e, מראה דף הנתונים כי משקלו ללא נהג עומד על 1.6 טון, ורכבים אחרים מיצרנים מאירופה, דרום קוריאה, אמריקה וסין חלקם מגרדים 2 טון ובפלח היוקרה כלל לא טורחים להתייחס לקילגורמים, שכן מבחינת קהל הלקוחות שלהם ניתן לפצות על כך דרך עקומת הכוח.

ה-Oli, פרופורציונלית, גדול יותר מרכב משפחתי מסורתי כמו פולקסווגן גולף עם רוחב של 1.90 מ', מודולארי ממנו, מתאים לעיר ומחוצה לה אך חשוב מכל - קל ממנו בשיעור חד. סיטרואן מעריכה את משקלו ב-1 טון וניתן גם לרדת מהרף הזה בהתאם לאופציות שמוצמדות אליו. יחד עם סוללה של 40 קווטש, טווח הנסיעה של המערכת נאמד ב-400 קילומטרים עד התרוקנות, או משהו כמו 40 קילומטרים נוספים על פני סיטרואן C4 חשמלי, מקביל אליו במידות - ולזה האחרון אף סוללה גדולה יותר של 50 קילוואט. כלומר, גם ביצועים טובים יותר - ובלי להתפשר על אביזרי נוחות. 

חלק מהשיטות שנוסו על ה-Oli נמצאות על הפרק ובטווח המיידי: שימוש בחלקים שפותחו במדפסת תלת ממד עבור חלקי פנים ומושבים, או פוליאורטן תרמופלסטי, זגוגית קדמית שטוחה במקום קעורה (זולה יותר לייצור), ואפילו חלת קרטון דחוסה (ממנה עשוי מכסה המנוע) שלדברי סיטרואן חזקה מפלדה ושוקלת מחצית ממנה. כל אלו, הם בגדר פתרונות קיימים שייכנסו לשימוש בכלי הרכב של המותג, ובהתאם לכל הקריטריונים הבטיחותיים כבר בשנים הקרובות.

בכירי סיטרואן העירו במעמד חשיפתו שצריך ללכת לכוון הנגדי (משהו שסיטרואן מקפידה לעשות - וטוב שכך) ולהתחשב באמצעים הכלכליים של האדם הממוצע וסביבתו. "אנחנו צריכים לחשוב על הפיכת כלי רכב לקלים יותר, זולים יותר ומציאת דרכים יצירתיות למקסם את השימוש. אחרת, משפחות לא יוכלו עוד להרשות לעצמן את חופש הניידות אם כלי רכב חשמליים יהפכו לאופציה היחידה עבורן. ה-oli הוא הדגמה מרשימה לאופן שבו סיטרואן מתמודדת עם קונפליקטים אלה באופטימיות".

הסטורית, סיטרואן ידועה כחברה פורצת גבולות מחשבתית וטכנולוגית, ודגמים כמו ה-DS המקורית, דה שבו, ה-CX ועוד, הפגינו את כושר ההמצאה שלהם גם כאשר מהצד נשמעה ביקורת לא מחמיאה. עכשיו, בעיצומה של המהפכה החשמלית יהיה מסקרן לבחון כיצד סיטרואן מגייסת את מיטב המוחות שלה ורותמת את כל מה שנלמד על סיפונו של ה-oli לרכב בשל, חשמלי שעשוי להוות ציון דרך, לא רק עבור החברה אלא בכלל בענף. ויש איתותים מצרפת שהיום הזה קרב ובא.